خانه وبلاگ صفحه 3

تاریخچه سینمای دیجیتال

تاریخچه سینمای دیجیتال – وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: پیدایش فن آوری ویدیو جهان را تغییر داد و موجب تحقق مفهوم«دهکده جهانی» بر ساخته اندیشمند کانادایی «مارشال مک لوهان» در کتاب معروفش «آیینه های جیبی» شد. ویدیو، جهان پیرامون ما را به شیوه غیر قابل برگشتی تغییر داده است و مفاهیمی همچون ضبط ویدیو، پخش ویدیو، ویدیو آرت، ویدیو دیجیتال ، ویدیو ماهواره و ویدیو کنفرانس هر روز گسترده تر و ابعاد بیشتری پیدا می کند.

تاریخچه سینمای دیجیتال – در طی چند سال اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه هنرهای دیجیتالی به‌ویژه در صنعت سینما برای ضبط، تنظیم و پخش دیجیتال به عنوان جایگزین فیلم‌های نگاتیوی (اغلب ۳۵ میلیمتری) صورت گرفته است این توسعه ‏ها شامل اسکنرهایی با وضوح بالا برای اسکن نگاتیو، فشرده‌‌سازی‌ها و ذخیره دیجیتالی، شبکه‌هایی با سرعت بالا برای انتقال داده‏ ها، پخش‌کننده‌های پیشرفته دیجیتالی، دکورهای دیجیتال و غیره هستند.

ترکیب این فناوری های پیشرفته که در کل آن را ”سینمای دیجیتال“ می گویند، به وجود آورنده نمایش های حیرت‌انگیزی در سینما شده است. برخی سینمای دیجیتال را تنها به استفاده از فناوری‌های دیجیتال در توزیع و پخش فیلم های سینمایی منحصر می‌کنند، اما در واقع مجموعه‌ای از فناوری‌های گوناگون در زنجیره (پیش‌تولید، تولید تا پخش) فیلم‌ها به‌کار می‌رود که همه با هم چرخه دیجیتالی شدن سینما را شکل می‌دهند. زمان پخش فیلم‌های با وضوح بالا که ابتدا با عنوان (۲K) شناخته می‌شدند (با حدود ۲۰۰۰ پیکسل وضوح افقی)، به اوایل ۱۹۹۰ برمی‌گردد؛

تاریخچه سینمای دیجیتال – اما به دلیل اینکه فناوریِ انتقال اطلاعات به حد کافی برای انتقال حجم عظیم اطلاعات وجود نداشت، پیشرفت قابل توجهی نکرد. اولین نمایش عمومی فیلم سینمای دیجیتال در سال ۱۹۹۲ بود که فقط در یک سینما به شکل محدودی پخش شد. در سال 1999 برای اولین بار چهار سینما مجهز به تجهیزات سینمای دیجیتال شدند و اولین فیلم دیجیتال را به نمایش گذاشتند. در سال‌های بعد، سینمای دیجیتال در حال توسعه بود تا اینکه در سال ۲۰۰۲ سازمان جهانی DCI تأسیس شده و سند کامل خود را در سال ۲۰۰۵ ارائه کرد.

به دنبال آن سند انجمن مالکان سینمای ملی آمریکا (NATO) برای سیستم مدیریتی سینماها ارائه شد و کلید سینماهای استاندارد دیجیتال زده شد. اولین فیلم کاملاً دیجیتالی با مشخصه ‏DCI در سال ۲۰۰۵ ساخته شد و طبق استانداردهای آن به صورت تجاری، برای اولین بار در بیست سینمای دیجیتالی آمریکا ارائه شد. سپس در سال ۲۰۰۷ با عرضه سامانه‌های تصویربرداری و پخش با وضوح (۴k) وضوح افقی حدود ۴۰۰۰ پیکسل وضوح تصویر در سینمای دیجیتال ارتقای چشم‌گیری داشت.

نمایش فیلم با استاندارد 4K
نمایش فیلم با استاندارد ۴K

به طوری که اکنون دستگاه‌های پخش‌کننده (۲K) اغلب فقط برای تبلیغات ابتدای فیلم‌ها استفاده می‌شود). اکنون فرمت تصویری (۸K) با وضوح ( ۴۳۲۰ × ۸۱۹۲ پیکسل) نیز وجود دارد که۱۷ برابر بیشتر از پیکسل‌های(۱۰۸۰p) است و حتی از Ultra HDTVو از نگاتیوهای ۷۰ میلیمتری IMAX نیز وضوح تصویری بیشتری دارد. در سال ۲۰۰۸ نیز برای اولین بار شرکت FotoKem نگاتیو ۶۵ میلیمتری را با وضوح (۸K)به فیلم دیجیتال تبدیل کرد.

در آخرین مورد فناوری‌های دوربین دیجیتال نیز باید به شرکت معتبر «دوربین‌ سینمای دیجیتال RED» اشاره کرد. این شرکت دوربین‌های مجموعه Red One را تاکنون با حداکثر وضوح ۴.۵K عرضه کرده بود، اما در سال ۲۰۱۰ دوربین‌های مجموعه EPIC خود را روانه بازار کرد که دارای وضوح ۵K هستند و در برنامه آینده خود دوربین‌های ۹K ،۶K و ۲۸K را نیز دارد.

میزان ضرورت و اهمیت وجود سینمای دیجیتال

با توجه به مزیت‌های مهمی که سینمای دیجیتال نسبت به سینمای سنتی دارد، جهت سهولت در تولید و پخش فیلم‌های سینمایی و تامین فیلم با کیفیت بالا، توسعه سینمای دیجیتال بسیار ضروری بنظر می‏ رسد.

نقاط قوت سینمای دیجیتال:

  •فیلم‏های دیجیتال در مقابل کهنه شدن و از بین رفتن نسبت به آنالوگ بسیار مقاوم تر هستند.

  •سینماهای دیجیتال احتیاج به مهارت های کمتری برای پخش فیلم دارد. چون همه تجهیزات آن کامپیوتری است.

• توزیع فیلم بین سالن‌های سینمای دیجیتال از طریق شبکه بسیار سریع‏تر، کم ‏هزینه و آسان می‏ باشد.

 •تدوین سریع و رفع مشکلات آن بعد از اکران سریع ‏تر می‏ باشد.


نقاط ضعف سینمای دیجیتال:

 •هزینه‏‌ اولیه نصب و خرید تجهیزات سینمای دیجیتالی

 •عدم رواج استانداردهای آن در بین همه عوامل صنعت سینما و عدم آموزش لازم در این عرصه

 •اگر فیلمی با دوربین وضوح ۴K تصویربرداری شده باشد، سینماهای پخش هم باید به پروژکتورهای ۴K مجهز شوند.


نتیجه گیری

با وجود اینکه پدیده دیجیتال در سینما از سوی برخی چندان با خوش‌بینی روبه‌رو نشده، اما این پدیده امروزه چنان با پروسه فیلمسازی و تماشای فیلم گره‌خورده که حذف آن ناممکن به نظر می رسد. درست است که به‌رغم همه پیشرفت‌های تکنولوژیک در این زمینه هنوز فیلمی که به روش ۳۵‌ میلیمتری ساخته می ‌شود، از هر نظر در سطح بالاتری از روش دیجیتال قرار دارد یا حتی تماشای فیلم در سینما با هیچ یک از انواع فیلم دیدن در  صفحه‌های عریض “ال‌سی ‌دی” ‌ها یا ویدئو پروجکشن‌ها برابری نمی ‌کند، اما در هر یک از این حوزه‌ها استفاده از تکنولوژی دیجیتال از امکاناتی برخوردار است که باعث می ‌شود، روزبه‌روز استقبال از آنها بیشتر شود.

برای نمونه وقتی امکان تماشای بسیاری از فیلم‌های جدید و قدیم سینمای ایران و جهان به سادگی و با کیفیت تصویری بالا در خانه وقتی روی مبل لم داده‌ایم میسر است، بدیهی است که در این زمینه زحمت زیادی به خود نمی دهیم. کم شدن محسوس مخاطبان سینما تک‌ها به ویژه در ایران به‌روشنی مصداق چنین مسئله‌ای است؛ مخصوصا وقتی قرار است نسخه جرح، تعدیل شده و مخدوش این فیلم‌ها را تماشا کنیم. به همین دلیل است که این روزها دیگر خبری از نمایش‌های فیلمخانه‌ای یا برنامه‌های متداوم و منظم نمایش فیلم (به صورت پروجکشن) در چند مرکز دولتی نیست، هرچند که تماشای نسخه ۳۵ میلی متری برخی فیلم‌ها برای عده ای از علاقه‌مندان سینما که طالب حس تماشای فیلم بر پرده بزرگ سینما هستند، هنوز جذابیت‌های خاص خود را دارد.

تاریخچه سینمای دیجیتال – با این وجود پدیده دیجیتال آنقدر تاثیرگذار بوده است که حتی تماشای فیلم که اساسا تجربه‌ای جمعی از یک متن در سالن تاریک سینما محسوب می ‌شود را تا اندازه زیادی دگرگون کرده است. تماشای فیلم به روش دیجیتال علاوه بر کیفیت بالا و امکان انتخاب فیلم، این ویژگی مهم را دارد که مخاطب می ‌تواند هر صحنه از فیلم را که خواست دوباره تماشا کند. دست‌اندرکاران سینمای ایران که برخی از آنها در ساخت فیلم‌های تلویزیونی مشارکت داشتند از شکل‌گیری این جریان و نقاط ضعف و قوتش غافل نماندند و در سینمای حرفه‌ای نیز از این شیوه استفاده کردند. هرچند با توجه به خصلت سینمای بدنه و روش‌های کاسبکارانه برخی از دست‌اندرکاران آن، فیلمسازی دیجیتال نیز در بسیاری از موارد به بدترین شکل خود استفاده شد، اما در این میان حرکت‌های درخور تحسین نیز قابل مشاهده بود.

طبیعی بود که کاهش هزینه‌ها در تولید این نوع آثار به سرعت توجه طیف کاسبکار بدنه سینما را به خود جلب کند، به ویژه آنکه این طیف اصولا اهمیتی برای کیفیت آثار خود قائل نبوده و صرف اینکه هزینه تولید فیلم به اندازه‌ای کاهش پیدا کند که با یک فروش متوسط نیز فیلم سودآور محسوب شود، برای آنها کافی بود. به هر حال از جریانی که همیشه از هر پدیده به بدترین نحوه خود استفاده می ‌کند، این پیامد دور از انتظار نیست، بلکه دور از انتظار آن است که کاهش هزینه‌های فیلمبرداری دیجیتال در سینمای بدنه صرف بالا بردن سطح کیفی فیلم از جنبه‌های دیگری شود ،که متاسفانه در سینمای بدنه برای کسب سود بیشتر نادیده گرفته شده است. به همین دلیل نباید تعجب کنیم اگر در طول سال شاهد روی پرده رفتن فیلم‌هایی هستیم که سطح کیفی آنها نه‌تنها به لحاظ هنری بسیار نازل است، بلکه به لحاظ فنی نیز به مراتب پایین‌تر از گذشته است. مخصوصا وقتی می ‌توان فیلم‌هایی را که به روش دیجیتال فیلمبرداری شده‌اند، با تبدیل به کپی‌های ۳۵ میلی‌متری روی پرده سینما فرستاد، سازندگان برخی از فیلم‌های تلویزیونی نیز وسوسه می ‌شوند که ساخته‌های خود را به شکلی دو منظوره، هم برای نمایش در تلویزیون و هم در سینما جلوی دوربین ببرند. آنچه باعث می ‌شود به آینده فیلمسازی دیجیتال امیدوار باشیم، ظهور جوانان خوش قریحه‌ای است که کاهش هزینه‌ها در سینمای دیجیتال عامل مهمی در به وجود آمدن امکان فیلمسازی برای آنها بوده است، فیلمسازانی که شاید اگر می ‌خواستند به روش ۳۵ میلی ‌متری و با قواعد حاکم بر سینمای حرفه‌ای به فیلمسازی بپردازند، به این زودی ها امکان آن را پیدا نمی ‌کردند اما به دلیل حذف هزینه بالای استفاده از نگاتیو، جمع‌وجور شدن گروه تولید و امکان بالا بردن سرعت کار، توانسته‌اند نخستین تجربه‌های بلند سینمایی خود را جلوی دوربین ببرند، به گونه‌ای که حتی هزینه تولید برخی از این فیلم‌ها کمتر از هزینه دستمزد بازیگران شناخته شده یک فیلم در سینمای بدنه یا حتی کمتر از هزینه‌های لازم برای خرید نگاتیو یک فیلم ۳۵ میلی متری بوده است.

تاریخچه سینمای دیجیتال – به هر حال هرچه می ‌گذرد، فیلمبرداری به شیوه دیجیتال از کیفیت بالاتری برخوردار می ‌شود و بیش از پیش به کیفیت تصویری حاصل از فیلمبرداری ۳۵ میلیمتری نزدیک می شود. به همین تناسب در طول سال‌های گذشته نیز فیلمسازان صاحب‌نام و حرفه‌ای سینمای ایران نیز بیش از پیش به این شیوه فیلمبرداری اطمینان پیدا کرده و برای ساخت آثار خود از آن بهره برده‌اند. اما با این حال می ‌توان همچنان امیدوار بود که علاوه بر جوانان جویای نام و صاحب ذوق و قریحه، حرفه‌ای ‌ها نیز سربلند از آن بیرون بیایند. فیلمبرداری دیجیتال نیز همانند هر پدیده تازه‌ای که از راه می رسد، نقاط ضعف و قوت خود را دارد و به تناسب آن تاثیرات مثبت یا منفی را نیز در پی خود داشته است. اگر‌چه هنوز آنگونه که باید و شاید از این شیوه در جهت مطلوب و سازنده برای سینمای ایران استفاده نشده است اما می ‌توان به همان تک‌جرقه‌ها که اشاره شد، دلخوش بود و به آینده این سینما امید بست.

منبع: وبلاگ حجت مهرابی فرد

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

آدرس کانال تلگرام وبسایت اردبیل سینما: https://t.me/+nk5plCo183djODRk

اکران «شهر گربه ها» ازسوم آذرماه

۰

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: اکران «شهر گربه ها» ازسوم آذرماه – در ادامه دور تازه اکران در سینماها، فیلمی از ژانر کودک به کارگردانی سید جواد هاشمی از سوم آذر به نمایش درمی‌آید.

در یک سال گذشته که کمتر صاحب فیلمی راغب به اکران اثرش در سینما بود، یک فیلم کودک با نام «پیشی‌میشی» روی پرده آمد که با توجه به شرایط کرونایی و عدم استقبال مخاطب از سینماها  موفقیتی در فروش نداشت و حالا بعد از یک سال که اوضاع کمی بهتر شده، قرار است فیلم دیگری از این ژانر در سینماها اکران شود.

«شهر گربه‌ها» فیلمی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی است که مهرماه در سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم شرکت داشت.

پوستر فیلم شهر گربه ها
پوستر فیلم شهر گربه ها

اکران «شهر گربه ها» ازسوم آذرماه – در این فیلم امین زندگانی، یوسف تیموری، علیرضا خمسه، فرهاد آییش، نیوشا ضیغمی، امیرغفارمنش، میر طاهر مظلومی، الیکا عبدالرزاقی، مریم سعادت، رضا بنفشه خواه، داریوش موفق، محمد هادی عطایی، سعید بحرالعلومی، ایرج طایفه، علی شایانفر، فرزانه زهره‌وند، زنده یاد سانار نادری، داریوش پیرو و دونالد ترامپ  به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان «شهر گربه‌ها» آمده است: سینمایی «شهر گربه ها» روایتگر ماجرای شخصیت های شهر خیالی است که همه شهروندان آن گربه هستند. یکی از شخصیت های این فیلم دونالد ترامپ است.

گربه های گربستان به طمع رسیدن به آرزوهای خود قصد دارند با شرکت در مسابقه ای که دسیسه مشاور حاکم شهر گربه هاست، شرکت و به شهر گربه ها عزیمت کنند، غافل از اینکه حاکم به کمک تحقیقات و کشفیات گرفسور تصمیم دارد عمر آنها را گرفته و به خودش اضافه کند حاکم شهر گربه ها با این کار بیشتر از همه گربه ها عمر خواهد کرد، اما شنگول و گربه های دیگر با نقشه ای به کمک گرفسور که تحت فشارهای حاکم خسته شده است، سرانجام موفق می‌شوند عمرهای گرفته شده را از حاکم پس گرفته و به گربه ها بازگردانند.

جواد هاشمی درباره این فیلم خود در نشستی در جشنواره کودک گفته بود: من سعی کردم هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان فیلم بسازم. سعی کردم در کشوری که آمار بالای مهاجرت دارد، تلنگری به کودکان بزنم تا کشورشان را بسازند. می‌خواستم به کودکان بگویم اگر از ایران بروید شاید اتفاقات خوبی نیفتد.»

سایر عوامل فیلم عبارتند از: مجری طرح و سرمایه گذار: فاطمه شهیدی، جانشین تهیه کننده و دستیار اول کارگردان: عباس دلدار، مدیر تولید و برنامه ریزی: ایرج طایفه، مدیر فیلمبرداری: فرشاد خالقی، تدوین: منوچهر صانعی، مهران گنبدلو، آهنگساز: بهنام صبوحی، طراحی و ترکیب صدا: سید محمود موسوی نژاد، صدابردار: احمد اردلان، طراح جلوه های ویژه بصری: محمدرضا نجفی امامی، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، طراح صحنه: علی شایانفر، طراح لباس: سوسن نوروزی، نورپرداز: افشین گودرزی، منشی صحنه: فرزانه زهره وند، عکاس: پیام نصیری خرم، طراح حرکات موزون: سید کمال رضوی، مدیر تدارکات: رضا دهقان.

پخش فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» برعهده موسسه سینمایی راه عرفان به مدیریت محسن مسافرچی است و اکران آن از سوم آذر در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌شود.


ثبت سفارش طراحی و راه اندازی سایت:

https://abandapart.ir

آدرس کانال تلگرام وبسایت اردبیل سینما: https://t.me/+nk5plCo183djODRk

نگاهی دوباره به فیلم قیصر

وب سایت اردبیل سینما با افتخار تقدیم می کند:نگاهی دوباره به فیلم قیصر – جوانی که فیلم اولش جز چند نقد و یادداشت مثبت (بیشتر در ستایش از استعداد و قریحه فیلمسازی‌اش و کمتر در تأیید فیلمش) آورده‌ای نداشت، با سناریویی که هیچ تهیه‌کننده‌ای به ساختش رغبت نشان نمی‌داد، پاشنه‌ها را ورکشید تا در نهایت آریانا فیلم و عباس شباویز حاضر شدند پشت فیلم دوم کارگردان جوان فیلم شکست‌ خورده «بیگانه بیا» بایستند؛ کارگردانی که فقط چند سینمایی‌نویس استعدادش را بجا آورده بودند؛ و داستان «قیصر» از همین جا شروع شد؛ از شکست فیلم بیگانه بیا که زیادی فرنگی‌مآب، زیادی متاثر از سینمای هنری اروپا و زیادی دور از سازنده‌اش بود؛ فیلمی دور از بازارچه نواب و خیابان ری که ناکامی‌اش در گیشه با نصیحت پرویز دوایی، کیمیایی جوان را به‌خود آورد تا به‌خود بازگردد؛ به محله و طبقه‌اش.

به التهابی که در دلش رشد کرده و به سینمای مورد علاقه‌اش و همه آن وسترن‌هایی که از بس دیده شده بودند ملکه ذهن شدند؛ به ذهن خلاقی که از جوشش آن، کاراکتر قیصر خلق شد؛ قهرمانی هدفمند و کنش‌مند که چاقویش فقط پهلوی برادران آب منگل را نمی‌درید که نظم نظام مسلط را هم نشانه می‌رفت. ۱۰ دی ۱۳۴۸ این سینما‌ها قیصر را روی پرده بردند؛ مولن روژ، دیانا، رنگین کمان، ژاله، همای، اسکار، رکس، چرخ و فلک، فیروزه، اورانوس، لیدو، پاسارگاد، شرق، شهوند و نپتون.

بهروز وثوقی در فیلم قیصر
بهروز وثوقی در فیلم قیصر

نگاهی دوباره به فیلم قیصر – کنار قیصر، فیلم «دنیای آبی» (صابر رهبر) اکران شد که بازیگر اصلی‌اش، ستاره فیلم کیمیایی بود؛ بهروز وثوقی. نمایش خصوصی قیصر در پاییز ۴۸ توجهی جلب نکرد و حرفه‌ای‌های سینمای فارسی آتیه‌ای برایش متصور نشدند؛ برای فیلمی که پر از صحنه‌های چاقوکشی است، از نشانه‌های آشنای فیلم‌های ایرانی بهره چندانی ندارد و قصه‌اش تلخ و لحنش جدی است؛ فیلمی با فاصله فراوان از سینمای مسلط و محبوب آن دوران؛ سینمای فردینی و قهرمانی که لبخند نمی‌زند و نمی‌رقصد و بی‌خیالی طی نمی‌کند.

تقریبا هیچ‌کس فیلم کیمیایی جوان را دوست نداشت و قیصر بعد از مدتی معطلی در اداره سانسور و قدری کوتاه‌شدن، روی پرده رفت تا چند روزی بماند و بعد مثل خیلی فیلم‌های دیگر فراموش شود که نشد. نفس گرم نخستین تماشاگران قیصر در سرمای دی ۴۸، فیلم را نگه داشت و مطبوعات هم شد میدان جنگ مدافعان و مخالفان فیلم. نبرد پرویز‌ها (دوایی و نوری) با هوشنگ‌ها (کاووسی و طاهری) با ورود ابراهیم گلستان، نجف دریابندری و فریدون هویدا، دعوا را به نفع کیمیایی خاتمه داد.

برنده اصلی، تماشاگری بود که از تماشای فیلم سیر نمی‌شد و همه دیالوگ‌های فیلم را حفظ می‌کرد. قیصر نخستین فیلم محبوب مردم نیست، شاخص‌ترین آنهاست. نقطه اشتراک بین تماشاگر پایین‌شهری و فریدون هویدا که سال‌ها منتقد کایه دو سینما بوده، می‌شود قیصر؛ تنها فیلم ایرانی که آنقدر سر ذوقش می‌آورد که در ستایش‌اش قلم می‌زند.

فیلم سینمایی قیصر
فیلم سینمایی قیصر

بالاخره «پس از ۲۰ سال سیاه مشق» فیلمی از راه می‌رسد که روشنفکران و مردم را زیر یک‌سقف گرد هم می‌آورد؛ فیلمی که از دل سینمای جریان اصلی بیرون می‌آید؛ با همان عوامل و همان عناصر.

نگاهی دوباره به فیلم قیصر – هوش سازنده جوان قیصر، روحی از اعتراض و عصیان را با تماشاگر از هر طیف و طبقه‌ای به اشتراک می‌گذارد. دوربینی که زیر بازارچه نواب رفت و قیصر و فرمان و اعظم و خان‌دایی و کریم و رحیم و منصور آب منگل را در محله امامزاده یحیی در قاب گرفت، روایتی گرم و جذاب از عصیانی را به نمایش گذاشت که در عین نمایشی‌بودن ملموس است و در نهایت وسترن‌بودن، ایرانی است. کیمیایی قهرمان کلاسیکش (فرمان) را دست خالی به مسلخ بدمن‌ها می‌فرستد تا تصویر شکست و ناکامی و مصیبت را در مقدمه فیلمش کامل کند.

از لحظه ورود قهرمان تازه در ایستگاه قطار، دوربین نه نظاره‌گر که ستایشگر اوست. حسی که از نگاه خالق قیصر به تماشاگر منتقل می‌شود که قیصر نه قهرمانی رؤیایی و دست‌نیافتنی و نه لات الکی‌خوش سینمای فارسی که همشهری، بچه‌محل و برادر اوست که آمده تا بی‌اعتنا به نظم حاکم، پاشنه‌هایش را وربکشد و چاقویش را باز کند و «مرثیه‌ای بر ارزش‌های از دست‌رفته» سر دهد.

بهروز وثوقی
بهروز وثوقی

فیلم جذابیت تمام‌نشدنی‌اش را از آموخته‌های خالقش از سینمای آمریکا و به‌صورت مشخص ژانر وسترن و پیوند عمیقش با سنت‌های ایرانی کسب می‌کند.از خلق قهرمانی تازه که تلخ‌اندیشی و اعتراض و عصیانش نه عارضی، که برخاسته از متن ملتهب اثر است. خون‌گرمی که در قیصر جاری است تحرکی به سینمای ایران می‌دهد تا دوران تازه‌ای آغاز شود. قیصر کار را تمام کرد تا همه چیز را به قبل و بعد خودش تقسیم کند.

نویسنده: سعید مروتی | همشهری مد و مه | چهارشنبه دهم دی ۱۳۹۹


💠وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

💠 آدرس کانال تلگرام وبسایت اردبیل سینما: https://t.me/+nk5plCo183djODRk


صدور مجوز تغییر کاربری سینما عصرجدیدتهران

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: صدور مجوز تغییر کاربری سینما عصرجدیدتهران – در شرایطی که علیخانی، تهیه‌کننده‌ی سینما و از مالکانِ “عصر جدید”، گفته بود فقط می‌خواهند صندلی سینما عصر جدید را عوض کنند؛ حالا ایسنا خبر از صدور مجوز تغییر کاربری این سالن داده است / اظهارنظر تازه‌ حسین فرحبخش، دیگر مالک سینما: نوستالژی عصر جدید دروغ است، اگر علاقه داشتید می‌آمدید این جا فیلم می‌دیدید.

محمدحسین فرح‌بخش، یکی از مالکان سینما عصر جدید می‌گوید: همه کسانی که از نوستالژی این سینما صحبت می‌کنند دروغ می‌گویند چون اگر اینطور بود در این سال‌ها می‌آمدند و در عصر جدید فیلم می‌دیدند.

ماجرای تعطیلی و تغییر کاربری سینما عصرجدید اسفندماه سال گذشته در  ایسنا خبررسانی شد و عبدالله علیخانی – مدیر این سینما- ضمن تایید آن گفت: با وضعیت فعلی نمی‌دانیم باید چه کنیم و برای رسیدن به تصمیمی قطعی آن را تعطیل کردیم. او پس از انتشار عکس‌هایی از برداشتن صندلی‌های سالن، در تماس اخیر ایسنا تاکید کرد که «فعلا منتظریم ارشاد تکلیف را مشخص کند». این در حالی است که پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد مجوز تغییر کاربری این سینما چند ماه قبل صادر شده است.  

محمد حسین فرحبخش - اردبیل سینما
محمد حسین فرحبخش – اردبیل سینما

خبرهایی که درباره تغییر کاربری و تخریب سینما منتشر شده بحث نوستالژیک بودن این سینما و اینکه یکی از خاطره‌های جمعی مردم تهران و اهالی سینماست در روزهای گذشته بسیار داغ بوده و در این باره محمد حسین فرح‌بخش که تقریبا اظهارنظر رسمی پیرامون سینما عصر جدید کمتر داشته صحبت‌هایی را مطرح کرد.

صدور مجوز تغییر کاربری سینما عصرجدیدتهران – او که تاکید  دارد مسائل مدیریتی و پیگیری‌ از سوی ارشاد برعهده علیخانی دیگر مالک سینماست و خودش از جزئیات اطلاع دقیقی ندارد، در گفت‌وگویی با ایسنا نسبت به برخی اعتراض‌ها برای تغییر کاربری سینما بیان کرد: من از آن‌هایی که درباره نوستالژی سینما عصر جدید صحبت می کنند – چه مردم و چه سینماگران – چند سوال دارم. خیلی از آن‌ها ممکن است در سال‌های گذشته یعنی یک سال، پنج سال، ۱۰ سال یا ۲۰ سال گذشته پدر و مادرهای خود را از دست داده باشند. به من بگویند که در این مدت چند بار بر سر مزار پدر و مادر خود رفته‌اند؟ پدر و مادرشان نوستالژیک‌تر است یا سینما عصر جدید؟ اول تکلیف این را مشخص کنند بعد درباره مال و اموال مردم اظهار نظر کنند. اگر من این سوال را می‌پرسم، کسی هستم که بگوید؛ ۲۵ سال قبل مادرم به رحمت خدا رفته و هر هفته سر خاک او می‌روم. پدرم تا زمانی که در قید حیات بود ۶۰ سال از فوت مادرش می‌گذشت و جمعه به جمعه در تمام آن ۶۰ سال بر سر مزار مادرش رفت. این‌ها یعنی نوستالژی.

سینما عصر جدید تهران
سینما عصر جدید تهران

او افزود: سوال بعدی این است که آن‌هایی که درباره نوستالژی سینما عصرجدید صحبت می کنند چرا در این چند سال به این سینما نیامدند تا فیلم ببینند؟ خودشان پیش وجدانشان قضاوت کنند چرا در این سال‌ها نیامدند؟ حالا الان در فضای مجازی حس نوستالژیک نسبت به سینما پیدا کرده‌اند؟ همه این‌ها حقه بازی و دروغ است، مثل بقیه چیزها.

صدور مجوز تغییر کاربری سینما عصرجدیدتهران – این تهیه‌کننده سینما گفت: این همه سال بنده و آقای علیخانی خسارت دادیم این‌ها کجا بودند؟ این سینما هیچ چیزی برای ما نداشت و فقط از جیب برایش خرج کردیم. در همین سال قبل فقط ۲۵۰ میلیون تومان پول صرف کردیم. اما کسی سراغ سینما نیامد آن هم سینما عصر جدید که به همراه سینما قدس اصفهان تنها سینماهایی هستند که در تاریخ سینمای ایران زمانی که سه‌شنبه شب فیلم‌ها عوض می‌شدند، چهارشنبه صبح پورسانت صاحب فیلم را پرداخت می‌کردند. مگر ما ضرر نمی کردیم؟ آن پورسانت را هم از جیب می‌دادیم و حالا الان سینما عصر جدید نوستالژی شده است. خیلی این حرف‌ها را باور نکنید.

صدور مجوز تغییر کاربری سینما عصرجدیدتهران – فرحبخش تاکید کرد: اگر سینما عصر جدید برای ما ارزشمند نبود جور دیگر رفتار می‌کردیم. همه پول خود را از سینما در آوردند و رفتند جای دیگر ملک خریدند ولی من ملکی را که در لواسان داشتم برای این سینما و آن هم ۲۰ درصد سینما فروختم. اما با چند برابر قیمت آن ملک هم دیگر نمی‌توانم آن را بخرم. من و آقای علیخانی به سینما علاقه داشتیم که اینجا را خریدیم. سینما عصر جدید در تهران یک آدرس است و ما می توانستیم سینمای دیگری را بخریم اما سراغ اینجا آمدیم و برایش همه کار کردیم.

او در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای سینما دارند؟ گفت:‌ فعلا آقای علیخانی صندلی‌هایش را جمع کرده چون قابل استفاده نبودند. ما در کرونا بلاتکلیف شدیم و بین خوف‌ و رجا مانده‌ایم.

به گزارش ایسنا، فعالیت‌های ابتدایی در محل سینما عصر جدید فعلی به دهه ۱۳۲۰ برمی‌گردد و در مقطعی کاملا تخریب و بعد به شکل سینمای فعلی بازسازی شد.


💠وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

آدرس کانال تلگرام وبسایت اردبیل سینما: https://t.me/+nk5plCo183djODRk


نقد فیلم پوست؛ ادبیات فولکلوریک وحشت

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: نقد فیلم پوست؛ ادبیات فولکلوریک وحشت – برادران ارک در اولین فیلم بلندشان نه یک گام، بلکه یک جهش بسیار بلند به سوی موفقیت برداشته‌اند و اثری کاملا اصیل را ساختند که کمترین خرده‌ای می‌توان به آن گرفت.

«پوست» روایتگر یک داستان فولکوریک از آذربایجان است که رنگ و بوی وحشت دارد و عشق در آن جاری است. فیلم برادران ارک با تکیه بر این قصه محلی و رعایت کردن تمام قواعد پیرامون آن، یک اثر کامل و تقریبا بی‌نقص است که باید آن را چندین بار دید و از تک تک صحنه‌هایی که با وسواس شدید این دو برادر ساخته شده‌اند، لذت برد.

فیلم در یک روستای دورافتاده در استان آذربایجان روایت می‌شود و داستان مردی به نام آراز را روایت می‌کند که در جوانی عاشق دختری مسیحی به نام مارال بوده ولی مارال در نهایت به او نمی‌رسد و زن شخص دیگری می‌شود. در این روستا خرافات زیادی پیرامون جادو جمبل و نفرین کردن و… وجود دارد و مادر این مرد نیز از افراد معروف روستا است که در این زمینه‌ها مهارت دارد و با جنیان در ارتباط است. او کم کم می‌فهمد که نرسیدنش به مارال به واسطه دعایی بوده که مادرش در یک پوست نوشته و تصمیم می‌گیرد این دعا و دیگر طلسم‌های وارد شده به زندگی‌اش را نابود کند و در این راه هرچه بیشتر به مارال نزدیک می‌شود، حال مادرش بدتر می‌شود و یک دو راهی سخت برای او به وجود می‌آید.

پوستر رسمی فیلم سینمایی «پوست»
پوستر رسمی فیلم سینمایی «پوست»

نقد فیلم پوست؛ ادبیات فولکلوریک وحشت

به شخصه به خاطر ندارم که بحث درباره جن در سینمای ایران جایگاه خاصی داشته باشد؛ فیلم‌های معدودی در این رابطه ساخته شده‌اند که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و واقعیت اینست که اکثر این آثار نیز نتوانستند به یک اثر شاخص در سینما تبدیل شوند. موضوع جن با اینکه در فرهنگ و باورهای عامیانه مردمان ما وجود دارد و قصه‌های زیادی درباره آنها گفته می‌شود ولی جنیان بیشتر در قالب قصه‌های دهان به دهان نقل شده وجود دارند تا در قالب یک اثر ادبی ماندگار.

برادران ارک با دست گذاشتن روی این سوژه ناب، فیلمی جذاب ساخته‌اند که با برطرف کردن یک سری مشکلات ریز می‌توانست تبدیل به یک اثر کاملا بی‌نقص شود. داستانی که برادران ارک برای فیلم خود انتخاب کرده‌اند ترکیبی از یک قصه عاشقانه و ژانر وحشت است و مشکل اینجاست که بار رمانس داستان درست از آب در نیامده است.

ما قرار است درباره عشق آراز و مارال فیلمی ببینیم که در ادامه به خاطر کارهایی که معشوق برای وصال انجام می‌دهد، به ژانر وحشت تبدیل می‌شود اما در واقع ما نمی‌توانیم آتش این عشق را درست درک کنیم. پیشینه‌ای که از زندگی مارال و آراز به مخاطب داده می‌شود در حد چند سرنخ کوتاه است و اصلا در حدی نیست که بتواند سرمنشا این روایت عجیب و غریب باشد.

نقد فیلم پوست؛ ادبیات فولکلوریک وحشت – حس و حال شاعرانه فیلم پوست اما می‌تواند تا حد زیادی این فقدان رمانس را جبران کند و کاری کند که لطافت در عین زمخت بودن و ترسناک بودن فیلم، در اثر جاری شود.  زبان فیلم پوست آذری است و همانطور که گفته شد وقایع فیلم نیز در یک روستای واقع در آذربایجان می‌گذرد و یک آوازخوان عاشیق (عاشیقلار) آن را روایت می‌کند. این آوازخوان در جای جای فیلم نغمه آواز آذری سر داده و داستان مارال و آراز را به صورت نقالی در یک قهوه‌خانه روایت می‌کند و به تصویر می‌کشد. عاشیقلار در کنار دیگر شخصیت‌های فیلم قرار دارد و این قصه را تعریف می‌کند و به نوعی می‌توان گفت او همان راوی است که روی فیلم نریشن می‌کند اما نریشن او از دل اشعار ترکی بیرون آمده است. شعر در فیلم پوست نقشی حیاتی دارد و آوازهای فیلم، داستان را به جلو می‌برد.

روایت عاشقانه فیلم در اوایل آن وجود دارد و دوباره در دقایق پایانی فیلم نیز پررنگ می‌شود و درست در همین دو نقطه است که فیلم از ریتم می‌افتد و به اصطلاح کشدار می‌شود. برادران ارک نمی‌توانند عشق را در فیلمی که در آن تاریکی و وحشت مستولی گشته جاری سازند و زوری که برای به دست آوردن این ترکیب نامانوس می‌زنند، راهی از پیش نمی‌برد.

فیلم با تدوین بی‌نظیری که دارد تا حد زیادی این مشکل را رفع کرده و بازی خوب بازیگران ناآشنا و محلی فیلم نیز توانسته نقص کار برادران ارک را کمی تا قسمتی لاپوشانی کند. دو برادر کارگردان به خوبی توانسته‌اند با این نابازیگران وارد تعامل شوند و از همه آنها بازی‌های خوبی بگیرند به طوری که تقریبا تمام تیم گروه بازیگری ولو شخصیت مارال که سرجمع ده دقیقه هم در فیلم حضور ندارد، بازی به یاد ماندنی از خود برجای می‌گذارند.

نمایی از فیلم پوست
نمایی از فیلم پوست

برادران ارک برای اینکه داستان‌شان رنگ و بوی اصیلی داشته باشد، تک تک عناصر موجود در فیلم خود را با فرمانبرداری از لوکیشن فیلم خود چیده‌اند. زبان ترکی و آوازهای آذری و موسیقی محلی و… باعث شده که فیلم اصالت خاصی داشته باشد و به هیچ‌وجه تبدیل به یک اثر تقلیدی نشود. برادران ارک برای تک تک لوکیشن‌هایی که در فیلم وجود دارد، وقت و زمان زیادی صرف کرده‌اند و به نظر می‌رسد تمامی صحنه‌ها با یک وسواس خاصی چیده شده باشد.

نقد فیلم پوست؛ ادبیات فولکلوریک وحشت – میزانسن فیلم به شدت چشم‌نواز است و صحنه‌هایی که این دو برابر علی رغم محدودیت‌های جلوه‌های ویژه سینمایی در ایران با حرکت‌های دوربین و بازی با نور و سایه ساخته‌اند، ستودنی است. جدا از این مساله بصری زیبا، باید به قسمت سمعی ماجرا نیز اشاره داشت و صدابرداری و موسیقی بی‌نظیر فیلم را فراموش نکرد که در خدمت تصاویر ناب فیلم درآمده‌اند و در پایان باید به گریم جالب توجه بازیگران و جن‌ها اشاره کرد که برخلاف تصور اولیه‌ام، به هیچ‌وجه خنده‌دار از آب در نیامده و با محدودیت‌های حاکم بر سینمای ما، جالب توجه ساخته شده‌اند.

فیلم پوست در میان این تکرار ژانرها و سوژه‌های سینمای ایران، یک گوهر ناب تلقی می‌شود و ساختن آن برای یک فیلم اولی گزینه بسیار پرریسکی محسوب می‌شده است. برادران ارک اما جسارت و شجاعت خاصی داشته‌اند تا داستان ترسناک و وفولکلوریک خود را روایت کنند و برای اولین بار در سینمای ایران توانسته‌اند چنین فضاسازی‌هایی انجام بدهند و آن را تبدیل به یک کپی‌کاری از آثار هالیوودی هم نکنند و به معنای واقعی یک اثر ترسناک بومی با تم قصه‌های محلی بسازند.

آنها از گنجینه‌ای استفاده کرده‌اند که سالیان سال است در هنر هفتم مسکوت مانده و روایتگر قصه‌ای شدند که سوزناک بودن آن در کنار ترس و وحشتی که می‌آفریند، می‌تواند معجون نسبتا خوش طعمی را بیافریند. فیلم پوست جزییات فراوان و ریزه‌کاری‌های زیبایی دارد و اگر مدت زمان آن چند دقیقه‌ای کوتاه‌تر می‌شد و روایت عاشقانه‌اش در گروی اشعار عاشیقلار داستان نمی‌ماند و بیشتر به تصویر کشیده می‌شد، می‌توانست یک شاهکار بی‌بدیل باشد؛ هرچند همین الان هم در مقایسه با بسیاری از آثار سینمای ایران و آثار جشنواره فجر ۳۸، یک اثر کاملا ماندنی تلقی خواهد شد.

پوست تاریخ مصرف ندارد و فیلمی است که به یمن سواد سینمایی دو برادر و قصه جذاب آن می‌تواند بدون حضور ستارگان و هزینه‌های گزاف سینمایی،‌ مخاطب را مبهوت خود سازد و تبدیل به اثری شاخص شود.


💠وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

💠کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/CinemaGhodsArdabil


۱۰۰ روز اکران سینمایی فیلم جدید نولان

۱۰۰ روز اکران سینمایی فیلم جدید نولان – وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: بازه‌ی زمانی اکران سینمایی اختصاصی طی ماه‌های اخیر کوتاه‌تر از گذشته شده است. بااینحال یونیورسال فیلم جدید کریستوفر نولان را ۱۰۰ روز فقط داخل سینماها پخش خواهد کرد.

یونیورسال پیکچرز به‌عنوان پخش‌کننده و استودیوهای یونیورسال به ‌عنوان تولید کننده از همان ابتدا تمام شرایط و خواسته‌های کریستوفر نولان را پذیرفتند تا بالاخره با او همکاری کنند. به همین دلیل فیلم جدید کارگردان اینتراستلار، تنت و دانکرک که مربوط‌ به پروژه‌ی منهتن، جنگ جهانی دوم و پدر بمب اتم است، ۱۰۰ روز اکران سینمایی اختصاصی دریافت می‌کند؛ درحالیکه حتی اکران‌های سینمایی اختصاصی ۹۰ روزه نیز توسط اکثر استودیوها رها شده‌اند. رئیس هیئت مدیره‌ی یونیورسال که شدیدا از شکل‌گیری این همکاری خوشحال است، کریستوفر نولان را «فیلم‌سازی قرارگرفته در گروهی تشکیل‌شده از یک نفر» می‌داند؛ یک استثنا در مدل کاری استودیو.

کریستوفر نولان
کریستوفر نولان

دیزنی، وارنر و پارامونت به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند که از سال ۲۰۲۲ به بعد شاهد اکران ۴۵ روزه‌ی فیلم‌های سینمایی آن‌ها پیش از قرارگیری در دیزنی پلاس،HBO Max  و پارامونت پلاس خواهیم بود. از آن سو MGM که توسط آمازون خریداری شده است،‌ احتمالا در آینده قرار نیست طولانی‌تر از ۴۵ روز وفادار به اکران سینمایی بماند. لاینزگیت و تیم‌های نه‌چندان بزرگ دیگر هم ظاهرا نمی‌توانند برخلاف جهت این جریان جدید متمرکز روی اکران ۴۵ روزه حرکت کنند. این وسط شاید سونی پیکچرز تنها استودیو فیلم‌سازی بزرگ هالیوود باشد که برای برخی از پروژه‌ها همچنان وفادار به ۹۰ روز اکران سینمایی اختصاصی می‌ماند؛ فقط شاید.

۱۰۰ روز اکران سینمایی فیلم جدید نولان – یونیورسال مدل انعطاف ‌پذیرتری را برگزیده است و براساس عملکرد هر فیلم سینمایی در گیشه‌ها، آن را به مدت سه‌هفته، پنج‌هفته یا بیشتر داخل سالن‌های سینما نگه می‌دارد. پس در آینده بسیار کم پیش می‌آید که یک فیلم بیشتر از ۴۵ روز توسط یونیورسال پیکچرز فقط داخل سینماها نگه داشته شود. ولی به نظر دانا لنگلی، رئیس هیئت مدیره‌ی یونیورسال پیکچرز نولان یک استثنا برای این قانون است. به ‌گفته‌ او شاید فقط سه فیلمساز اکنون در هالیوود فعال باشند که یک استودیو حاضر می‌شود به آن‌ها ورای جریان کلی به وجود آمده، اکران سینمایی اختصاصی بلند ۹۰ روزه بدهد.

بر کسی پوشیده نیست که کریستوفر نولان تجربه‌ی سینمایی فیلم‌ها را بسیار باارزش می‌داند و قصد محافظت از آن را دارد.

لنگلی می‌گوید برای آثاری غیر از فیلم جدید کریستوفر نولان، اکران سینمایی اختصاصی به مدت ۱۷ روز، ۳۱ روز یا کمی بیشتر کاملا منطقی است. زیرا زمان می‌برد تا وضعیت باکس‌آفیس به دوران قبل از شیوع ویروس کرونا/کووید ۱۹ بازگردد و بالاخره نباید فراموش کرد که یونیورسال شبکه آنلاین Peacock را دارد.

البته یونیورسال اکران سینمایی اختصاصی را رها نخواهد کرد و در آینده به‌دنبال پخش همزمان فیلم‌ها در شبکه آنلاین و سینماها نخواهد بود. بلکه چند پروژه به‌عنوان فیلم سینمایی خواهد داشت و چند پروژه به‌عنوان فیلم تلویزیونی برای شبکه پیکاک.

استودیوی تولید، توزیع و پخشِ فیلم یونیورسال
استودیوی تولید، توزیع و پخشِ فیلم یونیورسال

۱۰۰ روز اکران سینمایی فیلم جدید نولان – وقتی کریستوفر نولان پس از ۱۹ سال همکاری با وارنر دیگر به‌خاطر رفتار این شرکت با سازندگان چندین و چند فیلم سینمایی از آن جدا شد، استودیوهای مختلف مشغول رقابت برای امضای قرارداد با او بودند؛ از پارامونت و اپل تا MGM، سونی پیکچرز و حتی خود وارنر. درنهایت یونیورسال تبدیل به استودیو سازنده‌ی این فیلم درام ۱۰۰ میلیون دلاری شد. زیرا تمام شرایط مدنظر نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان آثاری همچون فیلم Following، فیلم Memento، فیلم Insomnia، سه‌گانه شوالیه تاریکی، The Prestige و فیلم Inception را به‌صورت کامل پذیرفت.

یونیورسال به مانند دیزنی و وارنر طی چندین و چند ماه گذشته، شکل اکران برخی از فیلم‌ها را تغییر داد. اما برخلاف آن‌ها اصلا درگیر حواشی نشد و به قراردادهای خود پشت‌پا نزد. تصمیمات با هماهنگی کامل تیم‌های سازنده‌ی آثار سینمایی گرفته شدند و قراردادهای آن‌ها مطابق فرمت جدید اکران اصلاح شدند؛ تا شاهد مواردی همچون شکایت اسکارلت جوهانسون از دیزنی و عصبانیت شدید دنی ویلنوو از وارنر نباشیم. لنگلی در تکمیل صحبت‌های خود می‌گوید: «از سال‌ها قبل به‌دنبال همکاری با کریس بودیم. کارنامه‌ی او پذیرش این شرایط را منطقی می‌کند.»

💠وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

💠کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/CinemaGhodsArdabil


توافق دیزنی و اسکارلت جوهانسون

۰

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: توافق دیزنی و اسکارلت جوهانسون – پس از نزدیک به دو ماه اختلاف و شکایت، بالاخره دیزنی توانست با اسکارلت جوهانسون در مورد فیلم Black Widow به توافق برسد و همچنین همکاری آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

اسکارلت جوهانسون در فیلم Black Widow
اسکارلت جوهانسون در فیلم Black Widow

حدود دو ماه پیش بود که اسکارلت جوهانسون، بازیگر نقش ناتاشا رومانوف از دیزنی برای نقض قراردادش برای اکران آنلاین فیلم Black Widow روی دیزنی پلاس به دادگاه شکایت کرد. طبق این شکایت، جوهانسون اعتقاد داشت که اکران همزمان فیلم بلک ویدو روی دیزنی پلاس باعث کاهش فروش فیلم و در نتیجه کاهش دستمزد او شده است. حالا در جدیدتریناخبار سینما و تلویزیون، دیزنی و جوهانسون به توافق رسمی برای حل ‌و فصل اختلافات میان خود دست پیدا کرده‌اند.

از پوستر های فیلم «بلک ویدو»
از پوستر های فیلم «بلک ویدو»

توافق دیزنی و اسکارلت جوهانسون – هالیوود ریپورتر گزارش داد که اسکارلت جوهانسون و والت دیزنی پس از یک دوره مذاکره به توافقی برای حل اختلافات خود در مورد فیلم Black Widow دست پیدا کردند، اما جزئیاتی از این توافق منتشر نشده است. ددلاین هم گفت از منابع خود شنیده است که دیزنی قرار است بیش از ۴۰ میلیون دلار دیگر به اسکارلت جوهانسون پرداخت کند که البته این مبلغ قرار نیست یک‌جا پرداخت شود. جوهانسون در ماه ژوئیه در شکایت خود اعتقاد داشت که دیزنی فیلم Black Widow را قربانی کرده است تا تعداد کاربران دیزنی پلاس افزایش پیدا کند.

فیلم Black Widow تا به امروز بیش از ۳۷۸.۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرده است. همچنین فیلم بلک ویدو ازطریق برنامه Premier Access دیزنی پلاس نیز موفق شده ۱۲۵ میلیون دلار دیگر درآمد کسب کند. بودجه تولید این فیلم دنیای سینمایی مارول حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. در هر حال بسیاری اعتقاد دارند که اگر فیلم Black Widow همزمان با اکران روی دیزنی پلاس اکران نشده بود، احتمالاً فروش بسیار بیشتری را در گیشه تجربه می‌کرد. در یک مقایسه فیلم سریع و خشن ۹ تا به امروز بیش از ۷۱۶.۶ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرده است.

البته فیلم بلک ویدو هنوز در کشور چین اکران نشده است. همچنین دیزنی و جوهانسون از ادامه همکاری با یکدیگر خبر دادند و دیزنی در بیانیه منتشر شده گفت که جوهانسون به‌ عنوان تهیه‌کننده و بازیگر همچنان در فیلم Tower of Terror حضور دارد. جوهانسون در بیانیه منتشر شده گفت: «خوشحالم که اختلافاتمان را با دیزنی حل‌ و ‌فصل کردیم. به کارهایی که طی این سال‌ها با هم انجام دادیم بسیار افتخار می‌کنیم و از همکاری هنری خودم با تیم دیزنی بسیار لذت برده‌ام و همچنین منتظر ادامه همکاری با آن‌ها در سالهای آینده هستم.»

آلن برگمن، رئیس هیئت مدیره دیزنی در ادامه اضافه کرد: «بسیار خوشحالم که توانستیم با اسکارلت جوهانسون در مورد اختلافی که برای فیلم Black Widow داشتیم، به توافق برسیم. ما از همکاری ‌هایی که با او در دنیای سینمایی مارول داشتیم، قدردانی می‌کنیم و مشتاقانه منتظر ادامه همکاری مشترک با او در پروژه‌های آینده از جمله فیلم Tower of Terror هستیم.»

شروع نوشتن فیلمنامه گلادیاتور ۲

۰

شروع نوشتن فیلمنامه گلادیاتور ۲ – وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: ریدلی اسکات در مصاحبه اخیر خود تایید کرد که مراحل نوشتن فیلمنامه فیلم Gladiator 2 در حال انجام است و پس از فیلم Kitbag، به سراغ ساخت دنباله فیلم گلادیاتور خواهد رفت.

سال‌ها است که اخبار ساخت فیلم Gladiator 2 شنیده می‌شود، اما تا به امروز ساخت این فیلم رسما آغاز نشده است. حالا در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، ریدلی اسکات اطلاعات جدیدی از وضعیت دنباله فیلم Gladiator را به اشتراک گذاشته است. ریدلی اسکات در مصاحبه با امپایر گفت که در حال نوشتن فیلمنامه فیلم گلادیاتور ۲ است و پس از ساخت فیلم Kitbag با بازی واکین فینیکس و جودی کومر، به سراغ این فیلم خواهد رفت.

رایدلی اسکات کارگردان فیلم گلادیاتور
رایدلی اسکات کارگردان فیلم گلادیاتور

شروع نوشتن فیلمنامه گلادیاتور ۲

– اسکات گفت: «من هم‌اکنون در حال نوشتن فیلمنامه فیلم بعدی گلادیاتور هستم. بنابراین وقتی فیلم ناپلئون را ساختم، فیلم Gladiator 2 آماده تولید خواهد بود.» طبق شایعات منتشر شده، فیلم Kitbag احتمالا در سال ۲۰۲۳ اکران خواهد شد و این بدان معنا است که دنباله فیلم Gladiator قرار نیست زودتر از سال ۲۰۲۴ اکران شود. در سال ۲۰۱۸ ددلاین خبری منتشر شد که اسکات در حال ساخت فیلم Gladiator 2 است.

در آن زمان طرفداران متوجه شدند که راسل کرو، بازیگر نقش ماکسیموس قرار نیست بخشی از داستان فیلم باشد، اما گفته می‌شود که فیلم Gladiator 2 قرار است داستان لوسیوس، پسر لوسیلا با بازی کانی نیلسن و خواهرزاده کومودوس با بازی واکین فینیکس را دنبال کند. لوسیوس در پایان فیلم Gladiator بسیار تحت تاثیر ماکسیموس قرار گرفته بود که او و مادرش را نجات داد. اسکات در پاییز امسال دو فیلم The Last Duel و فیلم House of Gucci را خواهد داشت که قرار است طی هفته‌های آینده اکران شوند.

شروع نوشتن فیلمنامه گلادیاتور ۲ – همچنین اپل حق تولید و پخش فیلم Kitbag را خریداری کرده است و انتظار می‌رود مراحل فیلم‌برداری و تولید این فیلم از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شود. فیلم Kitbag قرار است از شبکه اپل تی‌وی پلاس پخش شود.


💠وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

💠پیچ اینستاگرام سینما قدس اردبیل:

https://www.instagram.com/cinema.ghods

💠کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/joinchat/Y6jI0UjzEd1jNzZk