خانه وبلاگ

روایت فریدون جیرانی، از تماشای فیلم هتل

روایت فریدون جیرانی، از تماشای فیلم هتل / فریدون جیرانی با اشاره به نوع برخوردهایی که از گذشته در مواجهه با فیلم‌های کمدی می‌شده، تاکید کرد: فروش بالای دو فیلم در گیشه سینما جای تأمل دارد و قطعا تحلیل آن‌ها ما را متوجه شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه‌ای می‌کند که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم.

روایت فریدون جیرانی، از تماشای دو فیلم پرفروشِ سینمای ایران

این فیلمساز در یادداشتی با عنوان «تأمل کنیم» که به طور اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته، نوشته است:‌  

روایت فریدون جیرانی، از تماشای فیلم هتل / «یک هفته پیش بود که رفتم سینما ملت برای دیدن فیلم «هتل». ساعتی را انتخاب کردم که سالن سینما خلوت‌تر باشد. تصور می‌کردم آن ساعت خلوت‌تر است و راحت‌تر می‌شود فیلم را دید. اما در سانس یک و سی‌ دقیقه بعدازظهر هم سالن سینما پر و دور از انتظار من بود، آن هم برای فیلمی که مدت زیادی از اکران ان گذشته بود. اما بودن در این سالن پر و همراهی و همدلی مخاطب با فیلم برایم جالب بود.  

از همان لحظات نخستین فیلم این همراهی با خندیدن و دست زدن شروع شد و ادامه پیدا کرد تا پایان نمایش که فکر می‌کنم تماشاگر به یک همدلی با فیلم رسیده بود و راضی سالن سینما را ترک می‌کرد. این راضی بودن را در فضای داخل و خارج از سالن می‌شد حس کرد. فکر نمی‌کنم در نوشتن همراهی و همدلی اشتباه کرده باشم. فیلمی که زمان نگارش این متن تا کنون ۲۲۰ میلیارد (تومان) فروخته و بالای پنج میلیون بیننده داشته، نمی‌توانسته بدون همراهی و همدلی تماشاگر به این میزان فروش و بیننده رسیده باشد. درباره فیلم «فسیل» هم که بالای ۳۰۰ میلیارد (تومان) و بیش از هفت میلیون بیننده بالاتر از «هتل» ایستاده همین همدلی و همراهی وجود داشته است.  

اما این دو فیلم با یکدیگر متفاوت هستند. «فسیل» تنه می‌زند به گونه کمدی سیاسی، اجتماعی و «هتل» یک کمدی رمانتیک است. کمدی سیاسی، اجتماعی که لحن انتقادی به شرایط داشته باشد در سینمای ایران پس از انقلاب کم ساخته شده است که هنوز «اجاره نشین‌ها» در صدر آن قرار دارد. البته من «مطرب» را هم با همه ممیزی‌هایی که به فیلم اعمال شد به عنوان یک کمدی سیاسی، اجتماعی دوست دارم.  

اما کمدی رمانتیک در سینمای امروز گونه پرخطری است چرا که شوخی می‌کند با روابط زناشویی و روابط عاشقانه قبل ازدواج و کاراکتر محوری و مرکزی این کمدی‌ها زنان هستند، به همین دلیل کسی که شرایط سیاسی، اجتماعی و ممیزی این سال‌ها را بداند می‌تواند متوجه شود که ساختن این نوع کمدی‌ها خیلی دشوار است. البته ممیزان در دادن پروانه نمایش به چنین فیلم‌هایی همیشه به این دلخوش بودند که این چالش‌ها در داخل طبقه متوسطه مدرن می‌گذرد و خانواده‌های سنتی از این چالش‌ها به دور هستند.

گفتگوی جام‌جم با فریدون جیرانی، کارگردان فیلم خفه‌گی

یک مسئول حوزه هنری زمان نمایش فیلم «صورتی» به من گفت: من این روابط را متوجه نمی‌شوم ولی از فیلم بدم نمی‌آید. اما عده‌ای هم هستند که همیشه نگران از بین رفتن اخلاقیات خانواده‌ها هستند و با دیدن این فیلم های کمدی دادشان درمی‌آید که وای اخلاقیات از بین رفت. عده‌ای که به نظر من با نزدیکی و دوری به دولت‌ها تعدادشان زیاد و کم می‌شود. در حال حاضر این عده بیشترشان به دلیل نزدیکی با دولت موجود اعتراض‌شان را از سینما متوجه شبکه خانگی کردند. شبکه‌ای که دارد جای تلویزیون را می‌گیرد و همین موضوع باعث عصبانیت و اعتراض آن‌ها شده و فریاد می‌زنند که اخلاقیات و خانواده در این شبکه از بین رفت.

روایت فریدون جیرانی، از تماشای فیلم هتل / روشنفکری هم از گذشته تا امروز با فیلم‌های پرفروش مشکل داشته است که دلیل آن را باید در فضای سیاسی اجتماعی جستجو کرد که روشنفکری در آن نفس می‌کشیده است. از گذشته تا امروز روشنفکری نتوانسته در فضای نسبتا آزاد نفس بکشد و در آزادی فیلمنامه بنویسد و در آزادی فیلم بسازد. همیشه با محدودیت روبرو بوده که در دولت‌های مختلف این محدودیت از دیروز تا امروز متفاوت بوده است.  

من درباره «فسیل» در یک برنامه اینترنتی با حضور کارگردان و دکتر پرویز اجلالی، استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و نویسنده کتاب «دگرگونی‌های اجتماعی فیلم‌های سینمایی» مفصل صحبت کردم و از آن دفاع کردم. این صحبت‌ها در پلتفرم زینما قابل مشاهده است.  

دوست داشتم بحثی شبیه فیلم «فسیل» هم درباره فیلم «هتل» هم با تحلیل در یک برنامه اینترنتی داشته باشم که این اتفاق شکل نگرفت.  

حالا در این مقاله تاکید می‌کنم با فیلمی که توانسته بالای پنج میلیون بیننده داشته باشد باید مهربانانه برخورد کنیم و تحلیلگرانه به این موضوع نگاه کنیم که دلیل این میزان بیننده چیست؟ قطعا تحلیل فیلم‌های پرفروش ما را متوجه شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه‌ای می‌کند که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم. فروش این دو فیلم جای تامل دارد. اما باید بدانیم فروش این دو فیلم به معنای رونق سینمای ایران و جامعه با نشاط امروز نیست که از آن حرف می‌زنند. شاید برعکس اگر تحلیل و تأمل کنیم برعکس متوجه جامعه مضطربی بشویم که برای فراموشی اضطراب‌های اقتصادی و اجتماعی به جایی پناه برده است که فقط دو ساعت او را از این اضطراب‌ها دور کند.»


منبع: وب سایت سینمایی کافه سینما


فروش سینمای ایران، از هزار میلیارد تومان گذشت

۰

فروش سینمای ایران، از هزار میلیارد تومان گذشت / بنابر اعلام مدیرعامل موسسه سینماشهر فروش سینمای ایران از هزار میلیارد تومان گذشت. این میزان فروش دو ماه زودتر از موعدی که تخمین زده شده‌بود محقق شد.

به گزارش صبا، هاشم میرزاخانی، مدیرعامل این موسسه درباره وضعیت فروش سینمای ایران گفت: فروش سینمای ایران در دی ماه از مرز هزار میلیارد تومان گذشت، پیش‌بینی ها این بود که تا پایان امسال به این رقم فروش برسیم اما استقبال مردم از سینما این عدد را رقم زد؛ به طوری که دو ماه زودتر از موعدی که تصور میشد این امر محقق شد.

وی با اشاره به آمار فروش امسال سینمای ایران افزود: طبق آمار سمفا از ابتدای فروردین سال ۱۴۰۲ تا ۲۴ دی فروش سینمای ایران بیش از هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین تاکنون بیش از ۲۳ میلیون و ۴۷۲ هزار نفر در ۶۵۰ هزار سانس به تماشای فیلم‌ها در سینماها پرداخته‌اند. در این رقم، سهم فروش گیشه سینماها بیش از ۴۹۱ میلیارد تومان با بیش از ۱۲ میلیون نفر و سهم سامانه‌های فروش آنلاین از فروش سینما تاکنون بیش از ۵۰۸ میلیارد تومان با بیش از ۱۱ میلیون نفر مخاطب است.

مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره سهم فیلم‌های اکران شده در سال ۱۴۰۲ گفت: فروش فیلم‌های اکران شده در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۵۵ میلیارد تومان با بیش از ۲۲ میلیون و ۵۵۱ هزار مخاطب بوده است. همچنین سهم فروش گیشه سینماها از مبلغ فروش کل بیش از ۴۷۱ میلیارد تومان با بیش از ۱۱ میلیون نفر مخاطب بوده است. سهم سامانه‌های فروش آنلاین نیز ۴۸۴ میلیارد تومان با بیش از ۱۰ میلیون نفر مخاطب بوده است.

فروش سینمای ایران، از هزار میلیارد تومان گذشت / میرزاخانی با اشاره به آمار فیلم‌هایی که از سال گذشته به اکران خود در سال ۱۴۰۲ ادامه دادند، گفت: در آمار ارائه شده، فروش فیلم‌های سینمایی مانند «ملاقات خصوصی»، «بخارست»، «خط استوا» و… که در سال گذشته اکران شدند و اکران آن تا امسال ادامه داشت نیز محاسبه شده است؛ بیش از ۳۳ میلیارد تومان و بیش از ۷۱۳ هزار نفر مخاطب مربوط به این فیلم ها هستند که سهم فروش گیشه سینماها از فروش این فیلم‌ها بیش از ۱۶ میلیارد تومان با بیش از ۳۷۷ هزار نفر مخاطب بود. سهم سامانه‌های فروش آنلاین نیز از فروش این فیلم‌ها بیش از ۱۶ میلیارد تومان با بیش از ۳۳۶ هزار نفر مخاطب است.

فروش سینمای ایران، از هزار میلیارد تومان گذشت / وی ادامه داد: فروش سایر فیلم‌هایی که در سال ۱۴۰۲ تاکنون اکران شده‌اند (مانند فیلم‌های هنر وتجربه و فیلم‌های خارجی) نیز بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان با بیش از ۲۰۷ هزار نفر مخاطب بود. سهم سامانه‌های فروش آنلاین از فیلم‌های هنر و تجربه و خارجی امسال بیش از ۳ میلیارد و ۶۸۹ میلیون تومان با بیش از ۸۴ هزار نفر مخاطب بوده و سهم سامانه‌های فروش آنلاین نیز بیش از ۷ میلیارد تومان با ۱۲۲ هزار نفر مخاطب است.

میرزاخانی افزود: تئاترهای کمدی که در سینماهای منتخب به اجرای برنامه می‌پردازند در این آمار محاسبه نمی‌شوند. همچنین میانگین قیمت بلیت نیز در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲ هزار تومان به ازای هر نفر است.

منبع: سایت سینمایی کافه سینما


اسامی فیلمهای ارگانی جشنواره فجر امسال

۰

اسامی فیلمهای ارگانی جشنواره فجر امسال /فارابی، سوره، اوج / فیلم‌های بخش مسابقه‌ی امسال فیلم فجر را کدام ارگان‌ها ساخته‌اند؟ / فیلم‌های بخش رقابتی چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شده است که ارگان‌های فرهنگی – هنری مجموعا با ۱۹ فیلم در این دوره حضور خواهند داشت.

اسامی فیلمهای ارگانی جشنواره فجر امسال / در غیبت فیلم‌های متعلق به بخش خصوصی و مستقلی چون «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری، «زودپز» رامبد جوان، «هفتاد‌سی» بهرام افشاری، «عزیز» مجید توکلی، «خجالت نکش۲» رضا مقصودی،  «لاک‌پشت» بهمن کامیار و «کوکتل مولوتوف» حسین دوماری سهم آثار خصوصی در این جشنواره در سایه آثار دولتی قرار گرفت.

چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر
چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

اسامی فیلمهای ارگانی جشنواره فجر امسال / در حالی صبح امروز مجتبی امینی اسامی آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو و پویانمایی جشنواره ۴۲ فیلم را اعلام کرد که نکته قابل تامل سهم قابل ملاحظه ارگان‌های مختلف در این جشنواره است و به‌نوعی می‌توان این جشنواره را محل رقابت آثار فارابی، سازمان سینمایی سوره و سازمان هنری رسانه‌ای اوج و دانست.

طبق اعلام رسمی روابط عمومی فارابی با ۱۲ فیلم در سهم عمده‌ای از جشنواره ۴۲ را به خود اختصاص داده است و پس از آن سازمان سینمایی سوره با ۷، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان هنری رسانه ای اوج هرکدام با ۴ فیلم و بنیاد فرهنگی روایت فتح با یک فیلم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اسامی آثار فارابی که توسط روابط عمومی این نهاد اعلام شده به این شرح است: 

۱- «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه کنندگی سید محمدحسین میری (محصول سازمان اوج و بنیاد فارابی) 
۲- «آپاراتچی» به  کارگردانی قربانعلی طاهری فر و تهیه کنندگی سجاد نصراللهی (محصول سازمان سوره و بنیاد فارابی)
۳- «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد (محصول سازمان سوره و بنیاد فارابی) 
۴- «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی فتح‌اله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی (بنیاد فارابی و بخش خصوصی)
۵- «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه کنندگی سید سعید سیدزاده (بنیاد شهید، بنیاد فارابی و بخش خصوصی) 
۶- «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی محسن شیرازی (محصول بنیاد روایت فتح، بنیاد فارابی و موسسه بهمن سبز)
۷- «شور عاشقی» به کارگردانی و تهیه کنندگی داریوش یاری (بنیاد شهید،  بنیاد فارابی و بخش خصوصی)
۸- «شه سوار» به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین نمازی (بنیاد فارابی و بخش خصوصی)
۹- «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علیرضا شیرمحمدی (سازمان سوره، بنیاد فارابی و بخش خصوصی)
۱۰ – «قلب رقه» به کارگردانی خیراله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی (بنیاد رسانه‌ای بیان و بنیاد فارابی)
۱۱- «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا (میراث فرهنگی و بنیاد فارابی)
۱۲- «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی (بنیاد شهید، بنیاد فارابی و بخش خصوصی)

همچنین سازمان سینمایی سوره به این شرح است: 

۱. «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی  حبیب اله والی نژاد
۲. «احمد»  به کارگردانی امیر عباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب اله والی نژاد
۳. «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیر محمدی
۴. «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز و تهیه کنندگی محمد جواد موحد
۵. «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه کنندگی سجاد نصراللهی نسب
۶. «رویا شهر» به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی 
۷. «ساعت جادویی»( سفر به تاریکی) به کارگردانی محمد بصیری نیک و تهیه کنندگی محمدمهدی نجفی راد

آثار مربوط به سازمان هنری‌ رسانه‌ای اوج نیز به این شرح است:

۱. «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه کنندگی عباس نادران
۲. «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه کنندگی سید محمدحسین میری
۳. «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی
۴. انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان، میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری

تنها اثر بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی محسن شیرازی است که مشترک با فارابی و بهمن سبز تولید شده است.


امیر قادری در اولین برنامه سری جدید هفت

امیر قادری در اولین برنامه سری جدید هفت | امیر قادری، امشب به‌نخستین برنامه‌ی زنده از سری تازه‌ی “هفت” می‌رود/ امیدواریم این سری، پیش‌رفتِ معناداری نسبت به‌دوره‌های قبلی داشته باشد

امیر قادری در اولین برنامه سری جدید هفت | کافه سینما- سرویس تلویزیون ایران: امیر قادری امشب، به‌نخستین برنامه‌ی زنده از سری تازه‌ی هفت می‌رود. تا پیش از این، آخرین برنامه‌های پخش شده، هم‌زمان با جشنواره‌ی فجر سال گذشته بود. بهروز افخمی مجری و محمد تنکابنی، تهیه‌کننده‌ی این سری از برنامه‌ها هستند.
امیدواریم این سری، پیش‌رفتِ معناداری نسبت به‌دوره‌های قبلی داشته باشد و علاقه‌مندان سینما در ایران را، بیش از گذشته راضی کند. تلاش گروه سازنده، بیش از همیشه است.

ویدئوی این برنامه را در اینجا آورده ایم ببینید و نظراتتون رو برامون بنویسید

یادداشت امیر قادری بر فیلم جیب بر خیابان جنوبی


دوره‌ی جدید برنامه، جمعه‌شب‌ها ساعت یازده، از شبکه‌ی نمایش پخش خواهد شد.

امیر قادری در ۲۲ مرداد ماه ۱۳۵۳ در بیرجند به دنیا آمد. قادری فعالیت مطبوعاتی‌اش را از سال ۱۳۷۹ و در مجلهٔ فیلم به عنوان منتقد فیلم آغاز کرد. او همچنین با نشریه‌هایی چون دنیای تصویر، سینما جهان، ۲۴، شرق، اعتماد و بسیاری از نشریات فرهنگی و سینمایی همکاری داشته‌است. قادری از سال ۱۳۸۹ وب‌گاه کافه سینما را به همراهی علی معلم پایه‌گذاری کرد و از پاییز ۱۳۹۳ و پس از کناره‌گیری علی معلم، به تنهایی عهده‌دار این مسئولیت است.

امیر قادری بارها در تلویزیون و در برنامه‌هایی چون هفت، سینما کلاسیک، سینما ۴ به عنوان منتقد و کارشناس رسانه حضور یافته‌است.

مجموعه کافه کتاب تحت سرپرستی امیر قادری و توسط انتشارات میلکان منتشر شده‌است که از جمله کتاب‌های این مجموعه می‌توان به انتخاب‌های سخت نوشته هیلاری کلینتون اشاره کرد.

قادری همچنین مستند «آقای کیمیایی» که به سینمای مسعود کیمیایی می‌پردازد را ساخته‌ است.

جوایز

امیر قادری در دومین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به عنوان یکی از ده منتقد برتر سی سال سینمای ایران انتخاب شد. همچنین در دومین جشنواره مطبوعات سینمایی، برای دو اثر «کدام را می‌پسندید؛ دوایی بودن یا جوکر شدن» و «گناه رستگاری»، جایزه بهترین یادداشت سینمایی را کسب کرد.

منبع: سایت کافه سینما

  • روایت فریدون جیرانی، از تماشای فیلم هتل
    روایت فریدون جیرانی، از تماشای دو فیلم پرفروشِ روزِ سینمای ایران / «یک هفته پیش بود که رفتم سینما ملت برای دیدن فیلم «هتل». ساعتی را انتخاب کردم که سالن سینما خلوت‌تر باشد.
  • فروش سینمای ایران، از هزار میلیارد تومان گذشت
    فروش سینمای ایران، از هزار میلیارد تومان گذشت / بنابر اعلام مدیرعامل موسسه سینماشهر فروش سینمای ایران از هزار میلیارد تومان گذشت. این میزان فروش دو ماه زودتر از موعدی که تخمین زده شده‌بود محقق شد.
  • اسامی فیلمهای ارگانی جشنواره فجر امسال
    اسامی فیلمهای ارگانی جشنواره فجر امسال /فارابی، سوره، اوج / فیلم‌های بخش مسابقه‌ی امسال فیلم فجر را کدام ارگان‌ها ساخته‌اند؟ / فیلم‌های بخش رقابتی چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شده است که ارگان‌های فرهنگی – هنری مجموعا با ۱۹ فیلم در این دوره حضور خواهند داشت.
  • امیر قادری در اولین برنامه سری جدید هفت
    امیر قادری، امشب به‌نخستین برنامه‌ی زنده از سری تازه‌ی “هفت” می‌رود/ امیدواریم این سری، پیش‌رفتِ معناداری نسبت به‌دوره‌های قبلی داشته باشد
  • فروش سینمای ایران در آستانه‌ی هزار میلیارد
    با استقبال از اکران فیلم‌های تازه و فروش بیش از ۹۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران باید دید فروش گیشه سینماها تا پایان سال به ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

فروش سینمای ایران در آستانه‌ی هزار میلیارد

۰

فروش سینمای ایران در آستانه‌ی هزار میلیارد/ به‌روزرسانی این گزارش: در خبرها امده که فروش فیلم هاوایی در روز نخست اکران، رکورد فروش روز اول محصولات سینمایی را شکسته است و باید دید در ادامه، با چه فروشی مواجه خواهد شد.

با استقبال از اکران فیلم‌های تازه و فروش بیش از ۹۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران باید دید فروش گیشه سینماها تا پایان سال به ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

فروش سینمای ایران در آستانه‌ی هزار میلیارد

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سال تاکنون ۵۱ فیلم سینمایی در سینماهای سراسر کشور به نمایش عمومی درآمده است و برمبنای آمار ارایه شده تاکنون با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است. اتفاقی که می‌تواند پس از چند سال، سینمای ایران را از بحران اقتصادی نجات دهد. به این ترتیب بر مبنای آمار ارایه شده در سایت سمفا، از ابتدای سال جاری تا چند ساعت بعد از بامداد، ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲، ۲۱ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۸۹۰ نفر در ۵۷۳ هزار و ۵۰۱ سانسی که ۵۱ فیلم سینمای ایران در آن به نمایش درآمده‌اند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی بیشتر از ۹۱۵ میلیارد و ۹۰۵ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آورده‌اند. بر این مبنا امسال تقریباً ۳۸ نفر در هر سانس به تماشای ۵۱ فیلمی که اکران عمومی خود را آغاز کرده‌اند، رفته‌اند. این عدد در مقایسه با شرایط سال گذشته و سال‌های کرونایی، عدد قابل توجهی به شمار می‌آید و ما را به آمدن روزهای بهتر امیدوار می‌کند.

یادداشت امیر قادری برای ساعت ۵ عصر مهران مدیری

تازه‌های اکران / «هاوایی» پرقدرت وارد می‌شود

فروش سینمای ایران در آستانه‌ی هزار میلیارد | فیلم سینمایی «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی از چهارشنبه ۱۳ دی ماه سال جاری اکران عمومی خود را آغاز کرده و در این سه روز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است. این فیلم با در اختیار داشتن ۲۱۲ سالن سینما، تاکنون ۸۲۳ بار به نمایش درآمده و توسط ۴۳ هزار و ۸۷۱ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۲ میلیارد و ۸۶۱ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان رسیده است. میانگین مخاطبان این فیلم در هر سانس عددی معادل با ۵۳ است. به این ترتیب باتوجه به استقبال از آثار کمدی، انتظار می‌رود که در روزهای آینده فیلم «هاوایی» نیز همچون فیلم‌های «فسیل»، «هتل»، «ویلای ساحلی» به فروش بالایی دست پیدا کند.

فیلم «ضد» ساخته امیرعباس ربیعی که از ۱۵ آذر ماه، اکران عمومی خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است، نیز با در اختیار داشتن ۲۱۷ سالن سینما، تاکنون ۲ هزار و ۵۵۹ بار به نمایش گذاشته شده و توسط ۳۲ هزار و ۱۳۲ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۱۹۹ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان رسیده است. بر این مبنا میانگین مخاطبان این فیلم در هر سانس عددی معادل با ۱۳ نفر بوده است. این عدد باتوجه به اینکه فیلم «ضد»، یک درام سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود، میانگین متوسطی به شمار می‌آید که امید است در روزهای آینده با استقبال بیشتری از مخاطبان مواجه شود.

فیلم «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری نیز از ۲۲ آذر ماه اکران عمومی خود را در ۸۰ سالن سینما آغاز کرده و تاکنون با نمایش در ۳۳۵ سانس، با استقبال ۳ هزار ۵۱۲ نفر مواجه شده و به فروشی معادل ۱۳۷ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب میزان مخاطبان این اثر در هر سانس عددی نزدیک به ۱۱ نفر بوده است. باتوجه به مدل اکران این اثر که بیشتر به صورت تک‌سانس در سینماهای مختلف به نمایش گذاشته شده، استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. البته باتوجه به موضوع این اثر، اگر این فیلم با شرایط بهتری اکران می‌شد، قطعاً با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه بود.

فیلم «پالایشگاه» ساخته مهرداد خوشبخت از ۲۹ آذر ماه اکران عمومی خود را آغاز کرده است. این فیلم با در اختیار داشتن ۸۴ سالن سینما، تاکنون در ۵۷۸ سانس به نمایش گذاشته شده و توسط ۸ هزار و ۲۸۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است. بر این مبنا میانگین مخاطبان این فیلم در هر سانس عددی معادل با ۱۴ نفر بوده و نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته است. با این همه این عدد باتوجه به موضوع فیلم، عدد بدی نیست.

فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» ساخته علیرضا معتمدی نیز با در اختیار داشتن ۱۳۴ سالن سینما، از ۸ آذر ماه اکران عمومی خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است. این فیلم تاکنون در ۷۲۳ سانس به نمایش گذاشته شده و توسط ۸ هزار و ۴۸۷ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۳۸۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان رسیده است. بر این مبنا میانگین مخاطبان این فیلم در هر سانس عددی نزدیک به ۱۲ نفر است.
این فیلم از جمله آثار پرستاره سینمای ایران به شمار می‌آید. از همین رو انتظار می‌رفت که توسط مخاطبان بیشتری مورد توجه قرار گیرد. بنابراین اگر شرایط اکران این اثر که اکثراً به صورت تک‌سانس در سالن‌های مختلف بوده را در نظر نگیریم، می‌توان گفت که مضمون آن مورد توجه مخاطبان سینما قرار نگرفته است.

فیلم «ویلای ساحلی» ساخته کیانوش عیاری نیز با در اختیار داشتن ۵۳۲ سالن سینما، اکران عمومی خود را آغاز کرده و تاکنون به فروشی معادل با ۳۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان رسیده است. این اثر تاکنون، ۱۳ هزار و ۸۳۰ بار در سینما به نمایش گذاشته شده و توسط ۷۳۳ هزار و ۸۴ نفر تماشا شده است. بر این مبنا میزان مخاطبان این فیلم در هر سانس عددی معادل با ۵۳ نفر است که نسبت به هفته گذشته روند کاهشی را در پیش گرفته است اما با این وجود همچنان جزو آثار پرمخاطب حال حاضر به شمار می‌آید.

فیلم «ورود خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی نیز با در اختیار داشتن ۴۴۲ سالن سینما از ۱۵ آذر ماه سال جاری اکران عمومی خود را آغاز کرده و تاکنون به فروشی معادل با ۱۴ میلیارد و ۸۴۱ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان رسیده است. این اثر تاکنون در ۷ هزار ۶۳۷ سانس به نمایش گذاشته شده و توسط ۳۳۸ هزار و ۳۰ نفر تماشا شده است. بر این مبنا میزان مخاطبان این فیلم در هر سانس، عددی معادل با ۴۴ نفر بوده که نسبت به هفته گذشته روند کاهشی را در پیش گرفته است.

فیلم‌های پرفروش هفته

فروش سینمای ایران در آستانه‌ی هزار میلیارد | در هفت روز گذشته، فیلم‌های سینمای ایران فرصت نمایش در ۱۶ هزار و ۵ سانس را پیدا کرده و توسط ۵۹۹ هزار و ۶۱۳ نفر تماشا شده است. به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۲۵ میلیارد و ۱۱۹ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان بوده است. به این ترتیب میانگین مخاطبان سینمای ایران در هر سانس برای هفت روز گذشته عددی بالاتر از ۳۷ نفر است. نزدیکی این عدد به میانگین مخاطبان در یک سال گذشته، نشان می‌دهد که سینمای ایران در وضعیت ثبات قرار گرفته است.

پرفروش‌ترین فیلم‌های یک هفته گذشته نیز از این قرار است:

«هتل» همچنان پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته است. زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۷ میلیارد و ۵۸۲ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان دست پیدا کند که تقریباً با افتی ۳۰ درصدی نسبت به هفته گذشته مواجه بوده است.

«هتل» که اکران خود را از ۵ مهر ماه سال جاری آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۳۴ سالن سینما، توسط ۴ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۶۴ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۲۱۶ میلیارد تومان رسیده است.
«ویلای ساحلی» نیز همچنان در رده دوم جدول پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته به شمار می‌آید. ۵ میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم کیانوش عیاری در هفت روز گذشته اعلام شده است. فروش این فیلم نیز نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته است.

«ورود و خروج ممنوع» نیز در رده سوم جدول پرفروش‌ها قرار دارد. زیرا در یک هفته گذشته به فروشی معادل با ۲ میلیارد و ۹۳۵ میلیون و ۵۰۸ هزار تومان رسیده است. فروش این فیلم نسبت به هفته گذشته با کاهشی نزدیک به ۵۰ درصد مواجه بوده است.

گرچه فیلم سینمایی «هاوایی» تنها سه روز از هفته گذشته به نمایش عمومی درآمده است اما با استقبال ۴۳ هزار و ۸۷۱ نفر که به تماشای این فیلم رفته‌اند، به فروشی معادل با ۲ میلیارد و ۸۶۱ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان رسیده است. به همین دلیل این فیلم در رده چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته گذشته قرار می‌گیرد و احتمالاً در هفته آینده خیزی جدی برای رسیدن به صدر جدول پرفروش‌ها برخواهد داشت.

«فسیل» با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از آغاز اکران خود، همچنان با استقبال مخاطبان همراه است. به طوری که کماکان در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته قرار دارد و رتبه پنجم را نصیب خود کرده است. این فیلم در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۲ میلیارد و ۱۷۹ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان دست پیدا کرده و نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نکرده است.

«فسیل» تاکنون توسط ۷ میلیون و ۶۴ هزار و ۳۳۲ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۰۴ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم با جذب این میزان از مخاطب، توانسته بعد از فیلم «عقاب‌ها» در رتبه دوم جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های بعد از انقلاب قرار گیرد.

منبع: کافه سینما | لینک در سایت اردبیل سینما:

اسامی فیلم‌های راه یافته جشنواره فجر ۴۲ ا اسامی فیلم‌های راه یافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

اسامی فیلم‌های راه یافته جشنواره فجر ۴۲ | اسامی فیلم‌های راه یافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر توسط مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره اعلام شد. به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر امروز سه شنبه ۱۹ دی اسامی فیلم‌های راه یافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد.

اسامی فیلم‌های راه یافته جشنواره فجر ۴۲ ا اسامی فیلم‌های راه یافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر | امینی در ابتدای این مراسم بیان کرد: قطار چهل و دومین جشنواره فجر مسیرش را آغاز کرده و وارد فصل جدیدی از جشنواره فجر شدیم. هیأت انتخاب حدود یک ماه فعالیتش را انجام داد و بازبینی ۱۰۶ اثر را بررسی کرد و سحرگاه دیشب جلسه جمع‌بندی انجام شد.

وی ادامه داد: هفت نفر از اعضای هیأت انخاب که در انتخاب اثار بخش ملی کمک کردند معرفی می‌کنم؛ داریوش ارجمند، حسین زندباف، روح الله سهرابی، محمدرضا عباسیان، احمد مرادپور و محمدحسین نیرومند زحمت انتخاب آثار را در بخش ملی و فیلم‌ اولی‌ها یا نگاه نو و انیمیشن زحمت کشیدند.

سپس امینی اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ را به ترتیب حروف الفبا معرفی کرد:

«آبی روشن» به کارگردانی قاسم لطفی خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سید محمدحسین میری

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد

«آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی علیرضا سرتیبی

«احمد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد

«بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی

«پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی اوج

«تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری و تهیه‌کنندگی علی اوجی

«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی

«دروغ های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم و تهیه کنندگی مرتضی آتش زمزم

«دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه‌کنندگی سید سعید سیدزاده

«دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی محسن شیرازی

«شه سوار» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی حسین نمازی

«شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی داریوش یاری

«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیر محمدی

«صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی

«قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه‌کنندگی سعید پروینی

«مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کنندگی عباس نادران

«معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید الهی

«نبودنت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کاوه سجاده حسینی

«نپتون» به کارگردانی محمد ابراهیم غفاریان و تهیه کنندگی سیاوش امین پور

«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه‌کنندگی محمدرضا نادری

آثار بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر نیز به شرح زیر معرفی شدند:

«آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی نسب

«باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد

«بی بدن» به کارگردانی مرتضی حسین علیزاده و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی

«پرویز خان» به کارگردانی علی‌ثقفی و تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی اوج

«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی

«شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه‌کنندگی مصطفی سلطانی

«ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید پروینی

«مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کنندگی عباس نادران

«ملکه آلیشون» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم نورآور محمد

«نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و تهیه‌کنندگی سیاوش امین‌پور

اسامی فیلم‌های راه یافته جشنواره فجر ۴۲ | همچنین طبق اعلام دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، در بخش رزرو نیز ۲ فیلم «مسخ نرگس» به کارگردانی حامد علیزاده و تهیه‌کنندگی سعید شریفی‌کیا و «شوماه» به کارگردانی مژگان بیات و تهیه‌کنندگی عبدالمحمد نجیبی در نظر گرفته شده است.

در بخش پویانمایی نیز این آثار در جشنواره حضور دارند:

«ببعی» به کارگردانی حسین صفارزادگان، میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری

«رؤیا شهر» به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی

«ساعت جادویی (سفر به تاریکی)» به کارگردانی محمد بصیری نیک و تهیه‌کنندگی محمدمهدی نجفی راد

«شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی، مهرداد محرابی و تهیه‌کنندگی مهدی جعفری

مشاهده در وبسایت اردبیل سینما به نقل از کافه سینما

جدول نمایش فیلمها در سینما قدس اردبیل

جدول نمایش فیلمها در سینما قدس اردبیل – امسال نیز سینما قدس اردبیل فیلمهای جشنواره فیلم فجر را روی پرده خواهد برد. از تاریخ ۱۷ لغایت ۲۴ بهمن ماه فیلمهای چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر همزمان با سینماهای تهران نمایش فیلمها انجام خواهد پذیرفت

جدول پخش فیلم ها در سینما قدس اردبیل در ذیل آورده شده است:

جدول نمایش فیلمهای چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در سینما قدس اردبیل
جدول نمایش فیلمهای چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در سینما قدس اردبیل

فروش بلیت به‌صورت اینترنتی است و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت سینما تیکت به آدرس http://cinematicket.org بلیت فیلمها را تهیه نمایند.

هشتمین جشنواره فیلم فجر استانی در راه است – لازم به ذکر است اعضای هیئت انتخاب شامل حبیب احمدزاده، رضا پورحسین، روح‌الله سهرابی، محمدرضا شرف‌الدین، پرویز شیخ طادی، محمدرضا عباسیان و محمدحسین نیرومند ۲۴ فیلم برای بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را انتخاب کردند که از این بین ۱۶ فیلم در سینماهای قدس و انقلاب اردبیل از ۱۷ الی ۲۴ بهمن ماه اکران خواهد شد.

سینما قدس اردبیل در سال ۱۳۹۲ اولین بار پیش قدم نمایش فیلمهای جشنوراه فجر در استان اردبیل شده بود

اسامی فیلمهای چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر

  1. آنها مرا دوست داشتند (محمدرضا رحمانی)
  2. آه سرد (ناهید عزیزی)
  3. اتاقک گلی (محمد عسگری)
  4. استاد (سید عماد حسینی)
  5. بعد از رفتن (رضا نجاتی)
  6. بچه زرنگ (هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی)
  7. پرونده باز است (کیومرث پوراحمد)
  8. جنگل پرتقال (آرمان خوانساریان)
  9. چرا گریه نمی‌کنی (علیرضا معتمدی)
  10. در آغوش درخت (بابک خواجه پاشا)
  11. روایت ناتمام سیما (علیرضا صمدی)
  12. سرهنگ ثریا (لیلی عاج)
  13. سینما متروپل (محمدعلی باشه‌آهنگر)
  14. شماره ۱۰ (حمید زرگرنژاد)
  15. عطر آلود (هادی مقدم‌دوست)
  16. غریب (محمدحسین لطیفی)
  17. کت چرمی (حسین میرزامحمدی)
  18. کاپیتان  (محمد حمزه‌ای)
  19. گلهای باوارده (مهرداد خوشبخت)
  20. وابل (تورج اصلانی)
  21. های پاور  (هادی محمدپور)
  22. هفت بهار نارنج (فرشاد گل‌سفیدی)
  23. هوک (حسین ریگی)
  24. یادگار جنوب  (پدرام دوماری و حسین امیری)
آدرس کانال سینما قدس اردبیل در تلگرام: https://t.me/CinemaGhodsArdabil

هشتمین جشنواره فیلم فجر استانی در راه است

هشتمین جشنواره فیلم فجر استانی در راه است – به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر استانی، همزمان با چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در اردبیل برگزار می‌گردد.

جلسه هماهنگی برگزاری هشتمین جشنواره فیلم فجر استانی
جلسه هماهنگی برگزاری هشتمین جشنواره فیلم فجر استانی

هشتمین جشنواره فیلم فجر استانی در راه است – رجبی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره، سینماهای قدس و انقلاب اردبیل میزبانان فیلم‌های این دوره خواهند بود، افزود: تعداد ۱۶ فیلم‌ حاضر  از بین ۲۴ فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره از هفدهم تا بیست و دوم بهمن ماه در دو سینمای یاد شده اکران خواهد شد.

وی اظهار داشت: فروش بلیت به‌صورت اینترنتی است و علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی ذیل جهت تهیه بلیت اقدام نمایند ۱- ایران‌ تیک ۲- آی‌ تیکت ۳- سمفا ۴- گیشه ۷

هشتمین جشنواره فیلم فجر استانی در راه است – لازم به ذکر است اعضای هیئت انتخاب شامل حبیب احمدزاده، رضا پورحسین، روح‌الله سهرابی، محمدرضا شرف‌الدین، پرویز شیخ طادی، محمدرضا عباسیان و محمدحسین نیرومند ۲۴ فیلم برای بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را انتخاب کردند که از این بین ۱۶ فیلم در سینماهای قدس و انقلاب اردبیل از ۱۷ الی ۲۴ بهمن ماه اکران و به زودی جدول اکران فیلم ها منتشر خواهد شد

اسامی فیلمهای چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر

  1. آنها مرا دوست داشتند (محمدرضا رحمانی)
  2. آه سرد (ناهید عزیزی)
  3. اتاقک گلی (محمد عسگری)
  4. استاد (سید عماد حسینی)
  5. بعد از رفتن (رضا نجاتی)
  6. بچه زرنگ (هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی)
  7. پرونده باز است (کیومرث پوراحمد)
  8. جنگل پرتقال (آرمان خوانساریان)
  9. چرا گریه نمی‌کنی (علیرضا معتمدی)
  10. در آغوش درخت (بابک خواجه پاشا)
  11. روایت ناتمام سیما (علیرضا صمدی)
  12. سرهنگ ثریا (لیلی عاج)
  13. سینما متروپل (محمدعلی باشه‌آهنگر)
  14. شماره ۱۰ (حمید زرگرنژاد)
  15. عطر آلود (هادی مقدم‌دوست)
  16. غریب (محمدحسین لطیفی)
  17. کت چرمی (حسین میرزامحمدی)
  18. کاپیتان  (محمد حمزه‌ای)
  19. گلهای باوارده (مهرداد خوشبخت)
  20. وابل (تورج اصلانی)
  21. های پاور  (هادی محمدپور)
  22. هفت بهار نارنج (فرشاد گل‌سفیدی)
  23. هوک (حسین ریگی)
  24. یادگار جنوب  (پدرام دوماری و حسین امیری)
آدرس کانال سینما قدس اردبیل در تلگرام: https://t.me/CinemaGhodsArdabil