عملکرد «سمفا» به روایت سینماداران

0
47
سمفا - سامانه فروش سینمای ایران
سمفا - سامانه فروش سینمای ایران

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: عملکرد «سمفا» به روایت سینماداران – بعد از کرونا با چالش سمفا مواجهیم! با بازگشایی سینماها و آغاز به کار سیستم «سمفا»، این سامانه مورد انتقادات برخی از سینمادارها قرار گرفت.

حیدر مرادی، مدیر پردیس هویزه مشهد درباره تجربه کار با سامانه #سمفا گفت: متاسفانه بحث بلیت فروشی با این سامانه به شکل فاجعه باری در حال رقم خوردن است. یک معضل بسیار بزرگ «سمفا» این است که بالکن سینماها، سالن مجزا تعریف شده و شما برای فروش صندلی آن باید فیلم و سانس مجزایی تعریف کنید که اختلالاتی برای گزارش فروش ایجاد کرده است.

پردیس سینمایی هویزه مشهد
پردیس سینمایی هویزه مشهد

وی افزود: در حالی که یکی از وظایف «سمفا» جلوگیری از فروش یک صندلی به چند نفر است، طی روزهای گذشته پردیس سینمایی در تهران داشتیم که از ظرفیت ۱۰۰ نفره تعریف شده، ۱۷۰ بلیت فروخته است، یعنی «سمفا» نتوانسته فروش گیشه و آنلاین را سِت کند.

مرادی درباره فعالیت «سمفا» در زمان قطعی اینترنت نیز گفت: این گفته که اگر اینترنت قطع شود «سمفا» این قابلیت را دارد که به صورت آفلاین خرید توسط گیشه‌دار صورت پذیرد و حتی پس از اتصال اینترنت، به طور اتومات به‌روزرسانی می‌شود، صحیح نیست. در حال حاضر سیستم اگر قطع شود، سایت اساساً بالا نمی‌آید و فروشی ممکن نخواهد بود.

این مدیر سینما ادامه داد: مشکل بعدی، مشکل چاپ بلیت است. رول کاغذ یک کالای مصرفی هزینه‌زا و گران برای سینمادار است. در گذشته فرم چاپ بلیت توسط سامانه فروش آنلاین به نوعی تعریف شده بود که تنها ۷ سانتیمتر کاغذ مصرفی برای هر بلیت داشتیم، اما اکنون در برخی سینماها تا ۲۵ سانتیمتر کاغذ مصرفی برای هر بلیت داریم که غیر از بالا بردن هزینه مصرفی سینماها، یک اتفاق ضد محیط زیستی است.

مرادی افزود: مشکل بزرگ بعدی بحث افزایش ارزش افزوده به قیمت بلیت‌ها است که سیستم تناقضات زیادی دارد. در حالی که فروش آنلاین با قیمت قبل صورت می‌پذیرد، فروش برای سینما با اعمال مالیات فاکتور می‌شود و مشخص نیست این ارزش افزوده باید توسط چه کسی پرداخت شود و سینمادار در حال ضرر است. یا وقتی نرخ‌ها براساس مالیات تعریف می‌شود، اعداد به قدری غیررُند و عجیب هستند که شما نمی‌توانید از مشتری مطالبه پول خُرد کنید و موجب اختلاف و درگیری در سینماها شده است.

وی عنوان کرد: مخاطب شاید حاضر باشد ۲۲ یا حتی ۲۵ تومان پول بلیت دهد اما وقتی برای او ۲۰ تومان بلیت فاکتور و مجزا ۱,۸۰۰ تومان بابت مالیات مطالبه شود، وجه خوبی ندارد. سامانه اگر در این باره اصلاح نشود قطعاً در روزهای شلوغ سینما فاجعه به بار می‌آید.

مدیر پردیس سینمایی هویزه بیان کرد: سازوکار «سمفا» تحت وب و از امنیت پایینی برخوردار است. به طور مثال با افشای یوزر و پسورد مدیر سینما، از هر جای دنیا می‌توان سانس‌های سینما را باطل کرد یا تغییر داد. اما این مساله قبلاً تنها توسط سرور موجود در سینما ممکن بود. آنچه واضح است طراح این سامانه شناخت کافی نسبت به نیازها و اقتضائات سینماداری نداشته و ما هم اکنون در حال اختراع دوباره چرخ هستیم و تمام تجربه ۱۰ ساله فروش آنلاین را از سر می‌گذرانیم.

مرادی در پایان گفت: ما هیچ خدمات ویژه‌ای نسبت به سازوکار گذشته نمی‌بینیم و «سمفا» از پشتیبانی ضعیفی برخوردار است. گویی این خدمات تنها برای برخی سینماها و سامانه‌های فروش وجود دارد و در لحظه برای آنها رفع می‌شود، اما اشکال در سامانه‌های دیگر باقی می‌ماند. هنوز در بسیاری از سینماهای کشور اینترنت متصل نشده و بلیت سینما حتی به صورت دستی در دسترس نیست. ما در شهرستان تا چند روز در انتظار یک پاسخ کوتاه از سوی مدیران فنی «سمفا» هستیم و در آخرین مورد گفته‌اند اساساً تا یکشنبه هفته بعد روی گزارش‌گیری حساب نکنید.

مهدی رجایی، مدیر پردیس چهارباغ اصفهان درباره تجربه استفاده از سامانه «سمفا» گفت: متاسفانه این سامانه اشکالات و ایرادات فراوانی دارد و مشکلات زیادی برای سینماداران و صاحبان فیلم به وجود آورده است. به نظر تست‌های فنی لازم و استفاده از تجربه‌های پیشین انجام نگرفته و باید گفت امروز سینمای ایران پس از چالش کرونا، با چالشی با نام «سمفا» رو به رو شده است.

مدیر پردیس «چهارباغ» در تشریح این ایرادات گفت: ابتدابی‌ترین موارد در این سامانه ایراد دارد. به طور مثال با تعریف سانس در «سمفا»، بلافاصله در اتفاقی عجیب سانس در سایت «ایران تیک» بدون داشتن قراردادی با سینما بالا می‌آید و اگر تقاضای بسته شدن سانس در «ایران تیک» را کنید، در سینماتیکت نیز بسته می‌شود. بحث بعدی گزارش‌گیری است که یا نمی‌تواند گزارش فروش مورد نظر را دهد، یا تناقض در ارقام گیشه و سامانه وجود دارد.

وی افزود: چیزی به نام خرید نیم بها یا تخفیف‌دار در «سمفا» تعریف نشده است اما شما حتی ۴۰ دقیقه پس از گذشت سانس نیز می‌توانید بلیت بخرید! به طور کلی شرایط تعریف سانس و پنل کاربری «سمفا» به قدری آپشن‌های اضافه، سردرگم کننده و غیرکاربردی دارد که بسیاری از سینماها ترجیح می‌دهند به صورت دستی اقدام به فروش بلیت کنند و همین موضوع موجب شده گزارش دقیقی از فروش فیلم‌ها موجود نباشد. چراکه بسیاری از سینماداران به خاطر مشکلات اساسی نتوانسته‌اند خرید را بر مبنای سمفا درج کنند.

رجایی درباره علت این موضوع گفت: به طور مثال در گذشته انتخاب صندلی پس از مرحله پرداخت انجام می‌شد، اما اکنون پیش از پرداخت. یعنی یک مرحله انتخاب صندلی است و سپس پرداخت و چاپ بلیت. حال چنانچه مخاطب صندلی را انتخاب کند اما از پرداخت منصرف شود، صندلی به طور اشغال باقی می‌ماند. هرچند این موضوع در مورد سامانه‌های آنلاین پس از ۵ دقیقه برطرف می‌شود که خود می‌تواند از سوی برخی افراد باغرض، روند بلیت فروشی را دچار اخلال کند، اما در سیستم گیشه سینما اساساً به حال اشغال باقی می‌ماند و درنهایت گزارش‌گیری از فروش را دچار تناقض می‌کند. یعنی در صورتی که شما اصلاً دریافتی نداشتید، باید هزینه بلیت از جیب بپردازید.

وی ادامه داد: یا اینکه در گذشته این امکان وجود داشت تا سینمادار تعریف کند امکان فروش آنلاین نیم ساعت قبل از سانس بسته شود، اما فروش گیشه تا یک ربع پس از سانس ادامه داشته باشد. در سمفا این قابلیت وجود ندارد و با بستن فروش آنلاین، فروش گیشه نیز برای سانس مورد نظر بسته می‌شود و سینمادار مجبور است با تعریف سانس جدید، برای مخاطبان در سانس مجعول بلیت صادر کند!

این مدیر سینما در پایان گفت: این موضوعات تمام گزارش‌گیری‌ها را دچار اشکال و زحمت سینمادار را بیشتر کرده، مکانیزم الکترونیکی بلیت‌فروشی امروز در حال بازگشت به شیوه سنتی قدیمی است. نتیجه این اشکالات از بین رفتن اعتماد چند دهه مخاطب به سینما است و متاسفانه مخاطب درنهایت طرف خود را سینما می‌داند نه «سمفا». امیدوارم این ایرادات شنیده و به زودی رفع شود.


💠کانال تلگرام سینما قدس اردبیل:
https://t.me/CinemaGhodsArdabil

💠وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید