مهندس ساسان ابی زاده مالک سینما قدس در گفتگو با بانی فیلم:

0
430
مهندس ساسان ابی زاده عضو هیئت مرکزی انجمن سینماداران ایران
مهندس ساسان ابی زاده عضو هیئت مرکزی انجمن سینماداران ایران

مهندس ساسان ابی زاده مالک سینما قدس اردبیل در گفتگو با روزنامه سینمایی بانی فیلم:

با فیلم های تکراری و یکنواخت کسی به سینما نمی آید

وبسایت اردبیل سینما تقدیم می کند: ساسان ابی زاده – مدیر سینما قدس اردبیل – وضعیت کلی سینما در شهرستانها را نامناسب دانست و به «بانی فیلم» گفت: مشکل اصلی سینماها، تکراری بودن تم فیلم هاست. وی ادامه داد: قبلاً وقتی اداره کل نظارت و ارزشیابی ۲ سال برای فیلمی پروانه نمایش صادر می کرد، یعنی دو سال انحصاراً فیلم را در اختیار سینماها قرار می داد و هیچ مکان دیگری اجازه پخش یا کپی CD آن را نداشت، اما در حال حاضر با وجود ثابت ماندن همین دو سال بعد از دو ماه CD یا DVD فیلم در تمام شهر پخش می شود یا اینکه بلافاصله در تلویزیون شاهد پخش فیلم های سینمایی هستیم. بارها شاهد بوده ام که وقتی فیلم سر در سینماها را تغییر می دهیم اشخاصی که از کنار سینما می گذرند، می گویند دو ماه دیگر که DVD بیرون آمد هزار تومان می دهیم و آن را می بینیم. مسئولان باید فیلم را حداقل ۲ سال فقط در سینماها اکران کنند و بعد در هر جایی که خواستند پخش اش کنند.

سینما قدس اردبیل
سینما قدس اردبیل

ابی زاده خاطر نشان ساخت: ۶۰ سال است که خانوادگی در این حرفه مشغول به کار هستیم و بنابراین فرق فیلم با تله فیلم را به خوبی متوجه می شوم. این فیلم هایی که در حال حاضر در سینماهای ما اکران می شوند تله فیلم هستند. همین مسئله باعث شده که چه در تهران و چه در شهرستانها ریزش مخاطب داشته باشیم. وی درباره  وضعیت سالن سینما «قدس» اردبیل بیان داشت: یک بار سینمایمان را بازسازی کردیم، اما صندلی های کل سینماهای اردبیل فرسوده است و نیاز به تعویض دارد. البته دیده ام زمان هایی را که مخاطب روی همین صندلی های فرسوده نشسته یا حتی ایستاده و فیلم را تماشا کرده. پس مخاطب فیلم خوب را در هر شرایطی نگاه می کند. مخاطب هزینه می کند که فیلم ببیند. چون خوراک سینما فیلم است.

از دیگر مشکلات سینماها عدم اکران فیلم های خارجی است. قبلاً بنیاد فارابی متولی این مسئله بود و استقبال بسیار خوبی هم از آن می شد. در حال حاضر فیلمسازان ما خودشان با خودشان رقابت می کنند. اگر اجازه دهند که ۲۵ ـ ۲۰ درصد از اکران سالانه ما به فیلم خارجی تعلق گیرد، قطعاً کمک موثری خواهد بود به رونق سینماها. وضعیت سینماها نابسامان و کساد است. اگر بخواهند همین رویه را ادامه دهند همین دو سینمایی هم که در اردبیل باقی مانده بسته می شود. طبق آمار موجود فروش سینماها در ۶ ماه اول سال ۹۳ برابر با تمام سال ۹۲ است، این آمار البته در مورد پردیس ها و سینماهای تهران اطلاق می شود و داستان در شهرستانها چیز دیگری است. امکانات رفاهی سینماهای شهرستان بسیار ضعیف است. البته سینماشهر حرکت بسیار مثبتی را تحت عنوان دیجیتالی کردن سینماها انجام داد که کمک موثری بود در جهت ارتقا صدا و تصویر فیلم های در حال اکران است.

ابی زاده در مورد وضعیت اقتصادی سالن های سینما خاطرنشان ساخت: دخل و خرج سینماهای ما به سختی تأمین می شود. سال ۹۲ را که حتی پول برق سینما را هم از جیب خودم پرداخت کردم.

منبع: روزنامه سینمایی بانی فیلم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید