تأثیر جشنواره فجر براقتصاد سینماهای شهرستانها

0
186
مهندس ساسان ابی زاده - مالک و مدیر سینما قدس اردبیل
مهندس ساسان ابی زاده - مالک و مدیر سینما قدس اردبیل

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: تأثیر جشنواره فجر براقتصاد سینماهای شهرستانها – مصاحبه مهندس ساسان ابی زاده با خبرگزاری موج در ادامه این پست، آورده شده است: مالک و مدیر سینما قدس اردبیل از تاثیر انکارناپذیر جشنواره فیلم فجر در دیده شدن آثار و سوء مدیریت مدیران شهرستانی ارشاد در ایام جشنواره فجر پیش از کرونا سخن گفت.

مهندس ساسان ابی زاده عضو هیئت مرکزی انجمن سینماداران ایران
مهندس ساسان ابی زاده عضو هیئت مرکزی انجمن سینماداران ایران

به گزارش وب سایت اردبیل سینما و به نقل از خبرگزاری موج، ساسان ابی زاده درباره تاثیر جشنواره فیلم فجر بر فعالیت نیروهای تازه کار گفت: به علت این که سینما گران جوان جویای نام،  ‌التزام به مطرح شدن در بین اقشار مردم و‌ در بین سینما گران کهنه کارِ داخلی و محافل هنری بین المللی را دارند، با دیده شدن، مقایسه و نهایتا مورد داوری قرار گرفتن آثارشان مناسب ترین سنگ محک را می خورند و خواه، ناخواه نامشان و صد البته با توجه به کیفیت بالا یا ضعف کاری شان، آوازه ای درخور می یابند که حتی اگر در آن دوره هم به حصول مورد نظر دست نیابند، برای دوره های بعدی، برایشان رزومه ای قابل استناد خواهد بود. به طور مثال همین اتفاق برای آقایان نوید محمد زاده و رضا درمیشیان برای فیلم عصبانی نیستم رخ داد.

مقایسه چرخه اقتصادی سینما در ایام جشنواره در تهران و شهرستان

تأثیر جشنواره فجر براقتصاد سینماهای شهرستانها – مالک و مدیر سینما قدس اردبیل با توجه به بحران کمرشکن کرونا و تاثیر غیرقابل وصف آن در یک سال گذشته و سال های آینده، تغییر چرخه اقتصادی سینما در روزهای جشنواره را به دو بخش تهران و شهرستان تقسیم کرد و گفت: درشرایط عادی و در سینماهای تهران این تاثیر بسیار فاحش و محسوس بود. بدین گونه که درسینماهائی که فیلم های جشنواره را ارائه می دادند استقبال بسیار چشم گیر و به تبع آن فروش نیز چندین و چند برابر می شد و دقیقا عکس همین امر در سینماهائی که فیلم های جشنواره را ارائه نمی دادند کاملا مشهود بود و ما شاهد ریزش مخاطب این سینماها بودیم؛ اما در سینماهای مراکز استانی مثل اردبیل، به علت سیاست های غلط ادارات کل ارشاد که نه تنها خودشان هدف از برگزاری جشنواره را درک نکرده اند و به جای این که از به وجود آمدن چنین بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ جشنواره در بین عموم مردم استفاده بهینه کنند و از سینماداران نیز حمایتی هرچند اندک کنند بلکه شرایط به وجود آمده را غنیمت دانسته و تا جائی که می توانند تیشه به ریشه کم جان سینما و سینمادار می زنند؛ به این گونه که با اعمال و تحمیل هزینه هائی هم چون مراسم افتتاحیه، اختتامیه، هزینه ایاب و ذهاب، بلیط اتوبوس، احیانا هواپیما، اقامت هتل، خورد و خوراک و غیره… نمایندگان تهران و ‌حتی همراهانشان و تحمیل هزینه های جوائز نقدی به تجلیل شدگان منتخب محلی توسط ادارات کل به سینماداران هم بسنده نکرده و با ارائه بلیط های رایگان از ارگان های دولتی و غیر دولتی گرفته تا … علنا و عملا عمده ترین بخش فروش بلیط های جشنواره را تعقیم می کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی کرونا نیز مسلما استقبال از جشنواره چه در تهران و چه در مراکز استان در پرده ای از ابهام است.

تاثیر تبلیغات اینترنتی و جشنواره فجر بر دیده شدن آثار سینمایی

این سینمادار تاثیر فضاسازی های رسانه ای، خبری و تبلیغاتی گسترده جشنواره فجر بر اقتصاد سینما را مهم دانست و گفت: به قول یکی از بزرگترین غول های اقتصادی تاریخ جهان اگر ۱۰۰ دلار برای کسب و کار دارید ۱۰ دلار آن را سرمایه گذاری و ۹۰ دلار آن را تبلیغات کنید. در شرایط کنونی که رسانه و‌ اینترنت عمده ترین و تاثیر گذارترین عامل حیاتی بشر است، تبلیغات شاهراه حصول به مقصود است. پس ما علنا و عملا شاهد این امر هستیم که کوچک ترین تبلیغی از هرگونه رسانه چه تاثیر به سزائی در مورد اقبال عمومی قرارگرفتن آثار هنری دارد و برعکس آن نیز وجود دارد. در صورت عدم تبلیغات اثری هرچند شاخص و هنرمندانه از دیده شدن محروم مانده و محجور می گردد.

وب سایت اردبیل سینما - اخبار جشنواره فجر
وب سایت اردبیل سینما – اخبار جشنواره فجر

ساسان ابی زاده هم چنین در ضمن صحبت هایش گفت: با عنایت به سیاست دو بخشی داوری جشنواره فیلم فجر، که بخشی مصالح داخلی و بخشی منافع بین المللی را دربرمی گیرد، مطرح شدن و جایزه گرفتن در جشنواره فیلم فجر الزاما دلیل بر اقبال درجشنواره های بین المللی نیست. اما از تاثیر آن بر دیده شدن نیز نمی توان گذشت.

لینک مصاحبه در خبرگزاری موج: https://www.mojnews.com/fa/tiny/news-363286

لینک این مطلب در وب سایت سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com/Ar_Articles/1399/11/Note-In-1399-11-11.html


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل: https://t.me/CinemaGhodsArdabil

وب سایت سینما قدس اردبیل: http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید