ارزیابی وضعیت سینما در سال گذشته و پیش بینی سال جدید

0
65
ارزیابی گیشه سینماها
ارزیابی گیشه سینماها
وبسایت اردبیل سینما گزارش داد: ارزیابی وضعیت سینما در سال گذشته و پیش بینی سال جدید – سینما در سال گذشته همچون سایر بخش های کشور دچار فراز و نشیب هایی بوده. در این بین سینما داران و دفاتر پخش به عنوان عوامل موثر در تولید و ارائه فیلم ها از جهت فعالیت سالن ها در شرایط سخت اقتصادی و برنامه ریزی های مربوط به اکران، نقاط ضعف و قوت مختلفی را تجربه کرده اند.

افزایش سالن، تعداد مخاطبان و فروش بلیت سینماها درسال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته، نقطه اشتراک نظر اهالی سینما در خصوص پیشرفت شرایط سینما است و اکنون با توجه به فشار اقتصادی در جامعه، ظاهراً گریزی از افزایش قیمت بلیت سینماها نمی بینند. هر چند این تصمیم مخالفانی نیز دارد که معتقدند افزایش قیمت بلیت، موجب کنار رفتن آن از سبد فرهنگی کم بنیه مردم در سال ۹۸ خواهد شد. مردمی که شاید سینمارفتن هنوز برایشان تفریح ارزانی باشد. ضمن اینکه خبرهای نگران کننده ای از شرایط اقتصادی کشور در سال جدید نیز از دور و نزدیک به گوش می رسد. از سوی دیگر باید در نظر داشت با توجه به گسترده شدن راه های دسترسی به فیلم ها و تنوعی که در این زمینه ایجاد شده، سینما برای بقا و دوام، به اهرم هایی بیشتری نسبت به آنچه تاکنون داشته نیازمند است.
در این گزارش درباره تغییر شرایط اکران در نیمه دوم سال و همچنین افزایش هزینه تجهیزات سینماها، افزایش دستمزد بازیگران و اکران نامناسب برخی فیلم ها با مرتضی شایسته تهیه کننده و مدیر هدایت فیلم، حبیب اسماعیلی، تهیه کننده و مدیر رسانه فیلمسازان، محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران و رضا سعیدی پور مدیر پردیس آزادی به گفت و گو پرداخته ایم.


محمد قاصد اشرفی:
نمی توانیم سینما را از موج تورم در جامعه فاکتور بگیریم

محمد قاصد اشرفی:
محمد قاصد اشرفی:

محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران درباره وضع سینمای کشور در سال ۹۷ به بانی فیلم توضیح می دهد:«اقلام مختلف در طول سال با افزایش قیمت همراه بوده است، اما بلیت سینما نه تنها افزایش قیمتی نداشته، بلکه یک روز به روزهای نیم بها نیز اضافه شده است که موجب کاهش درآمد می شود. البته نمی توان کتمان کرد که فیلم ها در کل سال به جز ماه های اسفند و بهمن اکران خوبی داشتند. همچنین بویژه اینکه امسال ما از نظر فروش و میزان مخاطب برای سینما با پیشرفت مواجه بودیم».
او به چالش های سینما در سال گذشته اشاره می کند:«سال ۹۷ معضل آیین نامه اکران را پشت سر گذاشتیم. گرچه در ابتدا ما بر سر مفاد و جزییات آیین نامه با تهیه کنندگان دچار اختلاف هایی بودیم، ولی خوشبختانه در ادامه به توافق نظر بین صنوف رسیدیم و از این جهت لطمه ای به سینما درسال ۹۸ وارد نمی شود. امیدوارم در سال ۹۸ شرایطی برای سینماداران هم ایجاد شود تا هزینه های مربوط به حفظ سالن برای شان با سهولت پشت سر گذاشته شود».
اشرفی در پایان تاکید می کند:«اکران نوروزی فیلم ها با وجود فیلم هایی در ژانرهای مختلف اتفاق خوبی را برای سینما رقم می زند و با توجه به فیلم هایی با فضا و موضوع های متنوع که در جشنواره شاهد بوده ایم و همچنین سایر فیلم های خارج از جشنواره، نوید فروش بالا در سال جدید را به ما می دهد. با این حال نباید فراموش کرد شرایط اقتصادی سختی پیش رو است، اما این مساله برای سینما هم وجود خواهد داشت؛ در نتیجه افزایش قیمت بلیت اگر به طور متعادلی انجام شود، اتفاق خوبی برای سینماست، زیرا نمی توانیم سینما را از موج تورم و افزایش قیمتی که در بخش های مختلف جامعه ایجاد شده، فاکتور بگیریم و حذف کنیم و در این باره ناچار به تغییراتی هستیم. امیدوارم رونق سینما در سال جدید بیشتر شود و ضمن تبریک سال نو به سینماداران و مخاطبانی که عامل برپایی سینمای کشور هستند، از مخاطبان دعوت به تماشای آثار نوروزی در سالن های سینما می کنم».


حبیب اسماعیلی:
تولید سال ۹۷ خوب بود، اما اکران مناسبی نداشتیم

حبیب اسماعیلی
حبیب اسماعیلی

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان درباره پیش بینی اش از وضع سینما در سال جدید به بانی فیلم توضیح می دهد:«ما برای سینما سال به سال منتظر اتفاق های بهتری هستیم، زیرا در غیر این صورت حرکت روبه رشدی نداریم و به شکست می رسیم. سال ۹۷ تولید افزایش پیدا کرد، اما تعداد زیادی از فیلم ها به دلیل کمبود سالن رنگ اکران خوب را ندیدند. همچنین جوانان بسیاری با فیلم های جذاب وارد سینما شدند و سالن های سینما برای مجتمع های تجاری مختلف ایجاد شد و در مجموع شرایط بهتری برای فروش بیشتر در سینما ها رقم خورد. ما مشتاق به افزایش تماشاگران سینما هستیم. امروز هر فیلم در بهترین حالت توسط ۳ میلیون نفر دیده می شود که این رقم در میان ۸۰ میلیون نفر نشان از تعداد بالایی نیست».
او در ادامه اشاره می کند:«امیدوارم در سال جدید حمایت از فیلم های اجتماعی بیشتر شود. سازندگان فیلم های اجتماعی نباید تا این حد زیاد به سانسور دچار شوند و برای ساخت هر اثر مراقب باشند که مبادا بخشی از فیلم باعث ناراحتی ارگان خاصی شود. این محدودیت ها برای فیلم های اجتماعی، معضل سینمای ایران است».
او در ادامه می گوید:« فیلم های جشنواره به تنهایی سینمای ایران را در بر نمی گیرد و ما در اکران نوروزی پیش رو نیز شاهد اکران فیلم های خارج از جشنواره هستیم که اکران آن ها به کمک سینما می آید. فروش بیشتر به تماشاگر بیشتر نیاز دارد، اما افزایش قیمت بلیت در شرایط کنونی برای سینما الزامی است. اگر دولت ارزش افزوده را بالا نبرد، کمکی به طبقه کم بضاعت می شود. با این حال معتقدم اگر فیلمی کشش داشته باشد، قطعا مخاطب را به سینما می آورد، حتی اگر بلیت سینما گران شود. مخاطبان سینما هزینه خوراکی هایشان در سالن سینما از هزینه بلیتشان بالاتر است و این پدیده در هیچ کجای جهان، بویژه در شرایط کنونی جامعه ما توجیه پذیر نیست».


رضا سعیدی پور:
هزینه تجهیزات سینماداران بسیار گران است

رضا سعیدی پور
رضا سعیدی پور

رضا سعیدی پور، مدیر سینما آزادی درباره ارزیابی اش نسبت به وضع سینما در سال گذشته و فیلم های سال آینده به بانی فیلم توضیح می دهد:«ما فیلم های خوبی را در سال آینده روی پرده سینما خواهیم داشت. اصولا وقتی فیلم خوبی اکران می شود، نگرانی ما از بابت استقبال مخاطب کمتر است و معتقدم فیلم های ویژه نوروز ۹۸ اکثرا مخاطب را به سینما می کشاند. طبق آمار در سال گذشته ۲۸ میلیون نفر به سینما رفته اند و این رقم نسبت به سال گذشته شش میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. با توجه به این رقم ما سال گذشته را رو به جلو پیش برده ایم».
سعیدی پور در ادامه درباره افزایش قیمت بلیت سینما می گوید:«سال گذشته بلیت تئاتر و کنسرت ها، بعضاً بالای صد هزار تومان هم بوده و مخاطب هم داشته اند. در این شرایط افزایش ده هزار تومانی بلیت سینما اصلا به چشم نخواهد آمد. علاوه بر این مردم به کیفیت بیش از هر عامل دیگری اهمیت می دهند و به همین دلیل نکات مختلفی در حفظ مخاطب اهمیت دارد. همچنین ما می بینیم که پردیس های مختلف در زمینه کیفیت تصویر با یکدیگر رقابت دارند و از جهت تجهیزات نسبت به سینمای بعضی کشورها مانند دبی نیز پیشرفته تر هستند. اگر کیفیت در ساخت فیلم ها و تجهیزات سینماهای کشور لحاظ شود، قطعا مخاطب به دنبال حمایت از آثار برمی آید و بر عکس اگر کیفیت وجود نداشته باشد، مخاطب حتی با بلیت هزار تومان نیز به سینما نخواهد آمد».
این مدیر سینما درباره چالش های سینماداران در سال گذشته بیان می کند:«هزینه تعویض لامپ ویدئو پروژکتور بسیار گران شده و به همین دلیل سینماداران در پی تهیه ویدئو پروژکتورهای لیزری هستند، زیرا تا چند سال نیاز به تعویض نخواهد داشت. البته تهیه ویدئوپروژکتور لیزری نیز هزینه بر است و بسیاری از سینماداران امروز برای ادامه فعالیت شرایط سختی را متحمل هستند که این مورد تنها یکی از دغدغه های آنان را شامل می شود».


مرتضی شایسته:
چاره ای برای دستمزدهای بالای بازیگران اندیشیده شود

مرتضی شایسته
مرتضی شایسته

مرتضی شایسته درباره شرایط سینما در سال گذشته به بانی فیلم توضیح می دهد:«خوشبختانه سال گذشته سالن های سینما به تعداد قابل توجهی افزایش پیدا کردند و میزان تولیدات هم نسبتاً بالا بوده است و این دو عامل قوت سینما در سال گذشته محسوب می شوند. از سوی دیگر، نقطه ضعف سینما که باید مورد بررسی قرار بگیرد، نحوه اکران فیلم هاست، زیرا در سال ۹۷ سیستم مشخصی برای اکران عادلانه فیلم ها وجود نداشت. بعضی سازندگان از ابتدای سال به دنبال سرگروه بودند و به سختی نتیجه گرفتند و اکران بعضی دیگر از فیلم ها بر اساس اولویت صدور پروانه نمایش انجام نشد. چنین وضعی به سازندگان فیلم ها و برنامه ریزیهای آنان صدمه می زند و نتیجه خوبی در بر ندارد».
شایسته در ادامه در انتقاد از اکران نوروزی می گوید:« اکران نوروزی اهالی سینما را دچار ابهام کرده است. بسیاری از تهیه کنندگان در خصوص معیار انتخاب این فیلم ها برای اکران نوروزی سوال دارند. به طور مثال ما نمی دانیم این اکران دستوری است یا بر اساس توان پخش کننده! همچنین دو سرگروه را تغییر دادند که همه پخش کننده ها حیرت زده شدیم و برای اکران سال جدید ابتدا صرفا فیلم های جشنواره را برای نوروز در نظر گرفتند، ولی همان طور که دیدیم، در ادامه فیلم های دیگر را هم پذیرفتند و در کل سیستم نامنظم و توجیه ناپذیر پیش رفت».
او در پایان درباره دستمزدهای بالا در سینما بیان می کند:«تولید فیلم، مکانیزم پیچیده ای دارد و دستمزد بازیگران به طور غیر منطقی افزایش پیدا کرده است. بازیگران موفق و ناموفق همگی دستمزدها را اضافه کرده اند و در شرایطی که وضع تولید سخت شده، بازیگران در شرایطی که خوشبختانه وضع درآمدی خوبی دارند، دستمزدهای گزافی را طلب می کنند. این همکاران همگی در سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت دارند و برای همکاری با هرکدام از آن ها باید از ۱۰ ماه قبل وقت بگیریم، اما همچنان دستمزدهایی در نظر دارند که در شرایط فعلی، ساخت فیلم را برای سازندگان بسیار دشوار می کند. امیدوارم تهیه کنندگان در سال ۹۸ چاره ای برای این مساله در نظر بگیرند. در نهایت برای اهالی سینما آرزوی موفقیت و سلامتی در سال جدید را دارم».

منبع: روزنامه سینمایی بانی فیلم

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید