واکنش منتقدان به «خون شد» مسعود کیمیایی

0
101
واکنش اولیه منتقدان به «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی
واکنش اولیه منتقدان به «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: واکنش منتقدان به «خون شد» مسعود کیمیایی – مسعود کیمیایی در آستانه هشتادسالگی همچنان فیلمساز مهم و تأثیرگذاری است؛ «خون شد» روایتگر داستان مردی با نقش‌آفرینی سعید آقاخانی است که بعد از سال‌ها از زندان آزاد شده و تصمیم می‌گیرد تا اوضاع زندگی و خانواده‌اش را روبه‌راه کند. نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد، سیامک انصاری و لیلا زارع دیگر بازیگرانی هستند که در فیلم جدید کیمیایی جلوی دوربین علیرضا زرین‌دست حاضر شده‌اند.
این سومین حضور کیمیایی در جشنواره پس از موفقیت «جرم» در سال ۹۲ است و از واکنش منتقدان به «خون شد» به نظر می‌رسد که با اقبال بیشتری هم مواجه شده است. واکنش اولیه تعدادی از منتقدان به «خون شد» را مرور می‌کنیم.


بهمن عبدالهی: در فیلم، سکانسی هست که مادر صندوقچه‌ای را در زیرزمین متروک می‌گشاید و خاطرات گذشته‌اش را بازکاوی می‌کند. «خون شد»، مصداق همین صحنه است؛ انگار مسعود کیمیایی دوباره به سینمای خاص خودش، آن آدم‌ها و آن فضاها رجعت کرده است. سینمای کیمیایی، سینمای موردعلاقه من نیست اما برخی فیلم‌هایش را دوست دارم. خصوصا آثاری که قصه‌گو باشند و سرراست بروند به سراغ داستان، نه اینکه حاشیه بروند و چهل‌تکه باشند. اینجا کیمیایی قصه را بهتر و سرراست‌تر تعریف می‌کند؛ گرچه آدم‌هایش مال این زمانه نیستند، در جهان فیلم قابل‌توجه‌اند. آخرین فیلم کیمیایی بهتر از دیگر آثار این چندساله اوست. مثل همیشه لحظات خوبی دارد و آدم‌های زمختش دوست‌داشتنی هستند.


سید آریا قریشی: رفتار شخصیت‌ها در بعضی از قسمت‌ها افراطی است. منطق برخی از اتفاقات می‌لنگد. قهرمان فیلم، ساده‌تر از آنچه انتظار می‌رود از پس دشمنان برمی‌آید. ضدقهرمان‌ها را به‌درستی نمی‌شناسیم و کیفیت بازی‌ها یکدست نیست. با وجود تمام این مشکلات، «خون شد» از دو فیلم قبلی کیمیایی جلوتر می‌ایستد. این، به‌روزترین فیلم سال‌های اخیر کیمیایی است؛ با استعاره‌هایی پوشیده‌تر از فیلمی چون «قاتل اهلی». توانایی اجرایی کیمیایی کماکان در برخی از لحظات چشمگیر است (قرینه‌سازی نماهای ابتدایی و انتهایی فیلم، از نظر تصویرسازی جزو بهترین لحظات جشنواره امسال است) و داستان اصلی کمتر از «متروپل» و «قاتل اهلی» به حاشیه می‌رود. «خون شد» قطعا با بهترین‌های کیمیایی فاصله دارد اما در میان انبوه فیلم‌های «تله‌فیلمی»، فیلم تازه کیمیایی هنوز اثری برای پرده عریض سینما است.


علیرضا مجمع:‏⁧‫ «خون شد»‬⁩، قابش را با سایه و مرد شروع می‌کند. مرد، آشنای سالیان ماست با خالقش. همان نوری ⁧‫«سرب»‬⁩، همان رضای ⁧‫«دندان مار‬⁩» اما ضعیف‌تر. خالق معلوم است که پیر شده و حوصله ندارد، اما در همین حال هم خانه-ایران برایش مهم است. قلندری می‌خواهد تا خانواده را جمع کند دورِهم.


امید ذاکرنیا: آخرین اثر مسعود کیمیایی مثل آثار قبلی‌اش فیلمی بود که مخاطبانش به دو گروه شیفته و متنفر تقسیم شدند. فیلم مثل همه کارهای کیمیایی داستانی است که دنیای خاص کارگردان را روایت می‌کند، با یک سعید آقاخانی متفاوت؛ اما هرچه هست و هرچقدر هم این فیلم خوش‌ ساخت‌ تر از آثار متاخرش باشد، بازهم فیلم کیمیایی است که عاشقان و دشمنان جدی خودش را دارد و به‌عنوان مخاطب، قطعا در یکی از این دو گروه جای خواهید گرفت.


امین مبینی: علاقه‌مندان جدی سینمای ایران سال‌هاست که می‌دانند دیگر نباید انتظار بالایی از مسعود کیمیایی داشته باشند. اگر این واقعیت را بپذیریم که او دیگر فیلم‌های مهمش را ساخته، می‌توان گفت که «خون شد» برای او گامی رو به جلو در این سال‌هاست و طرفداران سینه‌چاکش را راضی خواهد کرد. فیلم، سر و شکل متعادلی دارد و داستان خود را در تمام مقاطع، با ریتم مناسبی روایت می‌کند. از طرفی شروع و پایان فکرشده‌ای هم دارد و به واسطه حجم خون و شکل خشونت، در جهان سینمایی کیمیایی فیلمی آیکانیک محسوب خواهد شد. خصوصا که فیلم کیمیایی پس از سال‌ها از قهرمان جذابی بهره می‌برد که سعید آقاخانی به خوبی از پس ایفای نقشش برآمده است.


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/joinchat/AAAAAEJFTwuDP2pQtQaVYw

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید