موتمن: دفاتر سینمایی معاملات ملکی شده‌اند

0
29
فرزاد موتمن کارگردان سینما
فرزاد موتمن کارگردان سینما

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: موتمن: دفاتر سینمایی معاملات ملکی شده‌اند – فرزاد موتمن کارگردان فیلم «سراسرشب» که این روزها در حال اکران آنلاین است، درباره وضعیت سینمای ایران در دوران کرونا به اعتماد گفت: اکثر فیلم‌هایی که می‌بینید با هزینه‌های عظیم ساخته می‌شوند همه سفارشی هستند.

به گزارش روابط عمومی انجمن تهیه‌کنندگان، فرزاد موتمن در مورد اوضاع فعلی فیلمسازی در ایران گفت: ما در اوایل دهه ۸۰ که «هفت پرده» و «شب‌های روشن» را ساختیم تصمیم این بود که فیلم‌های کوچک بسازیم، منتها ریل‌گذاری‌های سازمان سینمایی خلاف آن چیزی بود که ما تصمیم داشتیم.

مسئولان سینمایی با بریز و بپاش‌های پرخرج ساخت فیلم‌های عظیم را رواج دادند و تلاش‌شان هم این بود که یکسری آدم‌ها را از سینما حذف کنند تا همه نتوانند درگیر کار فیلمسازی شوند و فقط افراد موردنظر خودشان در سینما کار کنند. از پشت کوه فیلمساز آوردند و به آنها پول‌های عجیب و غریب دادند و با این کارشان سینما را بلندتر از آنچه می‌توانست پرواز کند، پراندند نتیجه‌اش الان مشخص می‌شود که با چند ماه تعطیلی تَقَش درمی‌آید و با سینمایی روبه‌رو می‌شویم که بنیه نداشته است و معتقدم این سینما پلاسیده است و ما فقط مشغول روزمرّگی هستیم.

موتمن: دفاتر سینمایی معاملات ملکی شده‌اند
موتمن: دفاتر سینمایی معاملات ملکی شده‌اند

فکر می‌کردم کرونا باعث می‌شود یک مقدار سطح تولید متوقف می‌شود و ما حداقل یک‌سال در خانه‌های‌مان می‌نشینیم و کمی به کارهای کرده فکر می‌کنیم ولی می‌بینید که‌ گر‌گر پروانه ساخت صادر می‌کنند، گرگر فیلم می‌سازند و همین‌جور هم‌ گر‌گر آدم‌های مهمی که از دست می‌دهیم. درحالی که می‌توانستند یک‌سال سینما را متوقف کنند. معتقدم بعضی وقت‌ها که پشت سر هم کار می‌کنیم باید بایستیم و به پشت سر نگاه کنیم بین فیلم‌های‌مان فاصله بیفتد تا ببینیم چه کردیم. اینکه فقط بخواهیم جلو برویم نه تنها که هیچ اتفاقی نمی‌افتد که ممکن است آثار نامطلوب در زمینه کاری‌مان داشته باشد.

همین گرایش‌ها باعث می‌شود که جایگاه تهیه‌کننده‌ها تضعیف و دفاتر سینمایی به معاملات ملکی تبدیل، پول کثیف به سینما وارد شود و افزایش بی‌رویه فیلم‌های کمدی شاهد باشیم. بازیگرانی که میلیاردی دستمزد می‌گیرند بدون اینکه بازگشت سرمایه داشته باشند. به نظرم می‌آید گاهی می‌خواهیم پول نفت را به نحوی خرج کنیم و این‌گونه باید از دستش بدهیم.

حداقل در حال حاضر مشخص شد که تمام منفعت در سینما در تولید است درحالی که باید منفعت پس از تولید و اکران باشد. این نتیجه همان پول‌های انبوه در سینماست و راه دررویی برای سینمای ایران باقی نگذاشته است. هر مدیر سینمایی هم بیاید همین مسیر غلط را پیش می‌رود، از سال ۸۶ این بلا بر سر سینما آمده و همچنان ادامه دارد.


سایت دولوپر استودیو: http://developerstudio.ir

سایت سینما قدس اردبیل: http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید