معرفی فیلم مکس ساخته سامان مقدم

0
435
فرهاد آئیش در فیلم مکس
فرهاد آئیش در فیلم مکس

معرفی فیلم مکس ساخته سامان مقدم / نقبی بر جریان فرهنگی دوم خرداد

وبسایت اردبیل سینما تقدیم می کند: معرفی فیلم مکس ساخته سامان مقدم – تهیه کننده: مرتضی شایسته | کارگردان: سامان مقدم | فیلمنامه: پیمان قاسم خانی | مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری

بازیگران: فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، محمدرضا شریفی نیا، پگاه آهنگرانی، رامبد جوان، سیروس ابراهیم زاده، امیر جعفری، محمدرضا نوروزی، رضا آحادی، مرتضی اکبری، محمدحسین زوارکعبه، محمدرضا کوهستانی و…

مرتضی شایسته در فیلم مکس
مرتضی شایسته در فیلم مکس

خلاصه داستان: داستان این فیلم از زمانی آغاز می شود که به مناسبت سال گفتگوی تمدن ها،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم می گیرد تا یکی از موسیقیدانان ایرانی خارج از کشور را برای اجرای یک کنسرت، دعوت کند. برای موسیقیدان مورد نظر ایمیل فرستاده می شود، او ظرف چند روز به کشور می آید. این در حالی است که ایمیل اشتباهی به دست خواننده لس آنجلسی رسیده و او به جای فرد اصلی وارد تهران شده است. داستان بر مبنای کارهای این خواننده پیش می رود و تناقض هایی را به وجود می آورد که سبب شکل گیری حوادثی طنزآمیز می شود.

معرفی فیلم سینمایی مکس
معرفی فیلم سینمایی مکس

خلاصه فیلم مکس

داستان این فیلم از زمانی آغاز می شود که به مناسبت سال گفتگوی تمدن ها،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم می گیرد تا یکی از موسیقیدانان ایرانی خارج از کشور را برای اجرای یک کنسرت، دعوت کند. برای موسیقیدان مورد نظر ایمیل فرستاده می شود، او ظرف چند روز به کشور می آید. این در حالی است که ایمیل اشتباهی به دست خواننده لس آنجلسی رسیده و او به جای فرد اصلی وارد تهران شده است. داستان بر مبنای کارهای این خواننده پیش می رود و تناقض هایی را به وجود می آورد که سبب شکل گیری حوادثی طنزآمیز می شود.

فیلم سینمایی مکس - سامان مقدم و فرهاد آئیش
فیلم سینمایی مکس – سامان مقدم و فرهاد آئیش

با نگاهی دوباره به فیلم «مکس» که در اوایل دهه هشتاد ساخته شد به نقاط ظریفی در نوع ارائه روایتی پی می بریم که هنوز رنگ نباخته است و مورد توجه قرار می گیرد؛ اتکای قصه فیلم به مفاهیم پشت اثر است که جلوه آشکاری دارند. جوشش اصلی قصه که فرار مغزها است با تفاوت های فکری نسل ها در هم آمیخته و فیلمی را پدید آورده که از موسیقی و همچنین لحظه های کمدی به عنوان عاملی جذاب بهره فراوانی برده است.

این نگاه هوشمندانه بیشتر متوجه پیمان قاسم خانی نویسنده فیلمنامه است که معمولاً قالب موقعیتی کمیک را برای لایه های عمیق اجتماعی در نظر می گیرد و از جسارت کافی برای پرداخت به چنین موضوعاتی برخوردار است. سازنده این اثر حتی برای جلوگیری از به وجود آمدن حواشی مختلف در همان لحظه اول و بر روی عنوان بندی، شخصیت های فیلم را غیر واقعی می پندارد درحالی که با نگاه دقیقتر می توان هر یک از آنها را به بخشی از رخدادهای اجتماعی مربوط دانست. به واقع، همخوانی موضوع مطرح شده در فیلم با شرایط اجتماعی روز آن دوره بسیار قابل توجه است.

معرفی سینمایی مکس - ساخته سامان مقدم
معرفی فیلم سینمایی مکس

از حیث فیلمنامه، قصه چندان هم پیچیده نیست و حتی در انتها به یک پایان بندی کلیشه ای می رسد اما آنچه که این فیلم را واجد موقعیت های پر از کشش می سازد، استفاده خلاقانه از یک سوژه اجتماعی است که با زبان موسیقی بیان می شود. مسئولین قصد دارند مجید کسرایی (فرهاد آئیش) یکی از نخبگان ایرانی در امر موسیقی و مقیم خارج از کشور را برای اجرای یک کنسرت به کشور دعوت کنند، در این میان یک اشتباه تایپی و تشابه اسمی موجب می شود تا یک خواننده معمولی لس آنجلسی به جای شخص مورد نظر وارد کشور شود و کنسرتی را اجرا کند. در این میان مجموعه رفتارهایی که مکس از خود نشان داده و همچنین کلیپ آتش دلی که در خانه خانم گوهری نمایش می دهد، ذهن دیگر شخصیت ها را به اشتباه پیش آمده واقف می سازد. بر اساس همین اشتباه به ظاهر کوچک، داستان به همراه موسیقی پیش می رود و بر تمام شخصیت های داستان تأثیر می گذارد حتی اشخاصی که اعتقادی به اجرای این شیوه از موسیقی نداشتند و به عنوان مثال همیشه شکلی رسمی و کلاسیک را برای شنیدن یا تماشای آن انتخاب می کردند.

پگاه آهنگرانی در فیلم مکس
پگاه آهنگرانی در فیلم مکس

به کار گرفتن فضایی اغراق شده و دور از ذهن و همچنین پیوست آن با یک موضوع اجتماعی، محملی است که نویسنده و کارگردان تا حد قابل قبولی از پرداخت تصویری آن برآمده اند. اندیشه پشت اثر خیالی نیست و به وقایع اجتماعی موجود تأکید دارد. با این وصف بیننده همیشه خواستار چنین موضوعاتی است که به غیر از سرگرمی حرفی برای گفتن داشته باشد حتی اگر تا اندازه ای به فانتزی نزدیک شده باشد. نکته بارز دیگر در این فیلم خلق موقعیت های کمیک توسط بازیگرانی است که به درستی برای نقش ها انتخاب شده اند از جمله فرهاد آئیش، رامبد جوان، محمدرضا شریفی نیا و… که معمولاً بازی هایشان از اجرای کمدی صرف دور است و نکاتی را برای بازتابی متفاوت بر ذهن تماشاگر به همراه دارند. بخش عمده ای از ماجرای اصلی فیلم خواه ناخواه از دل اجتماع و ذهنیت یک فیلمساز جوان برمی آید که اتفاقاً با ساخت این فیلم در همان زمان اسم و رسمی به هم می زند. دستمایه روایت فیلم مکس در واقع همان شخصیت های حاضر در جامعه خودمان هستند که حالا با کمی تغییر و پیوستن به موقعیت های خنده آور درشمایل یک فیلم ظاهر شده اند. فیلم سینمایی «مکس» را سامان مقدم کارگردانی و مرتضی شایسته فیلم را تهیه کرده است.

منبع: سایت www.aftabir.com | نویسنده: فاطمه فریدن

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید