معرفی فیلم متریکس ساخته برادران واچوفسکی

0
177
پوستر فیلم سینمایی متریکس 1999
پوستر فیلم سینمایی متریکس 1999

وب سایت اردبیل سینما با افتخار تقدیم می کند: معرفی فیلم متریکس ساخته برادران واچوفسکی

روایت فیلم متریکس

توماس ای اندرسن برنامه نویس کامپیوتر، زندگی مخفیانه ای با نام مستعار نئو دارد. او می خواهد جوابِ این سوال را که «متریکس چیست؟» بداند. پیام های مرموزی بر روی کامپیوتر او ظاهر می شوند و یک رویارویی با چندین مامور شیطانی او را به یک گروه سوق می دهد که بوسیله مورفیوس اسرار آمیز رهبری می شود. مردی که شانس یاد گرفتن حقیقتِ ماتریکس را، به او می دهد.

اختصاصی اردبیل سینما – معرفی فیلم متریکس ساخته برادران واچوفسکی

نئو به پیشنهاد او قبول می کند که قرص قرمز را بخورد و ناگهان از یک تخمدان پر از مایع سر در می آورد. بدن او توسط سیم هایی به یک برج مکانیکی عظیم متصل شده که آن نیز با غلاف هایی هم شکل پوشیده شده است. با قطع سیم های متصل شده، او آزاد شده و توسط مورفیوس به داخل سفینه «نبوچادنزار» آورده می شود. بدن نئو شبیه سازی شده و بازگردانده می شود.

فیلم سینمایی متریکس 1999
فیلم سینمایی متریکس ۱۹۹۹

مورفیوس به نئو می گوید که هم اکنون کجاست و حدوداً در سال ۲۱۹۹ قرار دارند و بشریت علیه ماشین های هوشمندی که در قرن بیست و یکم ساخته شده اند، جنگ می کند. انسان هایی که می کوشیدند نیروی خورشیدی تامینی ماشین ها را قطع کنند، منجر شدند که آسمان با ابرهای غلیظ سیاه، پوشیده شود. منبع انرژی ماشین ها برای کارکردنشان، انسان ها هستند و از انرژی بیوالکتریکی و گرمای بدن انسان هایی که در مزارع کشت، رشد یافته اند؛ استفاده می کنند.

ماتریکس دنیایی است که نئو از زمان تولد در آن بوده است؛ دنیای غیر واقعی شبیه سازی شده که هم اکنون در سال ۱۹۹۹ واقع است؛ این دنیا توسط ماشین ها برای مطیع نگه داشتن جمعیت انسانی خلق شده است. مورفیوس و دوستانش گروهی از انسان های آزاد هستند که جدا از افراد ماتریکس اند و نئو، نیروی نوآموز آنها برای مقاومتشان در مقابل ماشین هاست. در داخل ماتریکس، آنها قادرند از دانسته های ذاتی خود برای تغییر دادن قوانین فیزیکی ماتریکس استفاده کنند و توانایی های ابر مردشان را به نمایش گذارند.

مورفیوس اعتقاد دارد که نئو برگزیده است؛ کسی که آخر جنگ را با وجود تمام کنترل های بی حد و حصر ماتریکس رقم می زند. نئو تربیت می شود تا اینکه یکی از اعضای گروه مورفیوس شود. یک حفره در پشت جمجمه نئو ایجاد می شود تا اینکه برای اتصال او به ماتریکس استفاده شده و موجب بارگذاری مستقیم اطلاعات به داخل مغز او شوند.

او چندین هنر نظامی و رزمی را یاد می گیرد و چیره دستی های خود را در گنگ فو با مشت بازی در مقابل مورفیوس در یک فضای مجازی و محیط مشابه به ماتریکس نشان می دهد و کارکنان سفینه را با سرعتش تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه آموزش، نئو با خطرهای اصلی در ماتریکس آشنا می شود و در می یابد که آسیب دیدن هر چیز در دنیای ماتریکس، در دنیای واقعی نمود پیدا می کند؛ اگر او در ماتریکس کشته شود، بدن فیزیکی او نیز از کار خواهد افتاد. برنامه های سریع و قدرتمند ماتریکس، قابلیت تبدیل بدن مجازی هر فردی را که هنوز متصل به سیستم است، دارا می باشند. هدف آنها جستجو کردن و حذف هر تهدیدی در شبیه سازی ماتریکس است. با این وجود مورفیوس پیش گویی می کند که در زمانی نئو کاملا توانایی هایش را به عنوان فرد برگزیده در می یابد و آنها (ماموران) نمی توانند با او مقابله کنند. گروه وارد ماتریکس می شود و نئو را به آپارتمان اوراکل می برند. اوراکل زنی است که احتمال انجام کاری فوق العاده را از سوی نئو پیش گویی کرده است. او به نئو می گوید که استعداد این کار را دارد اما او منتظر چیزی است؛ شاید زندگی آینده اش. نئو از صحبت او چنین برداشت می کند که برگزیده نیست. اوراکل اضافه می کند که مورفیوس ایمان خیلی کورکورانه ای به او دارد، تا حدی که مورفیوس زندگی خودش را برای نجات جان نئو، فدا خواهد کرد.

مورفیوس افسانه ای - در فیلم متریکس
مورفیوس افسانه ای – در فیلم متریکس

در مسیر بازگشت با خطوط تلفن هک شده که یک خروج امن را از ماتریکس فراهم می کنند، گروه در کمین و آسیب ماموران قرار می گیرند؛ مورفیوس به جای نئو توسط آنها دستگیر می شود و سایر افراد می گریزند. گروه به وسیله یکی از اعضایش به نام سایفر، مورد خیانت قرار می کیرد، او زندگی گذشته همراه با جهالتش را به دانستن و تجربه کردن سختی های دنیای کنونی ترجیح می دهد. او با مامورانی که مورفیوس را گرفته اند، معامله ای می کند؛ تا بازگشتش را به ماتریکس دائمی کنند. خیانتی که منجر به مرگ همه اعضای گروه به استثنای نئو، ترینیتی، تنک و مورفیوسی که در یک ساختمان نظامی در داخل ماتریکس زندانی شده است، می شود.

ماموران سعی می کنند از اطلاعات مورفیوس برای دستیابی به کدهای کامپیوتر اصلی زایون بهره ببرند، زایونی که آخرین پناهگاه انسان ها در اعماق زمین است. نئو و ترینیتی به ماتریکس باز می گردند و در آن ساختمان، طوفانی به پا می کنند و رهبرشان را نجات می دهند. نئو بیشتر بی پروا می شود و در ماتریکس مبارزاتش را با مهارت بیشتری انجام می دهد؛ سرانجام از گلوله هایی که به طرف او شلیک می شوند جا خالی می دهد. مورفیوس و ترینیتی از تلفن ایستگاه مترو برای خروجشان از ماتریکس استفاده می کنند. قبل از اینکه نئو بتواند منتقل شود، در کمین اسمیت گرفتار می شود.

او در مقابل اسمیت ایستاده و سرانجام او را شکست می دهد اما زمانی پا به فرار می گذارد که ماموران یک بدن دیگر را صاحب شده اند. در حالی که نئو در سطح شهر به طرف تلفن خروج دیگری می دود، به وسیله ماموران تعقیب می شود و همزمان با آن در دنیای واقعی، ماشین های نگهبان به موقعیت «نبوچادنزار» متوجه رسیده اند.

برنامه سینما ماوراء – نقد فیلم متریکس – کارشناس استاد اکبر عالِمی

نئو به یک خروجی می رسد اما او با گلوله اسمیت که در حال تعقیب او بود، می میرد. در برگشت به نبوچادنزار در دنیای حقیقی، ترینیتی کنار گوش نئو نجوا می کند که اوراکل به او گفته بود که او گرفتار عشق نئو می شود و این مطلب اشاره به برگزیده بودن نئو دارد. او مرگ نئو را قبول نمی کند و او را می بوسد. قلب نئو دوباره می تپد و بلند شده و می ایستد. ماموران به طرف او شلیک می کنند ولی نئو با بالا بردن دستش، گلوله ها را در مسیر حرکتشان متوقف می سازد. نئو ماتریکس را به شکل واقعی اش می بیند: خط هایی با کدهای سبز در جریان؛

پوستر فیلم سینمایی متریکس 1999
پوستر فیلم سینمایی متریکس ۱۹۹۹

او بالاخره برگزیده می شود. اسمیت آخرین تلاش های خود را برای حمله به طرف او می کند، اما ضربات مشت بی فایده او، توسط نئو دفع می شوند و نئو اسمیت را نابود می کند. دو مامور دیگر گریخته و نئو به دنیای واقعی بر می گردد. در این حینEMP ، قراول هایی را که پیش از این قشر حفاظ سفینه را می شکافتند، از بین می برد.

سخن آخر اینکه نئو به ماتریکس بر می گردد و یک تماس تلفنی نوید بخش را برقرار می سازد که ثابت می کند مردم در ماتریکس زندانی اند و اینکه هر چیزی در آن شدنی است. او تلفن را قطع می کند و به آسمان پرواز می کند.

آماده سازی، ترجمه و تایپ: مرتضی طالب پور


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/CinemaGhodsArdabil

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید