مرور جشنواره فیلم فجر دوره ۲۲

0
37
وب سایت اردبیل سینما - اخبار جشنواره فجر
وب سایت اردبیل سینما - اخبار جشنواره فجر

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: مرور جشنواره فیلم فجر دوره ۲۲ – بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۲ الی ۲۲ بهمن ۱۳۸۲ در تهران برگزار شد.

مرور جشنواره فیلم فجر دوره 22
مرور جشنواره فیلم فجر دوره ۲۲

داوران:

محمد بزرگ نیا       بخش مسابقه سینمای ایران

کمال تبریزی          بخش مسابقه فیلم های اول و دوم

یان تروئل              بخش مسابقه سینمای بین الملل

شارل تسون           بخش مسابقه سینمای بین الملل

فرهاد توحیدی        بخش مسابقه فیلم های اول و دوم

سعید حاجی میری  بخش مسابقه فیلم های اول و دوم

عادل حسنی           بخش مسابقه سینمای بین الملل

ابوالحسن داوودی      بخش مسابقه سینمای ایران

محمد داوودی         بخش مسابقه سینمای ایران

مجتبی راعی           بخش مسابقه سینمای ایران

هلما ساندرز برامز     بخش مسابقه سینمای بین الملل

الیا سلیمان            بخش مسابقه سینمای بین الملل

علیرضا شجاع نوری  بخش مسابقه سینمای بین الملل

مهدی شجاعی         بخش مسابقه سینمای ایران

مسعود فراستی        بخش مسابقه فیلم های اول و دوم

مینو فرشچی          بخش مسابقه سینمای ایران

مجید مجیدی         بخش مسابقه سینمای بین الملل

احمدرضا معتمدی    بخش مسابقه فیلم های اول و دوم

علی نصیریان          بخش مسابقه سینمای ایران


هیأت انتخاب جشنواره  بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و دوم(۱۳۸۲)

۱- مجتبی اقدامی     معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی

۲- جعفر صانعی مقدم            مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۳- محمدابراهیم صلواتی فرد    قائم مقام امور سینمایی

۴- یداله صمدی       کارگردان سینما

۵- جواد طوسی       منتقد

۶- مجتبی مشیری  رئیس مرکز فرهنگی و هنری صبا

۷- هارون یشایائی  

مقررات جشنواره:

هر استودیو، سازمان، نهاد و شخص می تواند هر تعداد فیلم بلند و فیلم کوتاه که مایل باشد به جشنواره ارائه کند. فیلم ها می توانند سیاه و سفید یا رنگی، ۱۶ یا ۳۵ میلی متری باشند.

نهادها، سازمان های دولتی و تهیه کنندگان بخش خصوصی که مایلند فیلم هایشان را در قسمت های مختلف جشنواره شرکت دهند باید نکات زیر را رعایت نمایند:

الف: برگ های درخواست شرکت در جشنواره را تکمیل و همراه عکس، پوستر، بروشور و غیره حداکثر تا اول دی ماه ۱۳۸۲ به دفتر جشنواره تحویل نمایند.

ب: نسخ اولیه فیلم ها باید حداکثر تا پانزدهم دی ماه ۱۳۸۲ به دفتر جشنواره تحویل گردد.

تصمیم درباره برنامه های جشنواره و همچنین تعیین تاریخ و ساعت نمایش فیلم ها با جشنواره خواهد بود.

پس از تحویل کپی فیلم ها به دفتر جشنواره، امکان خارج کردن آن ها از برنامه وجود ندارد.

اخذ تصمیم نهایی درباره هر نکته ای که در مقررات حاضر پیش بینی نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن، با دبیر جشنواره است.

درخواست شرکت در جشنواره به منزله قبول کامل مقررات بالاست.

یادداشت دبیر جشنواره :

خدای بزرگ را سپاس می گویم که این توفیق را رفیق راه من و همکارانم نمود که امسال بیست و دومین جشنواره فیلم فجر را همزمان با بیست و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کنیم و از این طریق، آینه ای در مقابل دیدگان بیدار سینماگران هوشیارمان قرار دهیم. امسال با تلاش و کوشش دست اندرکاران سینما سالی پرشور و نشاط را آغاز کرده آرام آرام می رویم تا این پرونده گشوده را بازخوانی کنیم و برای سال های آتی ره توشه های مناسب برگزینیم. اندوخته سینمای ایران، اندوخته ای گرانبها و ارزشمند است، اندوخته ای است که به مدد تلاش فراوان به دست آمده و سرمایه ای است که با آن می توان به عرصه های خطیر و جدید هنر ـ صنعت سینما پا بگذاریم و از آنچه داریم و جایی که هستیم فراتر رویم. وقتی حضور هنرمندان جامعه و از آن جمله سینماگران، پس از حوادثی ناگوار چون زلزله می تواند آن قدر مایه تسلا و زدودن غم از دل مصیبت زدگان شود، بی گمان هنر این هنرمندان خواهد توانست به مخاطبان مشتاق خود آسایش و آرامش تقدیم کند. می تواند داغی از دل ببرد و جوانه امید در آن بنشاند. بیست و دومین جشنواره فیلم فجر را در حالی آغاز می کنیم که عید قربان را پیش رو داریم و در حالی پایان می بریم که عید غدیر را پشت سر نهاده ایم. امیدوارم به برکت این دو عید سعید، همگی مان دلخوش باشیم و سال سینمایی آینده را با امید به توفیقات بیشتر آغاز کنیم.

شتاب باید کرد، فرصت محدود است.

دبیر جشنواره: علیرضا رضاداد


اهداف :

    سینمای بین الملل

هدف از برپایی این بخش، نمایش آثاری است که امکان ارزیابی بهتر و بیشتر وضع و موقعیت سینمای ایران را در مقایسه با سایر کشورها فراهم آورد.

    سینمای ایران

هدف جشنواره در این بخش، عرضه و معرفی فیلم های ارزشمند یک سال فعالیت فیلمسازی و تشویق هنرمندان برگزیده سینمای ایران است.

توضیحات :

بیست و دومین جشنواره فیلم فجر پایان یافت

    مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۲۱ بهمن، همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از ساعت ۱۸ در تالار وحدت آغاز شد.

    پس از نواختن سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن کریم، موسیقی اجرا شد و سپس علیرضا خمسه، مجری ، این گونه آغاز سخن کرد: عشق را باید نگاهی تازه کرد.

    یک سال تلاش می کنیم تا ده روز به تماشا بنشینیم. که با وجود همه سختیها و دلخوریها و همه گرفتاری هایش بسیار شیرین است. شاید ده روزی که دنیا را تکان می دهد. یا اگر غلو نباشد ایران و اگر باز هم غلو نباشد خودمان را تکان می دهد. بعد از آن خمسه از دبیر جشنواره دعوت کرد تا روی صحنه بیایند و گزارشی از روند برگزاری جشنواره اعلام کند. علیرضا رضاداد، عید سعید غدیر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و اعلام کرد که گزارش من بیشتر به طرح یک روایت شبیه است که از خیابان انقلاب تا خیابان قدس منتهی می شود. خیابان انقلاب، خیابان شریعتی، خیابان فلسطین، خیابان ولیعصر، خیابان قدس کدام سینما مهم نیست. تا صبح پشت در سینما خوابیدن، برای بدست آوردن بلیت، سانس های فوق العاده، نشست های مختلف، جدول سینماها، گران نبودن بلیت، راه طولانی، فیلم، نازکردن، نازخریدن، و آنچه آنها بیان کردند مسابقه فیلم های اول و دوم، جایگاه هیاًت داوری، منوچهر محمدی، امیراثباتی، جدول، جدول، جدول، جمال امید، پیش فروش بلیت و بدست آوردن بلیت باید تمام سینماهای شهر را گشت. یک صحنه جابه جا شده، ۲۷۰ اثر، عینک های مخصوص بچه جاسوس های ۳، سینما استقلال، و قصه های طولانی بیست و دومین جشنواره فیلم فجر. سناریویی که به بازنویسی مجدد نیاز دارد که اگر خوب نوشته شود فیلم محبوب تماشاگر می شود. بزرگداشتها و امسال که این همه جایزه دارید. ما از نظر تعداد فیلم ۴۰ درصد افزایش داشتیم و تا دیشب از نظر آراء تنوع بود از همه باید تشکر کنم، هیاًت انتخاب، هیاًت داوری و همه دست اندرکاران و همه بچه هایی که دست در دست هم گذاشتند تا این جشنواره برگزار شود. بازار فیلم، خودش یک جشنواره بود، قول داده بودیم که حرفه ای تر برگزار کنیم و برگزاری همزمان جشنواره در استانها قصه دیگری است، نرسیدن فیلمها ، تلاش اتحادیه تهیه کنندگان برای هماهنگی در استانها، که روز جمعه ۲۴ بهمن، بعد ازظهر، اختتامیه همزمان جشنواره در استانها را داریم. در بخش بین الملل، ۲۱ فیلم، خصوصاً حضور کشور مصر در این جشنواره قابل توجه است. تلاش دست اندرکاران تولید فیلم، پشتیبانی صدا، ویدئو و تلاش شبانه روزی برای آماده کردن فیلمها، همه اینها باعث شد که تمام  روزها مثل فجر باشد. پس از آن، مجری برنامه علیرضا خمسه این بیت از شعر را خواند که بیا تا قدر یکدیگر بدانیم که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم. قدر شناسی، بزرگداشت در فرهنگ ما وجود دارد و در سینمای ما هم این سنت به شکل بزرگداشت اتفاق افتاده است . تقریباً امسال برای سومین سال است که این سنت زیبا در سینمای ما برگزار می شود. چه بزرگداشت خارجی امسال نیز به رسم سنت دو بخش با عنوان بزرگداشت اول برای کسانی است که بیشترین جوایز را از جشنواره فجر دریافت کرده اند. و سپس با پخش تیزر به معرفی افرادی که بزرگداشت داشتند، پرداخته شد. با پخش تیزر مشخص شد که بزرگداشت مجید مجیدی است که گفت و گوهایی کوتاه با وی و قسمت هایی از فیلم هایش را پخش کردند.

    از رضا کیانیان دعوت شد که بروی صحنه بیاید و لوح تقدیر را به مجیدی بدهد، رضا کیانیان هم گفت: بسیار خوشحالم که جایزه مجید مجیدی را من می دهم چون او تنها بازیگری بود که کارگردان خوبی شد. آن گاه از احمد مسجد جامعی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) دعوت به عمل آمد که به اتفاق جایزه مجید مجیدی را بدهند. مجید مجیدی به روی صحنه آمد و سیمرغ خود را از دست مسجد جامعی دریافت کرد. و از مسئولان برگزاری جشنواره تشکر کرد و گفت: نخستین جایزه خود را از مردم گرفتم. فیلمی که مورد توجه مردم بوده و بعد از جشنواره جایزه گرفتم. نفر بعدی که بزرگداشت آن بود و با پخش تیزر به معرفی آن پرداختند، داریوش مهرجویی بود که با تشویق بسیار زیاد حاضرین روبه رو شد. وی ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیار غافلگیر شدم که این بزرگداشت صورت گرفت و خوشحالم که در زمان حیات افراد، از آنان یادی می شود. بعد از آن خمسه به سراغ جوایز که فیلم های مستند بود معرفی شد. مجری برنامه از هیاًت داوران مستند در خواست کرد که به روی صحنه بیایند که فرهاد مهرانفر، فرشاد فرشته حکمت و مصطفی رزاق کریمی به روی صحنه آمدند.

    فرشاد فرشته حکمت دیپلم افتخار از شمس تا شمس اردعطاپور را داد، بعد از آن رزاق کریمی جایزه پنجره رسول رسول زاده را خواند که در جمع حاضران حضور نداشت و خمسه گفت که جایزه را با پیشتاز می فرستیم بعد فرهاد مهرانفر برای دادن سیمرغ بلورین بهترین مستند رابه فیلم آقایان پرنده اثر رضا بهرامی نژاد داد. دربخش بعدی، دبیر جشنواره به علت توجه به جلوه های ویژه، یک جایزه به سیزده گربه روی شیروانی داد. آقای رداد روی صحنه آمد و به علی عبدالعلی زاده کارگردان فیلم، جایزه ای اهدا کرد. عبدالعلی زاده هم تشکر کرد که به نوعی به او اغماض کردند سپس از تهیه کننده فیلم یادی کرد. و پس از آن ، نوبت بخش دوم بود، پرداخته شد. هیاًت داوری این بخش به روی صحنه آمدند که البته کمال تبریزی و سعید حاجی میری در جمعشان نبودند. مسعود فراستی سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را به حمید نعمت اله برای بوتیک و فرهاد توحیدی هم جایزه دوم سیمرغ بلورین را به محمدمهدی عسگرپور به روی صحنه، خمسه گفت: آقای رضا داد امیدواریم که سال بعد هم شما فیلم بسازید و جایزه بگیرید. در بخش سوم و با حرکت های موزون مربوط به فیلم های  کلاسیک، بخش بین المللی معرفی شد که تیزری در رابطه با کار هیاًت داوری و قسمت هایی از فیلم های راه رفته به بخش مسابقه به نمایش در آمد. سپس هیاًت داوری بین الملل هلما ساندربرامز عادل حسنی، شارل تسون، الیا سلیمان ویان تروئل، مجید مجیدی و علیرضا شجاع نوری به روی صحنه آمدند.

    هلما ساندرز از رییس هیاًت داوران به پشت تریبون رفت و خیلی تشکر کرد از مردم ایران و بسیار ابراز خرسندی کرد که الان در ایران است و در بین ایرانیها و گفت آرزوی تمام عمر من بوده که روزی به ایران بیایم و الان اینجا هستم .

    علیرضا شجاع نوری به عنوان مترجم در کنار داوران بود. هلما ساندرز، نخستین جایزه را که جایزه بهترین فیلم کوتاه بود به یک فیلم ایرانی با نام طوفان سنجاقک (شهرام مکری). دومین جایزه بهترین دستاوردهای هنری، به بهترین فیلمبرداری تعلق گرفت به آینده درخشان از ژاپن که کارگردانش نبود و یکی از میهمانان ژاپنی جشنواره آن را گرفت. جایزه بهترین بازیگری هم به عزت اله انتظامی برای بازی در گاوخونی تعلق گرفت که الیا سلیمان جایزه را به عزت اله انتظامی داد. عزت اله انتظامی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره گفت: در عرض ۶۵ سال کار، جوایز بسیار گرفتم، اما این جایزه برایم بسیار ارزش حاضران قرار گرفت.

    عادل حسنی نیز جایزه بهترین فیلمنامه را به کریستوفر همپتن و رابرت شنکان برای فیلم آمریکایی جشنواره آن را دریافت کرد. علیرضا شجاع نوری هم دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را برای فیلم در این دنیا، به مایکل وینتر باتم داد که وی نیز نبود و میهمان دیگری آن را گرفت. جایزه بهترین کارگردانی را مجید مجیدی برای فیلم آینده درخشان اعلام کرد. که کارگردان فیلم کوروساوا کیوشی نبود و به همین علت به یکی از دوستانش که در ایران فیلم می ساخت، داده شد این ژاپنی فارسی را خوب صحبت می کرد و می گفت نگران نباشید من حتماً جایزه را به کوروساوا خواهم داد. جایزه ویژه هیاًت داوران را شارل تسون به فیلم گاوخونی (بهروز افخمی) داد، اما او به علت فوت مادرش در جلسه حضور نداشت و به جای آن علی  معلم، تهیه کننده فیلم تهیه کننده فیلم جایزه را دریافت کرد از هیاًت داوران بین الملل که فیلم رابا چشمان باز دیدند، نه با چشمانی بسته. جایزه بهترین فیلم در بخش بین الملل، به فیلم بازگشت دیمیتری لسنفسکی از روسیه تعلق گرفت و در انتها هم علیرضا شجاع نوری گفت من اوقات خوشی را با داوران داشتم و امیدوار هستم که  آنها هم اوقات خوشی را داشته باشند. بعد از آن جوایز بخش بین المذهب معرفی شد که از آقای پیتر مالونه (که کشیش هم هست) در خواست شد که جایزه را بدهد. اْعضای هیاًت داوری بین المذهب پیترمالونه، روی صحنه حضور داشت، که ضمن تقدیر از اشک سرما و میهمان مامان، جایزه خود را به مارمولک (کمال تبریزی) دادند که به علت عدم حضور کارگردان، منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم جایزه را دریافت کرد. بخش بعدی اختتامیه، دومین برنامه بزرگداشت بود که تعلق می گرفت به کسانی که در ۲۵ سال گذشته بیشترین جوایز را در سطح بین المللی و حضور بین المللی داشتند که با پخش تیزری از آثار عباس کیا رستمی مشخص شد که به دلیل حضورهای فراوان آثار وی در سطح جهان است. از پرویز پرستویی دعوت شد که برای دادن جایزه کیارستمی به روی صحنه بیاید. اما کیارستمی در ایران نبود و در جلسه حضور نداشت ولی نامه ای داده بود که خطاب به دبیر جشنواره بیست و دوم بود و بسیار متاًسف بود که در اختتامیه جشنواره حضور نداشت و در خاتمه نامه جایزه را متعلق به خود ندانسته، بلکه متعلق به همه کسانی دانسته که برای این سینمای ارزشمند تلاش می کنند: تصمیم داشتم که ابتدا جایزه را به غایبین جشنواره امسال و سال های گذشته بدهم و بعد هم فکر کردم که به مدیر امور بین الملل فارابی در دوره ۶۳ تا ۷۵ بدهم. بعد از آن، پرویز پرستویی از احمد مسجد جامعی دعوت کرد تا به اتفاق، جایزه را به علیرضا شجاع نوری مدیر سابق امور بین الملل فارابی بدهند. و شجاع نوری هم بعد از گرفتن جایزه گفت، من اصلاً مایل نبودم که برای کاری که با عشق و علاقه انجام دادم، جایزه بگیرم، ولی نتوانستم دست استادم را رد کنم.

    هنرمند دیگری که جوایز بین المللی زیادی دریافت کرده بود و بزرگداشت آن برگزار شد، مجید مجیدی که پرویز پرستویی جایزه او را داد و گفت هر زمان که مجیدی در جشنواره ها ی خارجی حضور داشت و جوایزی دریافت می کرد من به عنوان یک ایرانی به خود بالیدم و الان بسیار خوشحالم که جایزه او را می دهم.

    مجید مجیدی بعد از دریافت جایزه ضمن تشکر گفت: ما هم سهم کوچکی در عرصه های جهانی داشتیم و نکته دیگر تشکر می کنم از طراح سینمای نوین ایران آقایان انوار و سیدمحمد بهشتی که کمک زیادی در تاریخ سینمای ایران به سینما کرده اند. خمسه مجری برنامه گفت انشاء الله از سال آینده بزرگداشت داشته باشیم. و بعد خود اضافه کرد که چقدر این سخن بی مزه بود، تشویق کنید. بخش آخر معرفی برگزیدگان مسابقه سینمای ایران بودکه با معرفی برگزیدگان مسابقه سینمای ایران بود که با حرکات موزون منطبق با همان بخش تصاویریاز کار هیاًت داوری و قسمت های کوتاهی از فیلم های راه یافته به بخش مسابقه انجام شد.

    همه داوران بخش مسابقه سینمای ایران به روی صحنه آمدند. به علت کمبود وقت بدون خواندن بیانیه هیاًت داوران، ابوالحسن داوودی جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را به طوفان سنجاقک (شهرام مکری) داد و بعد از آن به ترتیب سیمرغ های چهره پردازی، جلوه های ویژه، طراح صحنه و لباس، صدابردار، صداگذار، بازیگر نقش دوم زن، بازیگر نقش دوم مرد، تدوینگر، موسیقی متن، فیلمبردار، بازیگر نقش اول زن، و تقدیر ویژه داوران از بازیگر فیلم او، به بهترین اثر هنر و تجربه داده شد.

    پس از اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد، چون زمان اهدای جوایز بسیار طولانی شده بود مجری از معاونت سینمایی، مهندس محمدمهدی حیدریان خواست تا سخنرانی ای در خصوص جشنواره امسال داشته باشند. معاون سینمایی گفت: امسال، جشنواره، پررونق ترین دوره خود را سپری کرد، پرشمارترین تولیدات را داشتیم و عظیم ترین ساخته های فیلمسازان را. تعداد مخاطبان به نسبت گذشته پرشمارتر بود که حاصل تلاش همه و از جمله سینماگران است . ما از داشتن چنین سینما و سینماگران است. ما از داشتن چنین سینما و سینماگران است می بالیم. اگر امروز سینمای ما حضور قابل احترامی دارد و در خاورمیانه و آسیا حرف اول را می زند و جریانی مستمر است، حاصل تلاش این عزیزان است.

     سینما، مؤثرترین وسیله بیان حقایق است، نه آمیزه همه هنرها که متکاملترین آن است. شاید به همین علت از سینمای ایران ، توقع بیش از اینهاست . سینمای ایران برای رسیدن به مقصود راه درازی در پیش دارد و از مشکلات آن ، ضعف در فیلمنامه است که باید با ایجاد بستر مناسب در رفع آن کوشید تولید ۱۰۰ فیلم و تقاضای ۸۳ فیلم و حضور ۳۱ فیلم در مسابقه نشان روند رو به افزایش سینمای ایران دارد. ما برای حمایت از سینمای ایران ، سال آینده آیین نامه سازمان های حرفه ای تولید و تهیه فیلم و پخش فیلم بین امللی را که تدوین کرده ایم از سال آینده اجرا ی می کنیم . از ورود جوانان هم استقبال می کنیم اما به دلیل پیچیده بودن ابعاد اقتصادی سینما ، این کار باید با دقت صورت گیرد و تمهیداتی اندیشیدتا جوانان پیش از ورود به سینمای حرفه ای، امکان کسب تجربه را داشته باشند. نکته دیگر آن است که فضای عمومی فیلمها نشان داد که به حساسیت های خانواده ها توجه شده است ما برای افزایش مخاطب ، از طریق تجهیز سالن ها ی سینما مطابق استاندارد حرفه ای و اجرای طرح سینما کارت و توزیع همزمان فیلم در سراسر کشور می کوشیم و برای متقاضیان ساخت سالن ، در صدد ایجاد تسهیلاتی هستیم، در بعد بین المللی هم، بازاری با بیش از ۶۰ شرکت خارجی برپا شد . البته درصدد تجدیدنظر در ساختار این بخش هستیم تا بخش بین المللی در بازار را از بخش داخلی فجر جدا کنیم. در ادامه، خمسه، از وزیر ارشاد پرسیدکه، آیا آینده امید بخشی در سینما داریم یا خیر؟

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت : در بیست و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، که سینمای ما به جایگاهی رسیده ، مایلم نام کسی دیگر را که فارغ از مسئولیت سیاسی شان، به سینما علاقه دارند و داشتند بیاورم: آقای خاتمی که الان رییس جمهور هستند . ایشان حق بزرگی برگردن هنر و سینما دارند. سینما ی ایران، در شرایط دشواری پس از انقلاب شکل گرفت. ما نشریه نداشتیم ولی الان ۱۱ مجله و یک روزنامه داریم . نهادهای بسیاری در سینما شکل گرفت . سینمای ایران یک سبک و یک چشم انداز است در سطح بین الملل.

    اما این سینما در اوج جنگ تحمیلی شکل گرفت و بنیان سینما بر عشق گذاشته شد. سینمای ایران، چون تکیه اش بر ادبیات و فرهنگ مردم است ، بیانگر این نجاتها، دردها و مهرورزی هاست. این سینما بازتاب مردم است، بیانگر این نجابتها، دردها و مهرورزی هاست . این سینما بازتاب مردم است و بیش از همه، از جنگ تاًثیر گرفت .

    در آن شرایط دیدیم آقای خاتمی بیشترین اعتماد را به جامعه هنر داشتند. همان طور که مجموعه ادبیات ایران از تک تک اعضایش چون حافظ و سعدی و …… برتر است و  بزرگتر، مجموعه سینمای ایران هم بزرگتر از تک تک هنرمندان آن است.

    در پاسخ آقای خمسه باید گفت، وقتی سینما در اختیار جوانان است، بیش از ۶۰۰ هزار بازدید کننده از جشنواره داشتیم، ۲۱ فیلم هر کدام دست در یک عنوان نامزد شدند و… و درصدد رضایت از آن بالاست، آینده سینما را روشن می بینیم و در خدمت همان آرمان هایی که بنیادش بر آن گذاشته شد. نسل جدید در سینما، امید را  افزایش میدهد. اما ما هم در حوزه اقتصاد، باید این سرمایه نمایش را در شبکه ای غیر از شبکه رسمی موجود توزیع کنیم. در سال آینده، پیش بینی ساخت ۵ پردیس سینمایی شده است و امیدواریم هر سال قدمی رو به جلو برداریم.

    سپس جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و جوایز ویژه هیاًت داوران و سیمرغ بهترین فیلم مردمی اهدا شد. احمدرضا درویش، به هنگام دریافت جایزه اش گفت جای برادرم حاتمی کیا و استادم ناصر تقوایی را خالی می کنم. اینجا جشن است و خوب است، ولی جای دیگر بهتر است و آن صحنه است .

    در هنگام اهدای سیمر غ بلورین فیلم مردمی، ابوالحسن داوری، رییس هیاًت مدیره خانه سینما گفت: آماری که به فیلم مارمولک اختصاص یافت، در چند سال اخیر، بی سابقه بوده است. منوچهر محمدی که برای دریافت این سیمرغ روی صحنه رفته بود هم اظهار داشت. فیلم های من، معمولاً نزد مردم توفیق بیشتری داشته و از مردم جایزه گرفته اند. بنابراین، خودتان را تشویق کنید. مراسم در حالی که ساعت از ۲۱ گذشته بود، به پایان رسید تا پس از وقفه ای کوتاه پذیرای ، فیلم میهمان مامان، برای علاقه مندان، به نمایش در آید.

در حاشیه اهدا ی جوایز:

    * وقتی که جایزه بهترین طراح صحنه و لباس به امیر اثباتی داده شد چون کارگردانی اختتامیه را بر عهده داشت. مجری برنامه گفت: تعجب کردم که چگونه با این

    سرعت از اتاق فرمان خودش را به اینجا رساند، به همین علت از حاضرین خواست که دوباره تشویق کنند.

    * حسن زاهدی که جایزه بهترین صدابرداری را دریافت کرد به پشت تریبون رفت و گفت: نکته ای را می خواهم بگویم که در جشن خانه سینما من جایزه ام را به

    خانمم دادم که دوستان به من ایراد گرفتند از جانب همسرانشان تحت فشار قرار گرفتند و اکنون هم این جایزه ام را به دخترم اهدا می کنم.

    * حسن زاهدی وقتی از صحنه خارج شد، خمسه گفت حسن زاهدی بچه شمیران است و یک کوچه به نام زاهدی است در شمیران، که زاهدی همیشه با زیر

    شلواری سر کوچه ایستاده است و هر کسی که آدرس بخواهد از او می پرسد. شاید پس از این جایزه، کوچه دیگری را به نام زاهدی کنند.

    * بعد از اهدای سیمرغ بهترین صداگذاری، ابوالحسن داوودی، گفت: ده سالی است که حمید نقیبی خارج از کشور است و در خارج هم تمام هم و غمش این است که کاری برای سینمای ایران کند.

    * مریلا زارعی جایزه بهترین بازیگر نقش دوم را به پدر و مادرش تقدیم کرد. و از همه کسانی که در این مدت او را یاری کردند، از مسعود کیمیایی، از تهمینه میلانی و

    …….. برای یاد آوری و کشف او، سپاسگزاری کرد.

    * هیاًت داوران ضمن تقدیر از مجید انتظامی، جایزه بهترین موسیقی متن را به محمد علیقلی برای فیلم قدمگاه داد.

    * گوهر خیراندیش که برای گرفتن جایزه بهترین نقش اول به روی صحنه آمده بود. اشک می ریخت و می گفت: جمشید جان می بینی بالاخره من جایزه گرفتم.

    و بالاخره بعد از نامزد شدن های مختلف امسال جایزه را داوران به من دادند که شاید دیگر خیالم راحت شود و دیگر به جشنواره نیایم، ولی من باز سال آینده با کاری بهتر به جشنواره می آیم تا شاید سیمرغی دیگر بگیرم و تک تک شما داوران را می بوسم تا مشکلی به وجود نیاید. و افزود با یکی از دوستان منتقد که صحبت می کردم، می گفت همیشه حرف هایت را مزه مزه کن بعد بگو و سعی کن که در مواقع حساس احساسات خود را کنترل کنی. و در آخر گفت: گلشیفته جان، ترانه جان و فاطمه معتمد آریا جان و گلاب آدینه عزیز خسته نباشید .

    * رضا ناجی که برای دریافت جایزه ویژه هیاًت داوران روی صحنه آمد. علی نصیریان به استقبال ایشان آمد و صمیمانه او را در آغوش کشید و گفت، کسانی که به ایشان می گفتند نابازیگر، بدانند ایشان بازیگری حرفه ای هستند. رضا ناجی در ادامه گفت من سه استاد داشتم دو استاد که به من آموزش دادند و یکی که استعدادهای مرا شناخت که آن مجید مجیدی بود. در ادامه گفت: مشکلات زیادی بعد از فیلم او، برایم پیش آمد روده هایم پیچ خورده بود و مدتی در بیمارستان سینا بستری بودم. و از آقای رهبر قنبری که مثل پروانه دور ایشان می چرخید تشکر کرد و از انجمن بازیگران و بد لکاران هم تشکر کرد و از گروه پزشکی هم تشکر    بسیار کرد و جایزه خود را تقدیم به مردم هنرمند آذربایجان کرد.

    * بعد از اینکه بهرام رادان جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد، پرویز پرستویی در پایین صحنه او را بوسید و تبریک گفت.

    * محمد مهدی عسگرپور بهترین اثر هنر و تجربه را دریافت کرد و گفت دادن سیمرغ راحت تر از گرفتن سیمرغ است.

شرکتهای برگزیده در جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و دوم(۱۳۸۲)

مرکز سیما فیلم

سیمرغ بلورین  بهترین فیلم برای فیلم  مهمان مامان (۱۳۸۲ )


لیست فیلمهایی که در جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و دوم(۱۳۸۲) شرکت داشته اند.

فیلم       کارگردان

مانا (۱۳۸۷)          علیرضا رزازی فر

اشک سرما (۱۳۸۲) عزیزاله حمیدنژاد

الهه زیگورات (۱۳۸۲)            رحمان رضایی

او (۱۳۸۲)            رهبر قنبری

باج خور (۱۳۸۲)     فرزاد مؤتمن

برگ برنده (۱۳۸۲)   سیروس الوند

بوتیک (۱۳۸۲)       حمید نعمت اله

پروانه ای در باد (۱۳۸۲)        عباس رافعی

پنج (۱۳۸۲)          عباس کیارستمی

پنج عصر (۱۳۸۲)    سمیرا مخملباف

تارا و تب توت فرنگی (۱۳۸۲) سعید سهیلی

چند تار مو (۱۳۸۲)             ایرج کریمی

سینا سلیمی

خداحافظ رفیق (اپیزود اول، خداحافظ رفیق) (۱۳۸۲)           بهزاد بهزادپور

خداحافظ رفیق (اپیزود دوم، یک لحظه رنگین کمان) (۱۳۸۲) بهزاد بهزادپور

خداحافظ رفیق (اپیزود سوم، گل شیشه ای) (۱۳۸۲)           بهزاد بهزادپور

داستان ناتمام (۱۳۸۲)          حسن یکتاپناه

دانه های ریز برف (۱۳۸۲)      علیرضا امینی

دوئل (۱۳۸۲)         احمدرضا درویش

روایت سه گانه (اپیزود اول، یک آرزوی کوچک) (۱۳۸۲)        پرویز شیخ طادی

روایت سه گانه (اپیزود دوم، شوخی های خدا) (۱۳۸۲)          عبدالحسن برزیده

روایت سه گانه (اپیزود سوم، ننه گیلانه) (۱۳۸۲)     رخشان بنی اعتماد

ساکنین سرزمین سکوت (۱۳۸۲)          سامان سالور

سربازهای جمعه (۱۳۸۲)       مسعود کیمیایی

سیزده گربه روی شیروانی (۱۳۸۲)        علی عبدالعلی زاده

شاه خاموش (۱۳۸۲)            همایون شهنواز

شکلات (۱۳۸۲)      افشین شرکت

شمعی در باد (۱۳۸۲)           پوران درخشنده

شهر زیبا (۱۳۸۲)    اصغر فرهادی

صبحانه ای برای دونفر (۱۳۸۲)             مهدی صباغ زاده

عاشق مترسک (۱۳۸۲)         مهدی نوربخش

عروس افغان (۱۳۸۲)            ابوالقاسم طالبی

قدمگاه (۱۳۸۲)      محمدمهدی عسگرپور

قناری (۱۳۸۲)       جواد اردکانی

کنار رودخانه (۱۳۸۲)           علیرضا امینی

مارمولک (۱۳۸۲)    کمال تبریزی

مزرعه پدری (۱۳۸۲)            رسول ملاقلی پور

معادله (۱۳۸۲)       ابراهیم وحیدزاده

ملاقات با طوطی (۱۳۸۲)       علیرضا داوودنژاد

من و نگین دات کام (۱۳۸۲)   حسین قناعت

مهمان مامان (۱۳۸۲)           داریوش مهرجویی

هم نفس (۱۳۸۲)    مهدی فخیم زاده

هیام (۱۳۸۲)         محمد درمنش

وعده دیدار (۱۳۸۲) جمال شورجه

به من نگاه کن (۱۳۸۱)          شهرام اسدی

جایی دیگر (۱۳۸۱) مهدی کرم پور

رسم عاشق کشی (۱۳۸۱)      خسرو معصومی

کودک شاعر (۱۳۸۱)            امیرقاسم راضی

کودکانه (۱۳۸۱)     مسعود کرامتی

گاوخونی (۱۳۸۱)    بهروز افخمی

مشت بر پوست (موشو) (۱۳۸۱)            محسن محسنی نسب

سیدمحمدرضا عالی پیام

دایره (۱۳۷۸)         جعفر پناهی


کشورهای شرکت کننده در جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و دوم(۱۳۸۲)

آلمان      آمریکا     ارمنستان             اسپانیا     استرالیا

افغانستان             اندونزی    انگلستان ایتالیا      ایران

ایرلند جنوبی         برزیل      بلژیک     پرتغال     چین

دانمارک   روسیه     رومانی     ژاپن       سوئد

سوئیس   فرانسه     فنلاند     کانادا      کره جنوبی

لبنان      لهستان    مکزیک    نروژ        هلند

هندوستان            هنگ کنگ           یونان  


بخشهای جشنواره  بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و دوم(۱۳۸۲)

تعداد کل بخش ها : ۱۹

بخش جشنواره جشنواره ها ۴ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  پنج (۱۳۸۲)          عباس کیارستمی

  پنج عصر (۱۳۸۲)   سمیرا مخملباف

  دانه های ریز برف (۱۳۸۲)      علیرضا امینی

  جایی دیگر (۱۳۸۱)              مهدی کرم پور

بخش جنبی ۲ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  هم نفس (۱۳۸۲)   مهدی فخیم زاده

  رسم عاشق کشی (۱۳۸۱)      خسرو معصومی

بخش جنبی ـ جشنواره روستا ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  او (۱۳۸۲)            رهبر قنبری

بخش جنبی ـ جمعیت دفاع از ملت فلسطین ۲ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  قناری (۱۳۸۲)       جواد اردکانی

  هیام (۱۳۸۲)         محمد درمنش

بخش جنبی ـ سازمان ملی جوانان ۲ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  روایت سه گانه (اپیزود سوم، ننه گیلانه) (۱۳۸۲)     رخشان بنی اعتماد

  شهر زیبا (۱۳۸۲)   اصغر فرهادی

بخش جنبی ـ سازمان میراث فرهنگی ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  او (۱۳۸۲)            رهبر قنبری

بخش جنبی ـ ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  عروس افغان (۱۳۸۲)            ابوالقاسم طالبی

بخش جنبی ـ شرکت توانیر ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  شمعی در باد (۱۳۸۲)           پوران درخشنده

بخش جنبی ـ کانون ایرانی مدرسان سینما ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  مارمولک (۱۳۸۲)   کمال تبریزی

بخش جنبی ـ مجله گل آقا ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  مارمولک (۱۳۸۲)   کمال تبریزی

بخش جنبی ـ وزارت آموزش و پرورش ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  دوئل (۱۳۸۲)         احمدرضا درویش

بخش خارج از مسابقه ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  دایره (۱۳۷۸)         جعفر پناهی

بخش زنگ سینما ۲ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  قناری (۱۳۸۲)       جواد اردکانی

  کودکانه (۱۳۸۱)     مسعود کرامتی


بخش فیلم های میهمان ۱۰ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  الهه زیگورات (۱۳۸۲)            رحمان رضایی

  چند تار مو (۱۳۸۲)             ایرج کریمی

  سینا سلیمی

  داستان ناتمام (۱۳۸۲)          حسن یکتاپناه

  سیزده گربه روی شیروانی (۱۳۸۲)        علی عبدالعلی زاده

  قناری (۱۳۸۲)       جواد اردکانی

  کنار رودخانه (۱۳۸۲)           علیرضا امینی

  ملاقات با طوطی (۱۳۸۲)       علیرضا داوودنژاد

  من و نگین دات کام (۱۳۸۲)               حسین قناعت

  کودک شاعر (۱۳۸۱)            امیرقاسم راضی

  مشت بر پوست (موشو) (۱۳۸۱)            محسن محسنی نسب

  سیدمحمدرضا عالی پیام

بخش مسابقه ۱ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  مانا (۱۳۸۷)          علیرضا رزازی فر


بخش مسابقه از دیدگاه منتقدان ۵ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  اشک سرما (۱۳۸۲)              عزیزاله حمیدنژاد

  روایت سه گانه (اپیزود سوم، ننه گیلانه) (۱۳۸۲)     رخشان بنی اعتماد

  مارمولک (۱۳۸۲)   کمال تبریزی

  مهمان مامان (۱۳۸۲)           داریوش مهرجویی

  رسم عاشق کشی (۱۳۸۱)      خسرو معصومی

بخش مسابقه بین الملل ۴ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  عاشق مترسک (۱۳۸۲)         مهدی نوربخش

  مارمولک (۱۳۸۲)   کمال تبریزی

  مزرعه پدری (۱۳۸۲)            رسول ملاقلی پور

  گاوخونی (۱۳۸۱)   بهروز افخمی


بخش مسابقه سینمای ایران ۳۴ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  اشک سرما (۱۳۸۲)              عزیزاله حمیدنژاد

  او (۱۳۸۲)            رهبر قنبری

  باج خور (۱۳۸۲)     فرزاد مؤتمن

  برگ برنده (۱۳۸۲)               سیروس الوند

  پروانه ای در باد (۱۳۸۲)        عباس رافعی

  تارا و تب توت فرنگی (۱۳۸۲)              سعید سهیلی

  خداحافظ رفیق (اپیزود اول، خداحافظ رفیق) (۱۳۸۲)           بهزاد بهزادپور

  خداحافظ رفیق (اپیزود دوم، یک لحظه رنگین کمان) (۱۳۸۲)              بهزاد بهزادپور

  خداحافظ رفیق (اپیزود سوم، گل شیشه ای) (۱۳۸۲)           بهزاد بهزادپور

  دوئل (۱۳۸۲)         احمدرضا درویش

  روایت سه گانه (اپیزود اول، یک آرزوی کوچک) (۱۳۸۲)        پرویز شیخ طادی

  روایت سه گانه (اپیزود دوم، شوخی های خدا) (۱۳۸۲)          عبدالحسن برزیده

  روایت سه گانه (اپیزود سوم، ننه گیلانه) (۱۳۸۲)     رخشان بنی اعتماد

  ساکنین سرزمین سکوت (۱۳۸۲)          سامان سالور

  سربازهای جمعه (۱۳۸۲)       مسعود کیمیایی

  شاه خاموش (۱۳۸۲)            همایون شهنواز

  شکلات (۱۳۸۲)      افشین شرکت

  شمعی در باد (۱۳۸۲)           پوران درخشنده

  شهر زیبا (۱۳۸۲)   اصغر فرهادی

  صبحانه ای برای دونفر (۱۳۸۲)             مهدی صباغ زاده

  عاشق مترسک (۱۳۸۲)         مهدی نوربخش

  عروس افغان (۱۳۸۲)            ابوالقاسم طالبی

  قدمگاه (۱۳۸۲)      محمدمهدی عسگرپور

  مارمولک (۱۳۸۲)   کمال تبریزی

  مزرعه پدری (۱۳۸۲)            رسول ملاقلی پور

  معادله (۱۳۸۲)       ابراهیم وحیدزاده

  مهمان مامان (۱۳۸۲)           داریوش مهرجویی

  هم نفس (۱۳۸۲)   مهدی فخیم زاده

  هیام (۱۳۸۲)         محمد درمنش

  وعده دیدار (۱۳۸۲)              جمال شورجه

  به من نگاه کن (۱۳۸۱)          شهرام اسدی

  رسم عاشق کشی (۱۳۸۱)      خسرو معصومی

  کودکانه (۱۳۸۱)     مسعود کرامتی

  گاوخونی (۱۳۸۱)   بهروز افخمی


بخش مسابقه فیلم های اول و دوم ۱۹ فیلم

 نام فیلم  کارگردان

  او (۱۳۸۲)            رهبر قنبری

  بوتیک (۱۳۸۲)       حمید نعمت اله

  پروانه ای در باد (۱۳۸۲)        عباس رافعی

  چند تار مو (۱۳۸۲)             ایرج کریمی

  سینا سلیمی

  خداحافظ رفیق (اپیزود اول، خداحافظ رفیق) (۱۳۸۲)           بهزاد بهزادپور

  خداحافظ رفیق (اپیزود دوم، یک لحظه رنگین کمان) (۱۳۸۲)              بهزاد بهزادپور

  خداحافظ رفیق (اپیزود سوم، گل شیشه ای) (۱۳۸۲)           بهزاد بهزادپور

  داستان ناتمام (۱۳۸۲)          حسن یکتاپناه

  دانه های ریز برف (۱۳۸۲)      علیرضا امینی

  ساکنین سرزمین سکوت (۱۳۸۲)          سامان سالور

  شاه خاموش (۱۳۸۲)            همایون شهنواز

  شهر زیبا (۱۳۸۲)   اصغر فرهادی

  عاشق مترسک (۱۳۸۲)         مهدی نوربخش

  قدمگاه (۱۳۸۲)      محمدمهدی عسگرپور

  قناری (۱۳۸۲)       جواد اردکانی

  من و نگین دات کام (۱۳۸۲)               حسین قناعت

  هیام (۱۳۸۲)         محمد درمنش

  جایی دیگر (۱۳۸۱)              مهدی کرم پور

  کودک شاعر (۱۳۸۱)            امیرقاسم راضی


موضوعات جوایز بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و دوم(۱۳۸۲)

۱ – بهترین اثر هنر و تجربه

             برنده :

              قدمگاه (۱۳۸۲)    …           محمدمهدی عسگرپور

۲ – بهترین تدوین

             برنده :

              دوئل (۱۳۸۲)       …           مصطفی خرقه پوش

              نامزد :

              شمعی در باد (۱۳۸۲)         …           محمدرضا مویینی

              شهر زیبا (۱۳۸۲) …           شهرزاد پویا

              مزرعه پدری (۱۳۸۲)          …           بهرام دهقان

              رسم عاشق کشی (۱۳۸۱)    …           حسن حسندوست

۳ – بهترین تهیه کنندگی

             برنده :

              او (۱۳۸۲)          …           حبیب اله کاسه ساز

              شمعی در باد (۱۳۸۲)         …           پوران درخشنده

              قناری (۱۳۸۲)     …           سیدمسعود اطیابی

              مارمولک (۱۳۸۲) …           منوچهر محمدی

۴ – بهترین جلوه های ویژه

             برنده :

              دوئل (۱۳۸۲)       …           محسن روزبهانی

              سیزده گربه روی شیروانی (۱۳۸۲)      …           یوسف صمدزاده

              نامزد :

              اشک سرما (۱۳۸۲)            …           عباس شوقی

              خداحافظ رفیق (اپیزود اول، خداحافظ رفیق) (۱۳۸۲)         …           محسن روزبهانی

              خداحافظ رفیق (اپیزود اول، خداحافظ رفیق) (۱۳۸۲)         …           جواد شریفی راد

              روایت سه گانه (اپیزود اول، یک آرزوی کوچک) (۱۳۸۲)


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/joinchat/AAAAAEJFTwuDP2pQtQaVYw

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید