رکود روی پرده سینماهای اردبیل

0
197
اخبار سینما - اردبیل سینما
اخبار سینما - اردبیل سینما

وب سایت اردبیل سینما به نقل از خبرگزاری مهر گزارش داد: رکود روی پرده سینماهای اردبیل – درهای بسته سینماها در اردبیل گواه رکود و ماندگی هنر هفتم در بین اهالی این شهر است. به نظر می‌رسد متولیان نیز عزمی جدی برای تغییر این روند را ندارند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، ونوس بهنود: طی یک صد سال اخیر که سینماها در اردبیل احداث شده‌اند، روزگار طلایی سینماها مدت‌ها است از این شهر کوچ کرده و بازنمی گردد. شاید تنها بعد از بازسازی ۲ سینمای مرکز شهر و برپایی یک کمپین که مردم را برای دیدن فیلم دعوت می‌کرد، روزگاری امیدوار کننده در سینماها جان گرفته بود اما بعد از شیوع کرونا طرح‌های شکسته بسته تجهیز و توسعه سینماها نیز متوقف و در سینماهای فعال هم بسته شد.

رکود روی پرده سینماهای اردبیل – همه اینها در حالی است که اردبیلی‌ها علاقه مند به فیلم و فیلم دیدن هستند و هیچگاه این شهر حافظه تاریخی خود را فراموش نمی‌کند که زمانی صف خرید بلیط و دیدن فیلم در سینماهای آن به چند ۱۰ متر می‌رسید.

اهالی سینما و علاقه مندان به فیلم می‌گویند دلیل رکود امروز سینماها بی توجهی به این حوزه و اجرای طرح‌های شکسته بسته و تنها رزومه پر کن است و علاج واقعی برای سینماها می‌تواند این چرخه رکود را درهم شکند.

مدیر سینما انقلاب: هفت ماه در سینماها بسته شد و یادمان هم نیفتادند

مدیر سینما انقلاب اردبیل معتقد است سینماها در اردبیل درآمدزایی قابل توجهی ندارند و در طول ایام سال به سختی هزینه‌های جاری سینما با این درآمدها جبران می‌شود.

سی و هفتمین جشنواره فجر – سینما انقلاب اردبیل
سی و هفتمین جشنواره فجر – سینما انقلاب اردبیل

بهنام شهبازی با اشاره به شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: متأسفانه حدود ۷ ماه است که سینماها تعطیل شده و به حدی زیان اقتصادی دیدیم که بنده دو نفر از کارکنانم را تعدیل کردم.

وی افزود: در تمام این مدت حمایتی هم از سوی نهادها عملی نشد و با وجود اینکه قول پرداخت تسهیلات داده بودند اما تسهیلاتی دریافت نکردیم. نه تسهیلات و نه کمک بلاعوض دریافت کردیم.

به گفته شهبازی با توجه به مشکلات اقتصادی به سختی قادر به تأمین هزینه‌های جاری هستیم و متأسفانه متولیان حتی یادی از ما نکردند.

مدیر سینما قدس نیز با تأیید تعطیلی سینماها از ۴ اسفند ماه سال گذشته تصریح کرد: تا ۴ تیرماه عملاً تعطیل بود هر چند از تیر ماه بازگشایی داشتیم اما روزانه سه تا چهار بلیط می‌فروشیم و حتی هزینه‌های جاری تأمین نمی‌شود.

سردرب سینما قدس اردبیل
سردرب سینما قدس اردبیل

ساسان ابی زاده اضافه کرد: هر چند توصیه‌های بهداشتی رعایت شده اما ریالی درآمد نداریم و مردم به سینماها نمی‌آیند.

وی با ابراز تأسف از اینکه کمک‌های وزارت ارشاد به سینما بسیار ناچیز بوده است، تاکید کرد: انتظار داشتیم حداقل در این ایام مسئولان استان یادی از ما می‌کردند.

کمپین مردمی هم از حرکت باز ایستاده است

رکود روی پرده سینماهای اردبیل – رکود سینماها در وضعیتی است که تنها کمپین مردمی «همه با هم سینما» در وضعیت فعلی قادر به فعالیت نیست و عملاً سینماها شور و نشاطی ندارند.

مسئول این کمپین در خصوص چرایی توقف فعالیت آن گفت: این کمپین از سال ۹۵ فعال شده با دعوت از مردم برای دیدن فیلم‌های منتخب فعالیت داشت که البته با استقبال هم مواجه شده بود.

امین موسوی با اشاره به اینکه این کمپین یک طرح ملی محسوب می‌شود، تصریح کرد: این کمپین با هدف آشتی مجدد مردم با فرهنگ و هنر و خروج سینماها از رکود فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون ۷۰ کمپین با ۲۰ هزار نفر مخاطب برگزار شده است.

برگزاری سی و ششمین کمپین همه باهم سینما
برگزاری سی و ششمین کمپین همه باهم سینما

دبیر مؤسسه عصر پژوهش سبلان استان اردبیل اضافه کرد: با همکاری نهادهای اجرایی در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۸ نیز این کمپین در برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در اردبیل مشارکت کرد و استقبال مردم قابل توجه بود.

موسوی ادامه داد: در شرایط فعلی به دلیل شیوع بیماری کرونا متأسفانه فعالیتی نداریم و نمی‌توان مردم را به کمپین و دیدن فیلم دعوت کرد.

در سه سینمای دیگر اردبیل همچنان بسته است

سالن‌های خلوت تنها سهم دو سینما قدس و انقلاب که طی سال‌های اخیر بازسازی و تجهیز شدند، نبوده است.

سینما ایران، قدیمی ترین سینمای اردبیل با تخریب مستمر ساختمان و سکوت نهادهای متولی عملاً به یک مخروبه تبدیل شده و بخشی از محوطه آن را به پارکینگ تبدیل کرده‌اند.

در سینما حافظ بسته است و هر چند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دو سال قبل وعده داد تا طی یک سال این سینما تجهیز و بهره برداری شود اما عملاً تغییری حاصل نشده است.

مذاکراتی که سید ناصر اسحاقی برای نجات سینما لاله در سال ۹۷ به رسانه‌ها وعده داد نیز با گذشت دو سال به نتیجه نرسیده است و به نظر می‌رسد اراده جدی برای تغییر وضعیت سینماها وجود ندارد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل معتقد است، کارهای خوب و مؤثری برای توسعه سینماها انجام شده است.

غریب منوچهری با بیان اینکه امسال ۷۰ میلیون تومان برای بهسازی سینما قدس اردبیل کمک بلاعوض تخصیص یافته است، اضافه کرد: هم اکنون دو سینمای قدس و انقلاب در اردبیل فعال هستند. اما بخاطر کرونا در شرایط خوبی نیستند.

وی با تاکید به اینکه در مورد سینماهای لاله و حافظ چندین بازدید و مذاکره انجام گرفته است و سازمان سینمایی آماده تجهیز و راه اندازی این دو سینما است، افزود: البته مشارکت و پیگیری مالکین این دو سینما نیز ضروری است.

سال‌ها پیگیری و در نهایت پرده خالی سینماها

به گفته منوچهری دو سینمای دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار در مرکز فرهنگی این بنیاد در جوار شورابیل و سینما خانواده در فرهنگسرای بانوان شهرداری اردبیل در حال پیگیری است و امیدواریم با مشارکت این نهادها دو سینما به ناوگان سینماهای استان اضافه شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در خصوص وضعیت سینماهای سایر شهرها اضافه کرد: سینمای انقلاب پارس آباد سال قبل همزمان با روز ملی سینما در اختیار انجمن سینمای جوان این شهرستان قرار داده شده است که ضمن استفاده فرهنگی آموزشی از این مکان اکران فیلم نیز آغاز شده بود ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا فعلاً فعالیت آن‌چنانی ندارد.

منوچهری بیان داشت: سینمای فرهنگ خلخال منتظر واگذاری به بخش خصوصی است و سینمای حافظ گرمی در اختیار بخش خصوصی است و چندین اکران موفق در سال قبل داشت. سینما پل مشگین‌شهر نیز فعال هست و زیر نظر مجموعه گردشگری پل معلق فعالیت می‌کند.

وی افزود: همچنین سینما سیار با همکاری انجمن سینمای جوان دفتر مشگین‌شهر آماده اکران در شهرها و بخش‌ها و روستاهای فاقد سینما است. این سینما فیلم‌های روز را در شهرهای فاقد سینمای استان اکران می‌کند.

به گفته منوچهری امسال نیز تفاهم نامه با سازمان سینمایی داریم که یک واحد سینما سیار نیز برای شهرستان‌های نیر و نمین و سرعین اضافه کنیم.

وی قول مساعد داد: مجتمع فرهنگی و هنری بیله‌سوار نیز تا پایان سال ۹۹ به سینمای دیجیتال و سیستم پخش روز مجهز شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: علاوه بر این خانه سینمای مستند استان تشکیل یافته و مراحل پایانی تأسیس و شروع فعالیت خود را می‌گذارند. این خانه در سال گذشته و امسال حدود ۴۰ میلیون تومان از اداره کل استان جهت انجام فعالیت‌های خود حمایت خواهد گرفت.

به گفته منوچهری، سینماهای استان در جریان کرونا علاوه بر دریافت تسهیلات کم بهره از کمک بلاعوض سازمان سینمایی بهره مند شدند و علاوه بر این سینماها از یارانه مصرف انرژی برق، آب و گاز نیز بهره مند هستند.

این اظهارات در حالی است که سینماداران معتقدند تک ریالی درآمد نداشته و کمک معقولی نیز دریافت نکرده‌اند و این همه در حالی است که تعداد سینماها در اردبیل تناسبی با جمعیت این شهر ندارد.


منبع: خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، ونوس بهنود | کد خبر: ۵۰۱۸۱۹۲

کانال تلگرام سینما قدس اردبیل:
https://t.me/CinemaGhodsArdabil

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید