درباره بازی علی نصیریان در«میوه ممنوعه»

0
131
پوستر سریال میوه ممنوعه
پوستر سریال میوه ممنوعه

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: درباره بازی علی نصیریان در«میوه ممنوعه» – اصل جنس/ درباره بازی علی نصیریان در نقش حاج یونس فتوحی به بهانه بازپخش «میوه ممنوعه»

مجید توکلی (کارگردان سینما) نوشت: هنوز ‌وقتی بعد از سیزده سال در قامت حاج یونس فتوحی دارد دلبری می‌کند، یعنی درباره‌ی بازیگری حرف می‌زنیم بدون تاریخ مصرف، بدون بازی اضافه و بدون ادا و اصول. هنوز هم بعد از سیزده سال حاج یونس فتوحی تازگی دارد، قدیمی نشده، جدالش با پسرش جلال تماشایی‌ست. عشقش به هستی ناب است و مقابله‌اش با قدسی(همسرش) ، از جنس و خجالتی‌ آشناست.

نگاه، حرکت چشم، راه رفتن و حتی سکوت در بازیگری، همه‌اش یکجا، نمونه‌ی کاملی‌ست از هنر بازی جناب مستطاب «علی نصیریان» در مجموعه‌ی «میوه ممنوعه»که ترکیبی‌ست از معرکه‌گیری، پرده‌خوانی، نقالی و خیمه‌شب‌بازی. درست همان اصل جنس. همان یافته‌های بازیگری در نسلی که شوربختانه در مسیر تلخ پایان است. آقای نصیریان در میوه ممنوعه درخشان است. انگار نقاشی می کند، می‌رقصد، مثل نقالی چوب به دست می‌چرخد و بازی می‌کند.

هانیه توسلی (هستی) و علی نصیریان (حاج یونس فتوحی) در سریال میوه ممنوعه
هانیه توسلی (هستی) و علی نصیریان (حاج یونس فتوحی) در سریال میوه ممنوعه

بازی‌های درست در مواجه با شخصیت‌ها و موقعیت‌های مختلف در سریال معروف آن دورانِ حسن فتحی. که اتفاقا، به غیر از اینجا، بازی ماندگار دیگر آقای نصیریان در تجربه‌ی همکاری با همین کارگردان و در سریال «شهرزاد» بود که آن «بازی» هم کلاسی‌ست پر نکته و پر بار.علی نصیریان بدون اغراق نماد یک بازیگر حرفه‌ای و آدم حسابی است. با اخلاق و بی‌حاشیه. در همه‌ی این سالها فقط و فقط بازیگری کرده و نقش‌هایی خلق کرده،

یکی از دیگری ماندگارتر. سبک زندگی‌اش نمونه درخشان یک بازیگر یا یک آدم حرفه‌ای است. ای‌کاش اجازه می‌دادند تا مستندی از زندگی‌شان ساخته شود. کتابی نوشته شود تا بماند به یادگار برای نسل‌ امروز و نسل‌های بعدتر. ای‌کاش…

الان که این چندخط را می‌نویسم تلویزیون روشن است و میوه ممنوعه پخش می‌شود. همان سکانس معروف ورود حاج یونس فتوحی به منزل. همان‌جایی که با متن کاظمی‌پور و دیالوگ های آهنگین علیرضا نادری عشق بازی می کند. آنجایی که در یک میزانسن بازیگری تماشایی، رو به جلال نهیب می‌زند: «توی لندهور بی‌رگ، شدی خیرخواه و مُصلح ؟؟ دلال کنجی، شدی واسه من مُنجی؟ بگم جلوی مادر و خواهرات چه عیار طراری هستی که خلق‌الله مبهوت مونده از کارای تو؟» و‌ در نهایت خلق یک سکانس درخشان بازیگری.چشم‌گیر و آموزشی.

آقای نصیریان حالا با ۸۵ سال عمر با عزت، بازمانده‌ی سرپای نسل پرافتخار بازیگری ایران است. بازمانده‌ای سلامت که هیچ‌وقت حتی جای خالی‌اش را هم نمی‌شود تصور کرد. هرگز…


آنونس سریال میوه ممنوعه:


بازیگران:

علی نصیریان، گوهر خیراندیش، هانیه توسلی، امیر جعفری، نیما رئیسی، عمار تفتی، کیانوش گرامی و … از جمله بازیگران این مجموعه هستند. مجموعه «میوه ممنوعه» ساخت ۱۳۸۶ است و  علیرضا کاظمی و علیرضا نادری نویسندگان آن هستند.

خلاصه داستان سریال میوه ممنوعه

حاج یونس فتوحی تاجری است که به زعم مردمی که او را می‌شناسند هم در این دنیا و هم در آخرت عاقبت بخیر شده است. آوازه خیرخواهی و کمک به مستمندان حاج یونس بر وی نیز اثر کرده و او خود را عارف الی الله می‌داند و مطمئن است تا آخر عمر مرتکب هیچ گناهی نمی‌شود، اما در زندگانی بشر، روزی از روزهای زندگی روز امتحان است. در این روز “هستی” دختر جوان یکی از کارخانه‌داران ورشکسته شهر، شکایت پسر حاج یونس را که عامل ورشکستگی پدرش است پیش حاج یونس می‌برد. حاج یونس را فقط با یک نگاه، آلوده می‌کند و…

درباره سریال میوه ممنوعه:

مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» بر اساس یکی از داستان‌های عطار نیشابوری به تحریر درآمد و تولید شد. مجموعه «میوه ممنوعه» اقتباسی موفق از داستان معروف «شیخ صنعان و دختر ترسا» است.

این داستان در «منطق الطیر» عطار آمده است و این اقتباس بی‌نظیر نشان داد که داستان‌های کهن ما هنوز و در هر عصر و زمانه‌ای قابل رجوع هستند و می‌توانند بسیار هم محبوب باشند.


💠کانال تلگرام سینما قدس اردبیل:
https://t.me/CinemaGhodsArdabil

💠وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید