برای ۸۱ سالگی ریدلی اسکات

0
37
Ridley Scott
Ridley Scott

برای ۸۱ سالگی ریدلی اسکات

وبسایت اردبیل سینما تقدیم می کند: برای ۸۱ سالگی ریدلی اسکات

سر ریدلی اسکات (به انگلیسی: Sir Ridley Scott)  زادهٔ ۳۰ نوامبر ۱۹۳۷ کارگردان فیلم، تهیه‌کننده انگلیسی است. «ریدلی اسکات» تحصیلات هنری خود را از کالج سلطنتی هنر آغاز کرد. قبل از فارغ‌التحصیلی مشغول ساخت فیلم‌های کوتاهی نظیر«پسری و دوچرخه» شد. او این فیلم را کارگردانی و برادرش«تونی اسکات» نیز در این فیلم بازی کرد.

بعد از اتمام تحصیلات آکادمیک در اوایل دهه ۶۰ میلادی مشغول کار در بخش طراحی صحنه کانال بی‌بی‌سی شد. پس از مدت کوتاهی کار در رشته‌های جانبی بالاخره توانست کارگردانی سریال محبوب بی‌بی‌سی «Z Cars» را به عهده بگیرد.

در اوایل دهه ۷۰ همزمان با تأسیس شرکت خود مشغول ساخت تبلیغات بازرگانی برای شرکت‌ها و تلویزیون‌های اروپایی شد. او در عرض ده سال بیش از ۲۷۰۰ تبلیغ تلویزیونی برای ده‌ها شرکت معتبر ساخت.

بعد از کسب نفوذ و تجربه در زمینه ساخت سریال و پیام بازرگانی، خود را برای پرده نقره‌ای آماده کرد. تا اینکه در سال ۱۹۷۷ فیلم «دوئلیست‌ها» را ساخت. این فیلم در جشنواره کن با استقبال خوبی مواجه شد و توانست جایزه هیئت داوران را کسب کند. سپس سراغ فیلم «بیگانه» رفت. این فیلمی بود که جای پای بیشتری برای او در هالیوود باز کرد.

در سال ۱۹۸۲ اسکات در آشفته بازاری از مسائل تهیه و اکران و تدوین فیلم «بلید رانر» گیر افتاد. جریان از این قرار بود که کمپانی به او اجازه نمی‌داد در تدوین فیلم دخالت کند و همچنین کمپانی پایان فیلم به شکلی که خودش می‌خواست تغییر داد تا اینکه در سال ۱۹۹۱ کمپانی از اسکات در خواست کرد که فیلم را اصلاح کند. اسکات مشغول ساخت فیلم «تلما و لوئیس» بود و وقت کافی برای این پروژه نداشت اما با مشورت خود اسکات کمپانی کارگردان دیگری را برای تهیه نسخه جدید فیلم به کار گرفت. همین تدوین بود که «بلید رانر» را به آنچه که امروز است تبدیل کرد و این گونه بود که «بلید رانر» تبدیل به یک شاهکار علمی تخیلی شد.

بلید رانر ۱۹۸۲ – ساخته استاد سینما؛ رایدلی اسکات

در بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۹ ریدلی اسکات سبک فانتزی را در پیش گرفت و فیلم «افسانه» را با حضور «تام کروز» جوان ساخت. سپس تریلر «باران سیاه» را با حضور «مایکل داگلاس» و «اندی گارسیا» ساخت. فیلم توانست ۲ نامزدی اسکار را به دست بیاورد.

سر انجام در سال ۱۹۹۱ فیلم «تلما و لوئیس» را به پرده برد. فیلم در جوایز آکادمی موفقیت چشمگیری به دست آورد و توسط این فیلم برای اولین بار توانست نامزد بهترین کارگردانی شود. البته فیلم اسکار بهترین فیلم نامه اورجینال را نیز کسب کرد.

بعد از کارگردانی فیلم «۱۴۹۲: تسخیر بهشت» در سال ۱۹۹۲، اسکات چند سالی کارگردانی را رها کرد اما بالاخره در سال ۱۹۹۶ دوباره بر صندلی کارگردانی نشست و با ساخت چند فیلم اکشن موفقیت جهانی تجاری بزرگی در سطح بین‌المللی بدست آورد.

و اما در سال ۲۰۰۰ پرافتخارترین فیلم خود را کارگردانی کرد یعنی «گلادیاتور» گلادیاتور در ۱۲ رشته نامزد اسکار شد از جمله بهترین کارگردانی. در نهایت فیلم گلادیاتور با کسب ۵ اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای«راسل کرو» با دستی پر اسکار را ترک کرد.

سال بعد اسکات سراغ دو فیلم متفاوت رفت اولی فیلم روانشناسانه «هانیبال» بود و دومی هم فیلم جنگی «سقوط بلک هاوک». بلک هاوک به موفقیت چشم گیر تجاری دست یافت و باکس آفیس را ترکاند!

بعد از ساخت چند فیلم در موضوعات گوناگون از جمله: «پادشاهی بهشت»، «گانگستر آمریکایی» و «یک مشت دروغ» دوباره در سال ۲۰۱۰ راسل کرو همکاری جدید را آغاز کرد و فیلم «رابین هود» را کارگردانی کرد. رابین هود فیلم افتتاحیه جشنواره کن شد.

پشت صحنه فیلم exodus-godskings
پشت صحنه فیلم exodus-godskings

نکاتی دربارهٔ ریدلی اسکات

در رده ‌بندی‌های قدرتمندترین مردان جهان همیشه دارای رتبه‌های بالایی است.

در رده‌بندی‌های معتبر دائماً در بین بهترین کارگردان‌های کل تاریخ قرار می‌گیرد.

قرار بود فیلم «من افسانه‌ام» را بر اساس رمانی از «ریچارد ماتنسون» بسازد ولی این پروژه نیمه تمام باقی ماند.

فیلم سقوط شاهین سیاه را به مادرش تقدیم کرد. مادرش در همان سال از دنیا رفت.

در پشت صحنه ساخت یکی از پیام‌های بازرگانی ریدلی اسکات که مربوط به یک کارخانه قهوه بود، «مایکل کین» (بازیگر نقش آلفرد در بتمن) با همسرش «شکیرا کین» آشنا شد.

از سال ۲۰۰۰ در همه فیلمهایش به همسرش «جیانیا فاسیو» نقش کوچکی داده است.

بعد از «جرج لوکاس» تنها کارگردانی است که «ایوان مک گریگور» و «هریسون فورد» را در یک فیلم داشته.

از سال ۲۰۰۵ موفق‌ترین کارگردان بریتانیایی در باکس آفیس است.

در طی سال‌های تحصیل در کالج در مجله کالج فعالیت می‌کرد همچنین در بوجود آمدن استودیو فیلم سازی کالج نقش بسزایی داشت.

کلائستروفوبیا دارد. افراد دچار این بیماری از فضاهای تنگ و بسته وحشت دارند بنابراین در ساخت سکانس‌هایی از فیلم بلید رانر دچار مشکل شده بود.

ثروتش را ۱۷۲ میلیون دلار تخمین زده‌اند.

کلاً از تلویزیون کنار نکشیده هنوز هم بعضی سریال‌ها مانند «ستون زمین» را تهیه کنندگی می‌کند.

معمولاً فیلم‌هایش صحنه‌های جنسی ندارد.

از طرف حکومت انگلستان به مقام شوالیه رسیده است.

در بین سه شهر لندن، پاریس و لس آنجلس مدام در رفت‌ و آمد است.

مثل برادرش تونی اسکات به شدت به سیگار اعتیاد دارد.

کمپانی مشترک با برادرش در سال ۲۰۰۱ قرار داد بزرگی با شرکت بزرگ «فاکس» امضا کرد.

در سال ۲۰۱۱ صاحب ستاره در پیاده‌روی شهرت هالیوود شد.


جوایز

  • وی تاکنون سه بار برای فیلم‌های گلادیاتور، تلما و لوئیس و سقوط شاهین سیاه نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده ‌است.
  • نامزد دریافت بفتای بهترین کارگردانی برای فیلم تلما و لوئیس در سال ۱۹۹۱
  • کاندیدای دریافت بفتای بهترین کارگردانی برای فیلم گلادیاتور در سال ۲۰۰۰

منبع: ویکی پدیا

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید