اکبر عالمی مستندساز سینما درگذشت

0
283
اکبر عالمی مستندساز سینما درگذشت
اکبر عالمی مستندساز سینما درگذشت

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: اکبر عالمی مستندساز سینما درگذشت – اکبر عالمی مجری، استاد دانشگاه و مستند ساز به علت ابتلا به کرونا دارفانی را وداع گفت.

اکبر عالمی مستندساز سینما درگذشت – اردشیر عالمی فرزند اکبر عالمی با اعلام این خبر نوشت: «پدر رفت. فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود. تاثیر وجودش تا سالها باقی خواهد ماند.»

اکبر عالمی - فیلمساز و استاد دانشگاه
اکبر عالمی – فیلمساز و استاد دانشگاه

اکبر عالمی فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان بود. او که مستندهای متعددی با موضوع های مختلف ساخته در حالی که برای ساخت یک مستند به یکی از بیمارستان های تهران رفته بود به کووید ۱۹ مبتلا شد.


مختصری درباره استاد اکبر عالمی:

اکبر عالمی (۱۸ تیر ۱۳۲۴ – ۲۲ مهر ۱۳۹۹) مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان ایرانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای دکترای سینما از انگلستان و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

اکبر عالمی اصالتاً دامغانی است ولی به اقتضای شغل پدرش که دامپزشکی بود و به شهرهای مختلف سفر می‌کرد در سال ۱۳۲۴ در اهواز زاده شد و دوساله بود که به محله معصوم‌زاده دامغان و زادگاه پدری‌اش بازگشت. او به عشق سینما راهی تهران شد و رشته رادیو تلویزیون را در دانشکده هنرهای دراماتیک خواند و کارشناسی‌ارشد را در رشته سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفت سپس مدرک دکترای سینما را از کشور انگلیس اخذ کرد و به ایران بازگشت.

وی تجربه بازیگری را نیز با فیلم بابا نان داد (سال ۱۳۵۱) در کارنامه دارد. وی همچنین مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز عهده‌دار بوده‌است. عالمی در دهه ۷۰ مجری و کارشناس برنامه هنر هفتم بود که به عقیدهٔ بسیاری اثرگذارترین برنامهٔ تلویزیون در رابطه با سینما بوده‌است.

وی به عنوان مجری‌ کارشناس در برنامه سینما ماوراء نیز فعالیت داشته، وی همچنین عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از اعضای انجمن مدرسان سینما است.

برنامه سینما ماوراء - استاد عالمی نفر وسطی
برنامه سینما ماوراء – استاد عالمی نفر وسطی

بخش هایی از برنامه سینما ماوراء با کارشناسی سید محسن فاطمی و استاد اکبر عالمی:


از دیگر کارهای ماندگار وی گویندگی مجموعهٔ پنج قسمتی جهان، آفریدهٔ هنر دربارهٔ تاریخ هنر و مستند چرا زیبایی مهم است؟ دربارهٔ فلسفهٔ زیبایی در هنر (این مجموعه‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند) و مجموعهٔ پنج قسمتی نوابغ عکاسی دربارهٔ تاریخ عکاسی (شبکهٔ مستند سیما) به تهیه‌کنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی را می‌توان نام برد.

از فعالیت‌های هنری وی می‌توان به ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینهٔ سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی اشاره کرد.


در ادامه جند مصاحبه با استاد اکبر عالمی را آورده ایم. وب سایت اردبیل سینما درگذشت این استاد علم سینما -استاد اکبر عالمی – را تسلیت می گوید.

یک گفتگو با مصاحبه استاد اکبر عالمی:


گفتگوی اکبر عالمی در مورد برنامه هنر هفتم:


گفتگو با اکبر عالمی منتقد و استاد سینما:


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل:
https://t.me/CinemaGhodsArdabil

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید