ازدحام کمدی ها، بدبینی سینماروها

0
121
پوستر فیلم سینمایی تگزاس
پوستر فیلم سینمایی تگزاس

ازدحام کمدی ها، بدبینی سینماروها

وبسایت اردبیل سینما گزارش داد: ازدحام کمدی ها، بدبینی سینماروها – با وجود اکران ۱۸ فیلم طنز از ابتدای سال تاکنون، همچنان شش کمدی چشم به اکران دارند

در فراگیری ذهنیتی که امروز در سینمای ایران تنها کمدی ها را دارای شانس فروش بالا و تصاحب گیشه می داند، تماشاگران اما به نظر می رسد با بدبینی به این ژانر می نگرند. شکست کمدی های اخیر سینمای ایران از حیث جلب رضایت مردم -که صرفا نمیتوان آنرا در گیشه خلاصه کرد و باید واقعیت را در نظرات تماشاگران پس از خروج از سالن جویا شد-، موجب شده تا این نگرانی شکل بگیرد که کمدی های در نوبت اکران گرفتار نارضایتی سینماروها شوند. این در حالی است که در بین درام های جدی آماده نمایش نیز فیلمی به چشم نمی خورد که پتانسیل آنرا داشته باشد تا بتواند با کمدی ها رقابت برابری کند. در واقع بین درامهای جدی اخیر سینمای ایران، تنها «مغزهای کوچک زنگ زده» بوده که توانسته در دوران حکمفرمایی کمدی ها، فروش خود را آرام آرام به مرز ۱۱ میلیارد برساند و اتفاقا رضایت پس از تماشا را نیز برای تماشاگرانش به دنبال داشته باشد. حتی «تنگه ابوقریب» هم علی رغم ارزشهایش و تبلیغات زیاد، نتوانست فروش خود را به شش میلیارد برساند.

فیلم سینمایی تگزاس ساخته مسعود اطیابی
فیلم سینمایی تگزاس ساخته مسعود اطیابی

از سوی دیگر، «جاده قدیم» تنها با ۶۰۰ میلیون تومان، «عرق سرد» با حدود دو میلیارد، «شعله ور» با کمی بیش از یک میلیارد و چند فیلم شکست خورده دیگر در ژانر درام اجتماعی، هیچیک نتوانستند گیشه خوبی داشته باشند و در برابر کمدی ها قد علم کنند. شاید همین ذهنیت سبب شود تا پیش بینی شکست دو فیلم تازه نفس سینما، «آستیگمات» و «سرو زیر آب» که از چهارشنبه روی پرده  رفته اند، چندان دور از ذهن به نظر نرسد.
در واقع در مقطع فعلی تنها کمدی ها هستند که می توانند خرج خودرا دربیاورند و یا رکوردشکن باشند. حتی فروش نازل برخی از این کمدی ها از جمله «وای آمپول» هم نمی تواند پشتوانه محکمی برای صدور حکم به بن بست خوردن کمدی ها باشد.
با این حال اگر ذهنیت منفی سینماروها نسبت به کمدی های اخیر سینمای ایران که از ستاره های این ژانر نیز سود جسته اند، از جمله «لس آنجلس تهران» و «خانم یایا» در تصمیم گیری برای مواجهه با کمدی های آتی موثر بیفتد، شاید سال آینده باید پرونده این ژانر را دست کم به طور موقت باید مختومه اعلام کرد.

ازدحام کمدی ها در نیمه دوم سال هم مسئله ای است که موجب می شود در این باره بیشتر بیندیشیم.
رامبد جوان قصد دارد «قانون مورفی» را از ماه آینده روی پرده بفرستد که به ظاهر، یک کمدی فانتزی است. ویژگی ای که در مورد «لس آنجلس تهران» جواب نداد و سینماروها را ناراضی به خانه فرستاد. «قانون مورفی» یک کمدی اکشن معرفی شده که در سینمای ایران سابقه خاصی ندارد. شاید برخی سکانسهای فیلم قبلی جوان، «نگار» او را به صرافت ساخت فیلمی در این فضا انداخته باشد. امیر جدیدی، امیر جعفری و رامبد جوان در کنار مهسا طهماسبی، دانیال غفارزاده، سروش صحت، سیروس گرجستانی، آناهیتا درگاهی، ارشا اقدسی، محمد معتضدی، بهزاد قدیانلو، حسین شاهرخ نیا و هادی کاظمی در این فیلم بازی داشته اند.

این در حالی است که «نگار» سال گذشته تنها حدود دو میلیارد و ششصد میلیون تومان فروخت که قابل توجه نبود.
فیلم سینمایی «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی که اتفاقا کمدی «ما همه با هم هستیم» را نیز آماده اکران می کند، قرار است از نیمه آذر اکران ‌شود.این کمدی فیلم روی حامد بهداد سرمایه گذاری کرده که این سالها گیشه خوبی نداشته است. از این بازیگر پارسال «سدمعبر» اکران شد که تنها یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروخت. کمدی سیاسی «مارموز» از نیمه آذرماه به سرگروهی پردیس سینمایی باغ کتاب اکران می شود. ویشکا آسایش، آزاده صمدی، مانی حقیقی، سیاوش چراغی پور، محمد بحرانی، سیدجواد یحیوی، رضا ناجی برخی دیگر از بازیگران شناخته شده فیلم هستند. البته اگر فضیه عدم ارتباط سینماروها با کمدی های سیاسی درست از آب دربیاید، ظاهرا شانسی برای توفیق این فیلم وجود ندارد. این ذهنیت را می توان ناشی از شکست فیلم قبلی تبریزی «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» دانست که نه در گیشه موفق بود و نه منتقدان تحویلش گرفتند.

مارموز اما داستان فردی را روایت می کند که علی رغم سوابق نامناسب خود، سودای نمایندگی مجلس را دارد.
کمدی «میلیونر میامی» به کارگردانی مصطفی احمدی هم از اوایل آذرماه در گروه زندگی توسط موسسه سیمای مهر اکران می‌شود.حمید فرخ‌نژاد به عنوان پای ثابت کمدی های اخیر سینما ایران نقش اصلی را دراین فیلم دارد. بازیگری که سر اکران «خانم یایا» بشدتاز سوی مخاطبان زیر بار فشار انتقاد بود. علی قربان‌زاده، طناز طباطبایی و صابر ابر، با هنرمندی افسانه بایگان و آتیلا پسیانی دیگر بازیگران این فیلم بوده اند. داستان «میلیونر میامی» درباره ۴ نفر است که می خواهند از راهی یک میلیون دلار را به جیب بزنند، اما همیشه یکی از آنان خراب‌کاری می‌کند.

پوستر فیلم سینمایی مارموز
پوستر فیلم سینمایی مارموز

«پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه‌کنندگی بیتا منصوری دیگرکمدی سینمای ایران است که بزودی روی پرده خواهدرفت.
سام درخشانی، بهاره رهنما، محمد نادری، مهتاب ثروتی، محمد شاکری، سامیار محمدی، امید روحانی، حمیدرضا فلاحی، مهدی باقربیگی و گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی و حمید سپیدنام بازیگران این فیلم بوده اند. «پاستاریونی» امسال در سی و یکمین جشنواره بین المللی کودکان در چهار رشته کاندیدا بود که موفق به کسب پروانه زرین بهترین فیلم هیات داوران و بهترین داوران کودک و نوجوان شد. سام درخشانی به عنوان نقش اول این فیلم، از پارسال با فروش خوب «خوب بد جلف» که بیش از ۱۶ میلیارد فروخت و همچنین دو کمدی «تگزاس» و «دشمن زن» فارغ از کیفیت نازل دو فیلم آخر، گیشه گرمی را داشته است. البته او در «خجالت نکش» به عنوان یکی از معدود کمدی های شریفاخیر سینما هم نقشی فرعی داشت. با این حال شاید فضای کودکانه این فیلم چندان برای سینماروها جذاب باشد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دورِ پولاتو کِش ماست بنداز، کش می‌چسبه به پول، موقع خرج کردن سختت می‌شه پولاتو در بیاری، اون وقت کمتر خرج می‌کنی.

«کلمبوس» دیگر کمدی قریب الورود نیز قرار است همزمان در ایران، آمریکا و کانادا روی پرده رود.«کلمبوس» ساخته جدید هاتف علیمردانی که در سکوت خبری ساخت هشده، در گروه سینمایی کورش اکران می شود و جایگزین «لس آنجلس- تهران» خواهد شد.فرهاد اصلانی، سعید پورصمیمی، شبنم مقدمی، مجید صالحی و هانیه توسلی بازیگران این فیلم بوده اند. اینکه علیمردانی پس از چند فیلم درام، تصمیم گرفته کمدی بسازد را بی شک باید متاثر از فضای امروز سینمای ایران دانست. با این حال گفته می شود فیلم جدید او همچنانیک دراماجتماعی است که برخی جنبه های کمدی دارد.

فیلم سینمایی کمدی «تخته گاز» به کارگردانی محمد آهنگرانی هم چشم به اکران در اواخر پاییز دارد.سام درخشانی، کامبیز دیرباز، الهام حمیدی، لیلا اوتادی، رز رضوی، بیژن بنفشه خواه و داریوش فرهنگ، نیما شاهرخ شاهی و پرستو صالحی بازیگران اصلی این فیلم بوده اند.
این فیلم یک کمدی اجتماعی است و در خلاصه داستان آن آمده است: مرد بودن سلیمان در خانواده و جامعه به هزار و یک دلیل زیر سوال است. او خود نیز به این امر واقف شده و درصدد رفع نواقص خود برآمده است. در جهت تحقق این امر، چالش ها و موقعیت های جذاب بسیاری پیش روی سلیمان است. این دومین فیلم آهنگرانی بعد از «یکی برای همه» است که اتفاقا آن هم کمدی بود، ولی گیشه خوبی نداشت.

در هر حال سرنوشت هر یک از این کمدی ها در دست تماشاگرانی است که فعلا دل خوشی از این ژانر ندارند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید