غلامرضا موسوی: کارگروه صنعت سینما راه اندازی شود

0
40
گفتگوی یورونیوز با غلامرضا موسوی، رئیس شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران
گفتگوی یورونیوز با غلامرضا موسوی، رئیس شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران

غلامرضا موسوی: کارگروه صنعت سینما راه‌اندازی می‌شود

وبسایت اردبیل سینما تقدیم می کند: پنجمین برنامه «شب‌های شفاهی» با حضور غلامرضا موسوی تهیه‌کننده مطرح سینماى ایران شب گذشته به روى آنتن شبکه «شما» رفت. در این برنامه سیدغلامرضا موسوی پیرامون نقش تهیه‌کننده در سینما، مافیا در پخش فیلم، تشکیل کارگروه صنعت سینما، انتقاد به تعدد مراکز سیاستگذاری در این حوزه و… با محمود گبرلو به گفتگو نشست.

تهیه‌کننده معمار فیلم است و الزام به سرمایه‌گذاری ندارد.

موسوی در ابتدای این گفتگو برای «شب‌های شفاهی» که در مدت اندک آغازش موفق به جذب مخاطبان زیادی شده است آرزوی موفقیت روزافزون کرد و در ادامه درباره نقش تهیه‌کننده در سینما گفت: «تهیه ‌کننده نقش هماهنگ ‌کننده را دارد و کسی است که بنای تولید فیلم را می‌گذارد. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم او معمار فیلم سینمایی و کسی شبیه مدیرمسئول در مطبوعات است.»

سید غلامرضا موسوی
سید غلامرضا موسوی

الزامی به سرمایه‌ گذاری نیست، اضافه کرد: «سرمایه می توان از جای دیگری تأمین شود. اساساً در کشورهای دیگر سرمایه از طریق بانک ‌ها تأمین می‌شود. در بسیاری مواقع تهیه‌کننده‌ها ریالی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.»

مافیا زایده قانون است و در سینمای ایران قانونمندی وجود ندارد

این پخش کننده سینما درباه بحث مافیا در مقوله پخش گفت:  مافیا زاییده قانون است و در جایی که قانونمند باشد، رشد می‌کند؛ اما در سینمای ایران فکر نمی‌کنم چنین بستر و قانونمندی وجود داشته باشد. به گمان من این واژه بیشتر شبیه شوخی است و اغلب گوینده‌ها با مفهوم آن آشنا نیستند. وی تصریح کرد: مافیا جایی به وجود می‌آید که پول باشد. فروش سالیانه سینمای ایران چیزی در حدود ١٧٠ میلیارد تومان است و رقمی نیست که جایی برای این ماجراها داشته باشد.

زیرساخت‌های سینمای مفید و موثرند

موسوی در ادامه وضعیت زیرساخت‌ها و سالن‌سازی سینما را در کشور مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: «در سال‌های اخیر صاحب زیرساخت‌های خوبی شده‌ایم و سالن‌های خوبی برای نمایش فیلم‌ها ساخته شده است. در مجتمع ‌های تجاری نیز کسبه به این نتیجه رسیده‌اند که سینما می‌تواند به فروش آنها کمک کند و این بدین معناست که سالن سینما ارزش افزوده دارد.

گلایه درخصوص شیوه اکران پذیرفته نیست

وی درباره پشتیبانی پخش‌کننده‌ها از برخی فیلم‌‌ها گفت: «ما از سال گذشته سیاستی را در شورای تهیه‌کنندگان پایه‌ریزی کرده‌ایم که هر فیلمی سه سانس به طور چرخشی نمایش داده می‌شود. قبل از این اقدام در شورای صنفی نمایش ممکن بود یک فیلم را در یک سانس نمایش بدهند اما درحال حاضر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و فیلم‌ها در شرایطی یکسان اکران می‌شوند. هرگونه گلایه‌ای در اینباره اشتباه است.» وی اضافه کرد: هر فیلمی نیز باید جداقل قرارداد هفت سینما را داشته باشد. اما اینکه فیلمی مورد توجه مردم قرار می‌گیرد آن انتخاب مردم است و تماشاچی انتخاب می‌کند که چه فیلمی را ببیند و برای آن وقت و هزینه کند. موضوع مهم این است که باید فیلمی بسازی که مردم دوست داشته باشند.

از وزیر به اندازه توانایی ‌اش انتظار داشته باشید

موسوی درباره نقش فرهنگسازی و ذائقه ‌سازی سینما، گفت: «١۶ درصد بودجه کل کشور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کمتر از نیم درصد آن به سینما اختصاص دارد. اما با هر حرکتى می‌خواهند جناب صالحى را تا پاى اعدام  می برند.

در حالیکه باید به همان قدر همان نیم درصد از ١۶ درصد بودجه از او توقع داشته باشیم. باید واقع بین باشیم و از سینما به اندازه خودش انتظار داشته باشیم.»

به قدر خرج سینما ازش انتظار داشته باشید

این پخش‌کننده سینما تصریح کرد: «مگر ما چه قدر تماشاگر سینما داریم؟ ایرانی‌ها هر سه سال یک بار سینما می‌روند و به طور کلی یک میلیون مخاطب دائمی سینما داریم. آنچه اهمیت دارد این است که سینما را به اندازه خودش ببینیم. اصلاح جامعه را نمی‌توان از سینما انتظار داشت به اندازه‌ای که از آن استفاده می‌کنیم باید انتظار تاثیر داشته باشیم.

همه زیر چتر شورای عالی تهیه‌کنندگان هستند

موسوی در پاسخ به این صحبت گبرلو که تشکیلات متعدد سینمایی و از جمله گروه ‌های مختلف تهیه‌ کنندگان، اختلاف بین سینماگران و چندشاخگی باعث عدم نتیجه‌ گیری درست شده است، گفت: «کار صنفی در ایران به شدت مشکل است و ما در شواری عالی تهیه‌کنندگان با همفکری کارها را انجام می‌دهیم و جلو می‌بریم. طبیعت هنر این است که هر راهی را ببندند هنرمند راه جدیدی را پیدا می‌کند و ما در همه این سال‌ها تلاش کرده‌ایم که راه را باز کنیم.

کارگروه صنعت ‌سینما راه‌اندازی شد

موسوی در ادامه صحبت‌هایش به تشکیل کارگروهی اشاره کرد و افزود: «معاونت سینمایی آقای حیدریان کارگروهی به دبیری آقای اربابی تشکیل داده است که به زودی بحث صنعت سینما مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از چهل سال سینما را به عنوان صنعت معرفی کنند و این موضوع در هیات دولت نیز مطرح شود. پذیرش سینما به عنوان صنعت امکاناتی را به وجود می آورد که می تواند به بالندگی سینمای کشور کمک کند.

تلویزیون جای خالی اشتغال زایی سینما را پر می‌کند

موسوی در ادامه به اشتغال اهالی سینما در تلویزیون اشاره کرد و بیان داشت:  هر زمانی که تولیدات تلویزیون افزایش پیدا کرده است توانسته به اشتغال سینماگران کمک کند. خانه سینما ۵ هزار عضو دارد که بخش اعظم این‌ها در تلویزیون فعال بودند. سینما با این حجم تولیدات و این میزان زیرساخت برای نمایش فیلم‌ها توان اشتغالزایی برای همه اهالی سینما را ندارد. در طول سال ۵۵ تا ۶۰ فیلم در سینمای بدنه و ۳۰ تا ۴۰ فیلم در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود. باید ایجاد شغل داشته باشیم که در حال حاضر ظرفیت تولید بیشتر در سینما وجود ندارد.

همه وظایف را برعهده اهالی سینما بگذارید

وی در پایان تاکید کرد: وزارت ارشاد باید همه وظایف را برعهده اهالی سینما بگذارد. طول می‌کشد تا یاد بگیرند اما یاد می‌گیرند. اهالی سینما باید یاد بگیرند خودشان از عهده کارهایشان بربیاند و حقشان را بگیرند. سینمای ایران می‌تواند به جایگاه رفیعی که حقش است برسد و این مهم تنها با اعتماد به هنرمندان امکانپذیر خواهد بود.

گبرلو نیز در پایان پنجمین برنامه «شبهای شفاهی» بیان داشت: سینمای ایران نیاز به تدبیر، مدیریت صحیح و همفکری فیلمسازان، دولت، مجلس و همه نهادها و ارگان هادارد. امیداوارم این همفکری و همراهی در سینمای ایران ایجاد شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید