گزارش ایسنا از اولین جشنواره فیلم فجر استانی در اردبیل

0
37
سردرب سینما قدس اردبیل
سردرب سینما قدس اردبیل

گزارش ایسنا از اولین جشنواره فیلم فجر استانی در اردبیل – به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم فجر استانی دیشب در مجتمع هنری فرهنگی اردبیل برگزار شد این جشنواره که از ۱۷تا ۲۶ بهمن، در سینما قدس اردبیل با اکران ۲۰ اثر منتخب بخش سودای سیمرغ توانست قلم نقد اهالی هنر هفتم استان را لرزاند و با معرفی دو اثر شیار ۱۴۳ و چند مترمکعب عشق در نگاه تماشاگران و هنرمندان، به کار خود پایان داد.

گزارش ایسنا از اولین جشنواره فیلم فجر استانی در اردبیل
گزارش ایسنا از اولین جشنواره فیلم فجر استانی در اردبیل

گزارش ایسنا از اولین جشنواره فیلم فجر استانی در اردبیل – در این میزبانی ده روزه، هر روز ۲ فیلم در ۴ سانس ساعت ۲۰، ۱۸ ، ۱۶، ۱۴ به نمایش گذاشته شد و بلیت جشنواره با تخفیف اداره ارشاد، ۴ هزار تومان به فروش می‌رسید. البته خبرنگاران و هنرمندان با داشتن دعوت نامه از سوی ارشاد، می‌توانستند اکثر فیلم‌ها را به صورت رایگان تماشا کنند.

خبر اکران تعدادی از فیلم‌های سی و دومین جشنواره فجر در سینما قدس که شوق هنر دوستان را برانگیخته بود، بالاخره به حقیقت پیوست و با دو روز تاخیر انتظار دوستداران هنر هفتم در۱۷ بهمن، به سر آمد و برای اولین بار سی و دومین مرغ افسانه‌ای سینما در آسمان اردبیل پر گشود و به یمن پرهای طلایی سیمرغ، سینما قدس به نمایش دیجیتالی مجهز شد.

“دو ساعت بعد از مهرآباد” به عنوان نخستین فیلم جشنواره استانی فجر، برای علاقه مندان حوزه سینمایی که از روز اول برای تماشای فیلم‌ها صف کشیده بودند اکران شد و دو ساعت بعد از اولین سانس، “قصه‌ها”ی رخشان بنی اعتماد به روی پرده رفت.

جشنواره فیلم فجر استانی در دومین روز از نمایش فیلم‌ها نیز، مخاطب را به سینما فراخواند به طوری که با وجود سرمای سخت سالن نمایش، موجی از تماشاگران مهمان “خانه پدری” کیانوش عیاری شدند و روز کاری نسبتا شلوغ برای سینما قدس رقم خورد و در روزهای میانی جشنواره “چند متر مکعب عشق”، فضای اشباع از مخاطب در سالن ایجاد کرد.

“سیاوشان “و “ناخواسته” در روزهای پنجم و ششم با استقبال کمی مواجه شد و روز هشتم در جذابترین بخش جشنواره با اکران معراجی‌های ده نمکی حضور تماشاچی‌ها گرد و خاک را از صندلی‌های کهنه سینما زدود.

در روزهای پایانی نمایش فیلم فجر استانی، پرده داغ سینما قدس، آتش بر پرهای سیمرغ زد

دو فیلم “معراجی‌ها” و “آرایش غلیظ” که اگر چه مهمانی نداشت اما فضای هنری جشنواره را در روزهای پایانی مملو از مهمان ناخوانده کرد و تا حدی توانست کمبود مخاطب و فروش نسبتاً پایین برخی فیلم‌ها را جبران کند.

آخرین روز جشنواره به اکران فیلم “سیزده” و “گنجشکک اشی مشی” که به دلیل تاخیر در پرواز سیمرغ‌ها به آسمان هنر هفتم اردبیل، به سینما نرسیده بودند، اختصاص یافت و بالاخره سیمرغ‌ها پرونده سفر مجدد خود را روی میز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گذاشتند و اردبیل را ترک کردند.

با این وجود برخی از اردبیلی‌های هنر دوست، اشتیاق دیدن آخرین فیلم ابراهیم حاتمی کیا با عنوان”چ” و “رستاخیز” درویش را با خود به خانه‌هایشان بردند.

بنابراین امسال اکران‌های تلخ با تجربه شیرین اولین میزبانی اردبیل به خاطره سپرده شد. از یک هفته قبل هم که با طرح سینما سلام اسباب آشتی مردم با سینما کلید خورده بود بالاخره توانست در سه روز آخر با وجود خاموشی چراغ‌های جشنواره در تهران، بازار اکران سینما قدس را گرم کند و با استقبال دم آخری و حضور پر رنگ اهالی سینما دوست، چراغ‌های برافروخته، مشکل سرمای سالن را نادیده کرده و بر گرمای اشتیاق حضار افزود.

گفتنی است از بین فیلم‌های منتخب بخش سودای سیمرغ نمایش داده شده در پرده سینما قدس اردبیل؛ “سیزده”، “همه چیز برای فروش” ، “شیار ۱۴۳” ، “چند متر مکعب عشق”، ” آذرشهدخت و پرویز و دیگران”، موفق به دریافت سیمرغ بلورین شدند.

استقبال کم، در شأن جشنواره نبود

با همه توصیفاتی که از اولین جشنواره فیلم فجر استانی می‌توان به قلم آورد، این جشنواره بنا به برخی ضعف‌ها و نارسایی‌ها نتوانست مخاطب خود را به صحنه هر ۲۰ فیلم اکران شده بکشاند.

یک کارگردان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از اردبیل با ابراز خرسندی از اکران سی و دومین جشنواره فیلم فجر در سینما قدس اردبیل، این حرکت را در جهت ارتقای فرهنگ استان، موثر دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که اردبیل پتانسیل خوبی در فیلم سازی دارد، باید بستر از این قبیل رویدادهای فرهنگی – هنری را در استان، فراهم کرد.

صابر محمدی ضعف در تبلیغات، معرفی و اطلاع رسانی را از نقص‌های این جشنواره عنوان کرد و افزود: وقتی مردم در جریان موضوع و کیفیت فیلم‌ها قرار نگیرند، تمایل و اشتیاقی برای دیدن ندارند و در نتیجه فیلم‌ها با استقبال کم مواجه شده و فروش خوبی نخواهند داشت.

مدیر گروه عکاسی دانشکده خبر اردبیل، با بیان اینکه تکمیل و ماندگاری یک اثر هنری به میزان استقبال و حضور مخاطبان دارد، ادامه داد: استقبال کم رنگ اردبیلی‌ها، در شأن جشنواره بین المللی فجر نبود.

این فعال عرصه سینما، خواستار تداوم در برگزاری این جشنواره شد و تصریح کرد: با برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده می توان سی و سومین جشنواره فجر را با مخاطب بیشتر برگزار شد.

فاجعه “شهر بدون سینما” استان را تهدید می کند

معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، سرمای سالن و مجهز نبودن به سیستم گرمایشی را از علل کاهش مخاطب دانست و تصریح کرد: اگر چه از چند روز قبل، برای ایجاد سیستم گرمایشی با ادارات ذیربط هماهنگ شدیم، اما سالن سرد سینما مخطب را از خود دور می‌راند و اگر استقبال از برخی فیلم‌های شاخص جشنواره بسیار خوب بوده به دلیل ارائه آثار با کیفیت و قوی در نمایش دیجیتالی سینما قدس است.

حمدالله اسکندری تصریح کرد: هنر سینما قدس این است که تا امروز نفس می‌کشد به طوری که صندلی‌های قدیمی سینما که نشان دهنده قدمت قبل از انقلاب سینما است، در شأن مردم اردبیل نیست.

وی ادامه داد: با وجود انتظاراتی که از استانداری و بخش‌های عمرانی داشتیم، هیچ سازمان دولتی دست یاری به سینمای پا به سن گذاشته اردبیل دراز نکرد. به طوری که اگر این وضع ادامه پیدا کند و برای تعمیر و تطبیق دادن سالن نمایش با سبک معماری جدید در سینماهای استان تدبیری اندیشیده نشود، همین دو سینما را هم از دست خواهیم داد بدین ترتیب استان اردبیل با فاجعه نداشتن سینما مواجه می شود.

دبیر اولین جشنواره فیلم فجر استانی که روزهای پرکاری را پشت سرگذاشت در گفت‌وگو با خبرنگاران استانی، اعتبار صرف شده برای این جشنواره را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با رفع برخی نارسایی‌های موجود، تلاش می کنیم برای سال آینده این جشنواره را جذابتر و مخاطب پسندتر برگزار کنیم. علی چشمه نور پربازدید ترین سانس اکران فیلم های جشنواره را ساعت ۱۸ عنوان کرد. به پایان رسید این جشنواره اما حکایت سردی سالن سینما قدس، هم چنان باقیست.

گزارش: سهیلا صاحبقران – خبرنگار ایسنای اردبیل | ۳۰ بهمن ۱۳۹۲


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/joinchat/AAAAAEJFTwuDP2pQtQaVYw

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید