ژان پل بلموندو ستاره سینمای فرانسه و جهان درگذشت

0
340
زندگی سینمایی ژان پل بلموندو
زندگی سینمایی ژان پل بلموندو

ژان پل بلموندو ستاره سینمای فرانسه و جهان درگذشت – به گزارش وب سایت اردبیل سینما به نقل از گاردین، ژان پل بلموندو بازیگر بلندآوازه سینمای فرانسه در سن ۸۸ سالگی درگذشت. این خبر را امروز ۶ سپتامبر وکیل این بازیگر به اسوشیتدپرس اعلام کرد.

ژان پل بلموندو دهه شصت با فیلم کلاسیک موج نویی «از نفس افتاده» ساخته ژان لوک گدار به شهرت بین المللی دست پیدا کرد.بلموندو که در نزد مخاطب های فرانسوی با نام «ببل/Bébel» شناخته می شد، در کشور فرانسه از او به عنوان یکی از موفق ترین بازیگران گیشه در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی یاد می شد.

نیمه دوم قرن بیستم در فرانسه، ژان پل بلموندو از لحاظ چهره و ترکیب صورت در تضاد با رقیب و همکار خود آلن دلون دیگر ستاره محبوب سینمای فرانسه بود.

این بازیگر فرانسوی سال ۱۹۳۳ در حومه پاریس به دنیا آمد. او پسر پل بلموندو مجسمه ساز بود و در تعداد مدرسه خصوصی سطح بالا تحصیلات خود را گذراند.


ژان پل بلموندو (متولد ۹ آوریل ۱۹۳۳) بازیگر مشهور و موفق فرانسوی بود. پدرش مجسمه ساز سرشناس، پل بلموندو بود. ابتدا مدتی بوکسور حرفه ای بود. تحصیلاتش را در کنسراتوار پاریس به پایان برد. تا چند سال در تئاترهای شهرستان ها ظاهر می شد تا این که در پاریس روی صحنه رفت و در اواخر دهه ی ۱۹۵۰ وارد سینما شد.

پس از اینکه در نه فیلم در نقش های دوم بازی کرد، یک شبه، با «از نفس افتاده» ژان لوک گدار به شهرت بین المللی دست یافت. تا سال های آخر دهه ی ۱۹۸۰ به شدت فعال بود و از ستارگان سینمای فرانسه به شمار می آمد. پس از آن، به دلیل کهولت سن، گه گاه جلوی دوربین ظاهر می شد (چون به قول خودش نمی خواست باز هم با ایفای نقش های پُرتحرک، «پدر بزرگ پرنده» لقب بگیرد!) در اواخر دهه ی ۱۹۶۰ کمپانی فیلم سازی سریتو را بنیان گذاشت. طی سال های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۶ رئیس سندیکای بازیگران سینمای فرانسه بود. در تلویزیونی نیز (از جمله با سه تفنگدار، ۱۹۶۰) فعالیت داشت. برای سیر و سفر نازپرورده برنده ی سزار شد. خاطراتش را در کتابی با نام سی سال و بیست و پنج فیلم (۱۹۶۳) نوشته است.

کلیپی از بازی ژان پل بلموندو در فیلم از نفس افتاده:

ویدئوی منتخب از بازی های ژان پل بلموندو:


ژان پل بلموندو ستاره سینمای فرانسه و جهان درگذشت

چهره بلموندو با آن بینی قوزدار و شکسته، چشم های افتاده و دهان گشاد، بیش تر به یک بوکسور شباهت داشت تا ستاره ی سینما. برای پی بردن به صحت این امر کافی است او را ستاره ی هم دوره اش، آلن دلون مقایسه کرد. اما بی تردید در دهه ی ۱۹۶۰ او یک ستاره بود با تمام ویژگی های آن و هم چنین ضد قهرمان فیلم های موج نوی سینمای فرانسه که به دلیل ایفای نقش «میشل پوآکار» بی هدف، آواره و ضد اجتماع در از نفس افتاده، مظهر جوانان شورشی آن سال ها به شمار می آمد.

مطالب مرتبط:


ژان پل بلموندو در دوران پیری اش:

jean-paul-belmondo
jean-paul-belmondo
پیری ژان پل بلموندو
پیری ژان پل بلموندو
ایام کهنسالی ژان پل بلموندو
ایام کهنسالی ژان پل بلموندو

کانال تلگرام سینما قدس اردبیل:
https://t.me/CinemaGhodsArdabil

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید