معرفی فیلم چراغ گاز ساخته جورج کیوکر

0
752
اینگرید برگمن در فیلم سینمایی چراغ گاز
اینگرید برگمن در فیلم سینمایی چراغ گاز

معرفی فیلم چراغ گاز ساخته جورج کیوکر

فیلمی که جایزه‌ی اسکار را برای اینگرید برگمن به ارمغان آورد

وبسایت اردبیل سینما با افتخار تقدیم می کند: سینمایی «چراغ گاز» در سال ۱۹۴۴ درحالی ساخته شد که چهار سال قبل از آن نسخه‌ای دیگر از این فیلم ساخته شده بود. استودیوی برادران وارنر نیز این اواخر اعلام کرد که قصد دارد فیلم کلاسیک «چراغ گاز» را دوباره بازسازی کند. «چراغ گاز» (gaslight) محصول سال ۱۹۴۴ آمریکا است که در مدت زمان یک ساعت و ۵۴ دقیقه به شیوه‌ی سیاه و سفید توسط جرج کیوکر ساخته شده است.

نمایی از فیلم چراغ گاز
نمایی از فیلم چراغ گاز

داستان فیلم چراغ گاز

فیلمنامه «چراغ گاز» را جان ون دروتن براساس نمایشنامه ‌ای از پاتریک همیلتون با نام فرشته خیابان به نگارش درآورده است.

فیلم با قرارگرفتن در ژانر دلهره و معمایی درباره خواننده‌ای به نام آلیس است که در خانه‌اش به قتل می‌رسید اما قاتل او هرگز شناخته و دستگیر نمی‌شود. پائولا برادرزاده مقتول که اکنون وارث و ساکن خانه او شده با غریبه‌ای ازدواج می‌کند که علاقه‌اش بیشتر متوجه اتاقک زیر شیروانی خانه است.

فیلم سینمایی چراغ گاز
فیلم سینمایی چراغ گاز

حاشیه‌ های فیلم

زمانی ‌که سینمایی «چراغ گاز» ساخته شد، استودیوی سازنده تلاش کرد که تمام نسخه‌هایی که از فیلم قبلی (۱۹۴۰) در بازار موجود بود را جمع ‌آوری کند. اما این تلاش ناموفق ماند. با این‌حال تعداد اندکی از فیلم چراغ گاز که در سال ۱۹۴۰ ساخته شد، در بازار باقی مانده است تا علاقه‌مندان سینما در دهه‌های بعد به تماشای آن بنشینند.

اینگرید برگمان برای ایفای نقش در این فیلم مدتی را در موسسه تحقیقاتی بیماران روانی گذراند و بر روی علایم زنی که به لحاظ عصبی دچار آسیب شده بود مطالعه کرد.

چارلز بویر و انیگرید برگمن درحالی نقش زن و شوهر را بازی کردند که پیش از قرارگرفتن مقابل دوربین هیچگاه از نزدیک همدیگر را ندیده بودند. همچنین در حالی‌ که بویر چند سانتیمتری از برگمن کوتاه قد بود، در صحنه‌ هایی که این‌دو در کنار هم قرار می‌گرفتند، زیرپای بویر یک جمعه قرار می‌دادند.

گاف‌ های فیلم چراغ گاز

در صحنه‌ای از فیلم پائولا نامه عمه ‌اش را در جعبه موسیقی پیدا می‌کند. گریگوری نامه را برداشته و آن را مچاله در جیب خود قرار می‌دهد؛ در حالی که بعداً وقتی پائولا نامه در میز تحریر گریگوری پیدا می‌کند، اثری از مچالگی در آن نیست.

در صحنه‌ای دیگر علامتی که از عکس گم شده برروی کاغذ دیواری مانده حاکی از این است که عکس پرتره یک آدم بوده است. اما زمانی که پائولا عکس را پیدا می‌کند به وضوح نشان داده می‌شود که یک منظره است.

در صحنه‌ای از فیلم وقتی نانسی الیزابت را تا بالای پله‌ها دنبال می‌کند هر دو تعدادی ملحفه تاشده در دست دارند. آنها وقتی به بالا می‌رسند، دوربین ناگهان نمایی نزدیک از نانسی نشان می‌دهد که به سقف نگاه می‌کند، در این نما هیچ ملحفه ‌ای در دست نانسی نیست.

فیلم چراغ گاز
فیلم چراغ گاز

حضور در جشنواره‌ های جهانی و اکران سینماها

سینمایی «چراغ گاز» جایزه اسکار را برای اینگرید برگمن به ارمغان آورد. این فیلم همچنین اسکار بهترین طراحی صحنه و لباس را نیز به دست آورد. «چراغ گاز» در پنج بخش، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین عکس و بهترین فیلمنامه نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این فیلم همچنین در جشنواره گلدن گلوب عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن را برای برگمن به ارمغان آورد.

«چراغ گاز» برای نخستین ‌بار چهارم می ۱۹۴۴ در نیویورک به روی پرده رفت. این فیلم در همان سال در کشور سوئد نیز اکران شد. ساخته جورج کیوکر به ترتیب در سال ‌های بعد در کشورهای فنلاند، یونان، پرتقال، فرانسه، آلمان، اسپانیا، استرالیا و دانمارک نیز به نمایش درآمد. این فیلم در سال ۱۹۸۴ از تلویزیون آلمان پخش شد و اوایل سال ۲۰۰۷ نیز در کشور فرانسه مجددا به اکران درآمد.

درباره بازیگران فیلم: اینگرید برگمن

اینگرید برگمن، بازیگر سوئدی ‌الاصل «چراغ گاز» ۲۹ آگوست ۱۹۱۸ به دنیا آمد. او در کودکی مادرش را از دست داد و پس از تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک استکهلم بازی در فیلم‌های سوئدی را آغاز کرد و در عرض یکسال به ستاره سینمای سوئد تبدیل شد. آخرین فیلم او مورد توجه دیوید سلزینک، فیلمساز معروف هالیوود (سازنده برباد رفته) قرار گرفت و از او برای بازسازی دوباره فیلم در آمریکا دعوت کرد. پس از آن بود که برگمن به ستاره ‌ای در سینمای آمریکا تبدیل شد و فیلم‌ های بسیاری را در این کشور از جمله فیلم «طلسم‌ شده» هیچکاک را بازی کرد.

اینگرید برگمن - بازیگر سینما
اینگرید برگمن – بازیگر سینما

در سینمایی چراغ گاز در کنار اینگرید برگمن، چارلز بویر، جوزف کاتن، دیم می ویتی، آنجلا لنزبری و باربارا اورست ایفای نقش کرده‌اند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید