معرفی فیلم تهران ۱۵۰۰ + نظرات منتقدان

0
726
فیلم انیمیشن سینمایی تهران 1500
فیلم انیمیشن سینمایی تهران 1500

معرفی فیلم تهران ۱۵۰۰ + نظرات منتقدان

وبسایت اردبیل سینما تقدیم می کند: اینکه «رسوایی» به فروش فوق ‌العاده‌ای دست یابد یا «حوض نقاشی» گیشه قابل قبولی بیابد قابل پیش‌بینی بود ولی کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» در ایام نوروز به باشگاه میلیاردی‌ها بپیوندد.

با توجه به اینکه سینمای ایران سابقه خوبی در تولید انیمیشن ‌های بلند سینمایی ندارد و معدود آثار ساخته شده در این حوزه نیز یا فاقد جذابیت برای مخاطب بوده‌اند و یا اکران مهجوری یافته ‌اند، فروش میلیاردی یک انیمیشن ایرانی را می‌توان غیرقابل پیش‌بینی ترین اتفاق اکران نوروزی دانست. انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» که فرآیند تولید دشوار و طولانی ‌ای هم داشت با بهره‌گیری از بازیگران شاخص در هیأت صداپیشه و روایت داستانی سرراست و بامزه توانست حتی از «حوض نقاشی» فیلم محبوب تماشاگران جشنواره سی‌ و‌ یکم نیز بیشتر بفروشد. با فروش قابل توجه «تهران ۱۵۰۰» به نظر می‌رسد که فضا برای تولیدات بعدی انیمیشن آماده ‌تر از گذشته شده باشد.

فیلم تهران 1500 - ساخته استاد بهرام عظیمی
فیلم تهران ۱۵۰۰ – ساخته استاد بهرام عظیمی

استقبال چشمگیر مردم از انیمیشن تهران ۱۵۰۰

بهرام عظیمی سازنده انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» که فیلمش با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شده اذعان داشت که اگر حمایت‌ های کافی در تولید چنین آثاری وجود داشته باشد از تجربه ‌ای که به دست آورده می‌تواند به نحو بهینه در فیلم ‌های بعدی‌ اش استفاده کند.

بهرام عظیمی در گفتگو با «بانی فیلم» بیان داشت: بالاخره این اتفاق مهمی است که برای نخستین بار در انیمیشن ایران رخ داده. من شخصاً هیجان زیادی دارم هیچ وقت فکر نمی‌کردم اگر فیلمم فروش میلیاردی داشته باشد چه کار باید انجام دهم! نمی‌دانم شاید بهتر است سراغ کارگردانان قبلی که فیلمشان چنین فروشی داشته بروم و از آنها بپرسم که چه کار کنم!

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: دلایل متعددی را برای استقبال خوب مخاطبان می‌توان برشمرد. به اعتقاد من نخستین دلیلش این است که تا به حال چنین تجربه‌ای در سینما نداشتیم و واقعاً چنین چیزی برای مردم نو و تازه است. دلیل دیگر حضور بازیگران مورد علاقه مردم است. مردم علاقه‌ داشتند چهره جدیدی از بازیگران محبوبشان را در قاب سینما ببینند و همین عاملی بود که آنها را راغب به سینما رفتن کرد. از طرفی دیگر تبلیغاتی که در خصوص فیلم انجام شد بسیار مؤثر بود. منتها تبلیغات را هم وقتی مردم دیدند باز از دیدن هدیه تهرانی، مهران مدیری و… در شکل انیمیشن شگفت ‌زده شدند و برای دیدن فیلم کنجکاو. ضمن اینکه مشخصاً «تهران ۱۵۰۰» فیلم شادی است و طنز بر آن حاکم است. همین مورد باعث می‌شود که خیلی از مردم انتخاب اولشان این فیلم باشد.

وی افزود: طی رفت و آمدهایم به سالن ‌های سینما متوجه شدم مردم اکثراً خانوادگی به دیدن فیلم می‌آیند و این مشخص می‌کند که برآیند نظرات یک خانواده برای سینما رفتن دیدن یک تجربه نو و متفاوت در سینما است.

عظیمی ضمن ابراز خوشحالی برای تهیه‌کننده انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» گفت: محمدرضا ابوالحسنی تمام زندگی ‌اش را گذاشت و هزینه ساخت این فیلم را تأمین کرد. امیدوارم سرمایه اولیه ‌ای که ایشان گذاشتند برگردد. به هر حال اگر حمایت ‌های کافی وجود داشته باشد تجربه‌ای که من و سایرین در «تهران ۱۵۰۰» کسب کردیم می‌تواند در آثار بعد بسیار کارآمد باشد. یعنی این تجربه بسیار ارزشمند بوده و نباید به سادگی از کنار آن گذشت. امیدوارم این فروش خوب همچنان ادامه پیدا کند تا من بتوانم کار بعدی ‌ام را نیز با همین تهیه ‌کننده انجام دهم.

انیمیشن فضای تازه برای سینمای ایران رقم می‌زند

سیروس تسلیمی نیز بیان داشت از آنجا که ساخت انیمیشن بسیار هزینه بر است، «تهران ۱۵۰۰» حتی تا انتهای اکرانش هم نمی‌تواند سرمایه اولیه‌ اش را برگرداند.

این تهیه‌ کننده سینما در گفتگو با «بانی فیلم» اظهار داشت: این استقبال چشمگیر دلایل مختلفی دارد. از جمله این دلایل می‌توان به استفاده از بازیگران مطرح اشاره کرد. بعضی از مردم تا مدت‌ ها فکر می‌کردند که اصلاً این بازیگران در فیلم بازی کرده‌اند. به هر حال با اینکه این فیلم فروش خوبی داشته، اما از آنجا که ساخت انیمیشن هزینه بسیار بالایی می‌برد یقیناً حتی تا انتهای اکران بودجه فیلم تمام و کمال برنمی‌گردد. ساخت انیمیشن سینمایی فضای جدیدی برای سینمای ایران است و امیدوارم بودجه کافی برای این قبیل تولیدات فراهم گردد.

وی در ادامه افزود: «تهران ۱۵۰۰» بازار جهانی ندارد. چون هنرپیشه ‌هایی بومی دارد که در سایر نقاط دنیا آشنایی چندانی با آنها ندارند. در کل آرزومندم شرایط بهتری برای ساخت انیمیشن مهیا شود و دستگاه‌ هایی وارد بازار شوند که تولید این قبیل محصولات را ارزانتر سازد. زیرا انیمیشن بیشتر روی تکنولوژی می‌چرخد، تا قصه و سایر عوامل.

انیمیشن بستر مناسبی برای غرق شدن در رویا

احمد طالبی‌نژاد ساخت انیمیشن سینمایی «تهران ۱۵۰۰» را پاسخ مناسبی به کسانی که معتقد بودند فیلم انیمیشن در ایران مخاطبی ندارد، دانست. احمد طالبی‌نژاد ضمن بیان این مطلب که تاکنون موفق به دیدن این فیلم نشده در گفتگو با «بانی فیلم» اظهار داشت: تا جایی که من مطلعم این فیلم در خصوص تهران فردا است و در آن از تصاویر مجازی هنرپیشه‌ های مطرح استفاده شده است. به هر حال در تمام دنیا کشش خاصی نسبت به انیمیشن وجود دارد و این فیلم‌ ها پر فروش هستند. به این دلیل که انیمیشن دنیای خاصی دارد و مردم برای لحظاتی از واقعیت ‌ها جدا می‌شوند و در رویا غرق می‌شوند.  وی در ادامه افزود: به نظرم انیمیشن بهترین بستر یا محمل برای جدا شدن از واقعیت و غرق شدن در رویا است. در انیمیشن یک جور رویاپردازی وجود دارد که در فیلم‌های واقعی از آن خبری نیست. چند سال پیش آقای مهرجویی هم فیلمی در خصوص تهران ساخت که با استقبال چندانی مواجه نشد، اما «تهران ۱۵۰۰» تا جایی که من در موردش خواندم تصویر آینده تهران را نشان می‌دهد که مسلماً برای مردم جذاب است. مجموع این عوامل در کنار هم باعث ترغیب مخاطب به دیدن این فیلم می‌شود و جواب مناسبی است برای کسانی که همیشه بهانه می‌آورند فیلم انیمیشن در ایران مخاطبی ندارد. به هر حال فیلم‌های انیمیشن قبلی که ساخته شدند ساختار خوب و موضوع جذابی نداشتند و مسلماً از اقبال خوبی برخوردار نمی‌شدند، اما «تهران ۱۵۰۰» ثابت کرد که یک انیمیشن خوب می‌تواند مخاطب را به سینماها بکشاند. ضمن اینکه در تبلیغات «تهران ۱۵۰۰» هم گفته می‌شود سازنده این فیلم همان سازنده سیا ساکتی و… است. این مورد هم به اعتقاد من کمک مناسبی به فروش فیلم داشته است. به دلیل اینکه مردم از آن انیمیشن‌ ها (که البته من مطلقاً دوست نداشتم) خاطره دارند و آن کاراکترها را دوست داشتند.

منبع: بانی فیلم آنلاین

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید