مرور بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر

0
30
مرور جشنواره فیلم فجر دوره 20
مرور جشنواره فیلم فجر دوره 20

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: مرور بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر – بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۲ لغایت ۲۲ بهمن ماه ۱۳۸۰ در تهران برگزار شد.

مرور جشنواره فیلم فجر دوره 20
مرور جشنواره فیلم فجر دوره ۲۰

جشنواره بیستم ( ۱۲تا ۲۲ بهمن ۱۳۸۰)به لحاظ برخورداری از موضوعات اجتماعی حال و هوای خاصی داشت و اکثر فیلم ها سعی داشتند به نحوی از شرایط اجتماعی و سیاسی گله کنند حال به چه صورت شفاف و یا غیر مستقیم، اما نکته قابل توجه این است که دوره بیستم مرزها برای بیان حرف های سیاسی باز بود و فیلم سازان این گونه مسائل را به صورت تماشاگر پسند مطرح کردند. جشنواره دوره بیستم با گذشت دو دهه از آغاز خود همچنان با آزادی های نسبی حرکت می کرد و همین امر موجب بازگشت بزرگانی چون ناصر تقوایی با فیلم “کاغذ بی خط” به سینما شد و با اینکه با استقبال تماشاگران روبرو نشد اما نظر منتقدان نسبت به این فیلم مساعد بود.

دوره بیستم باز هم نوبت به بهمن فرمان آرا رسید که در فاصله‌ای تنها یک دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر، یک بار دیگر با فیلم سینمایی «خانه‌ای روی آب» جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کند، فرمان آرا در این فیلم از بازیگرانی چون رضا کیانیان، هدیه تهرانی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، بیتا فرهی، بهناز جعفری و رویا نونهالی بهره برد تا روایتگر داستان سورئال از تصادف یک دکتر با یک فرشته و درگیر شدن او در اتفاقات بعدی باشد.از فیلم‌های مهم این دوره می توان به فیلم های «خانه ای روی آب»، «ارتفاع پست»، «قارچ سمی»، «کاغذ بی خط»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «شام آخر»، «خواب سفید» و … اشاره کرد.

“خانه ای روی آب” به کارگردانی بهمن فرمان آرا به عنوان بهترین فیلم جشنواره شناخته شد و هیات داوران رسول صدرعاملی را نیز به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم “من ترانه ۱۵ سال دارم” انتخاب کردند؛ همچنین برای بهترین فیلم نامه نیز کامبوزیا پرتوی و رسول صدرعاملی برای فیلم “من ترانه ۱۵ سال دارم” موفق به کسب جایزه شدند. رضا کیانیان برای فیلم “خانه ای روی آب” و ترانه علیدوستی برای فیلم “من ترانه ۱۵ سال دارم” به عنوان بهترین بازیگر نقش اول و عزت الله انتظامی و بهناز جعفری برای فیلم “خانه ای روی آب” به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل معرفی شدند.

فیلم “قارچ سمی” در بخش های تدوین، موسیقی و جلوه های ویژه به ترتیب توسط بهرام دهقانی، ناصر چشم  آذر و محمدرضا شرف الدین توانستند جایزه بهترین ها را دریافت کنند.

محمد آلادپوش به عنوان فیلمبردار فیلم “ایستگاه متروک” ،‌ژیلا مهرجویی در طراحی صحنه فیلم “خانه ای روی آب”، علی عابدینی در چهره پردازی فیلم “من ترانه ۱۵ سال دارم”، محمدرضا دلپاک در صداگذاری فیلم “سفر به فردا” و یدالله نجفی و ناصر شکوهی نیا به عنوان صدابرداری در فیلم “امتحان” موفق به کسب جایزه شدند.

دبیر جشنواره : محمد مهدی عسگر پور

بهترین فیلم : «خانه ای روی آب» به کارگردانی بهمن فرمان آرا


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/joinchat/AAAAAEJFTwuDP2pQtQaVYw

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید