فیلم ناگهان درخت؛ شاعرانه‌ای متفاوت

0
71
فیلم سینمایی ناگهان درخت؛ شاعرانه‌ای متفاوت
فیلم سینمایی ناگهان درخت؛ شاعرانه‌ای متفاوت

وب سایت اردبیل سینما تقدیم می کند: فیلم ناگهان درخت؛ شاعرانه‌ای متفاوت – شاید نزدیک‌ترین تعریفی که می‌توان به دنیای «ناگهان درخت» ارائه داد؛ سینمای شاعرانه است، جنسی متفاوت از سینما که قرار نیست چندان مطابق میل مخاطب پیش برود اما همچون زبان شعر به شدت غافلگیر کننده است و گاه تک بیتی کافی است تا تو را زمین گیر کند.

قطعاً سینمای شاعرانه از جذابیت‌های لازم و عناصر سرگرم کننده سینما برای مخاطب عام بهره نمی‌برد، چرا که دنیایش همچون زبان شعر سیال است، زمان و مکان را در لحظه‌ای در هم می‌ریزد و تخیل و اندیشه را به پرواز در می‌آورد و این شاید آن تعریفی است که اتفاقاً بسیاری از اندیشمندان به سینمای ناب نسبت می‌دهند.

در دنیای شاعرانگی تنها این کلمات و واژه‌ها نیست که در هم می‌آمیزند و رقص کنان در کنار هم می‌نشینند بلکه این تفکر، اندیشه، فانتزی، تخیل و حتی فلسفه است که در هم تنیده می‌شوند تا بر جان می‌نشینند.

بی شک وقتی از سینمای شاعرانه سخن به میان می‌آوریم نیز مقصودمان این نیست که چند قاب زیبا با رنگ و نور و نریشنی شاعرانه بَزَک شود و بی هیچ اندیشه‌ای مخاطب خود را فریب دهد.

صفی یزدانیان، کارگردان فیلم قطعاً با این نوع از سینما آشناست و مؤلفه‌های آن را به خوبی می‌شناسد و ناگهان درخت توانسته است در لحظاتی به این جنس از سینمای ناب نزدیک شود.

در همان لحظات آغازین فیلم، تکلیف مخاطب با اثر روشن است و اگر منتظر یک خط داستانی منسجم از فیلم است قطعاً از دیدن آن لذت لازم را نخواهد برد. در ناگهان درخت مخاطب باید خود را به فیلم بسپارد، گاهی تخیل کند، گاهی تأمل کند، گاهی بخندد و گاهی پریشان احوال در دنیای پیرامون خود سرگردان بماند.

قطعاً پریشان گویی یکی از اتهامات اصلی نویسنده اثر است که یزدانیان می‌توانست با چیدمانی درست‌تر، رنگ و روی موجه تری به اثر خود بدهد اما چندان هم نباید به دنبال قالب بود و شاید همین سرگردانی و حیرانی است که فیلم را در لحظات مختلفی از رئال، سورئال و فانتزی قرار داده است.

از نکات قابل توجه دیگر در ساخته یزدانیان این است که نباید از پردازش رنگی دیگر از کاراکتر مادر در سینما غافل ماند. مادری که در فیلم کاملاً مادر است اما اصلاً کلیشه نیست، حال خودش را دارد، و دنیای پر رمز و رازش را، محبت‌اش به هیچ وجه فوران نمی‌کند و نصیحت‌گو نیست، اما بازی‌اش با عکس‌ها و نگاهش به دریا پر است از احساس‌های نهفته که به خوبی باورپذیر می‌شود.

ناگهان درخت فیلمی است که می‌توان با آن تک لحظه‌های خوبی را از زندگی تجربه کرد و باور کنیم این چیز کمی نیست در دنیای پر از فیلم‌های شبیه هم.

****
فیلم سینمایی ناگهان درخت در سه دوره تاریخی روایت می‌شود و فرهاد زندگی خود را از کودکی تا ۵۰ سالگی برای روانکاو تعریف می‌کند.

این فیلم به کارگردانی صفی یزدانیان و تهیه کنندگی پیمان معادی از یک هفته پیش به صورت آنلاین اکران خود را آغاز کرده است.

پیمان معادی، مهناز افشار، مهراب قاسم خانی، شقایق دهقان، سیامک صفری، پانته آ پناهی‌ها، لیلی فرهادپور، شهروز آقایی پور، ایران نبی زاده، آرمان مرادی، سانیا رمضانی، ترنم کاظمی، آرمیتا باقری، زهره عباسی و ترنم کرمانیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند. منبع: ایرنا/


سایت دولوپر استودیو: http://developerstudio.ir

سایت سینما قدس اردبیل: http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید