برنامه ‌ریزی اکران بر اساس مخاطب است

سید غلامرضا موسوی
سید غلامرضا موسوی

برنامه ‌ریزی اکران بر اساس مخاطب است

وبسایت اردبیل سینما: برنامه ریزی اکران بر اساس مخاطب است – غلامرضا موسوی عضو هیات رئیسه شورایعالی تهیه‌کنندگان در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره این مهم که بسیاری از  فیلمسازان در شرایط فعلی معتقدند فیلم‌ هایشان به درستی دیده نمی شود و فرصت اکران مناسب ندارند گفت: فیلم ها بر اساس مخاطب برنامه‌ ریزی می‌شود و سیستم عرضه و تقاضا مانند همه کالاها از جمله  کتاب ارائه می‌شود. وقتی کتابی را نویسنده می‌نویسد نمی تواند تعیین تیراژ کند این مخاطب است که تعیین می‌کند کتاب به چاپ ‌های بعدی برسد و تیراژ آن چقدر باشد.

وی ادامه داد: فیلم را باید تماشاگر  انتخاب کند و برای حضور در سالن سینما هزینه بپردازد. طبیعتاً سالن سینما و مدیر سالن سینما هم هزینه دارد و فیلمی را اکران می‌کند باید بتواند مخاطب را با خود همراه کند. سینمای مستقل یا فیلم‌های فیلمسازان اول باید قواعد سینمای حرفه ای را رعایت کنند و بتوانند مخاطب را با خود همراه کنند. قوانین تدوین شده برای سینمای حرفه ای به گونه ای است که هر فیلمی با سینماها قرارداد دارد باید حداقل در سه سانس و به صورت چرخشی امکان نمایش برای فیلم فراهم کند. اگر فیلم توان جذب مخاطب را داشته باشد به صلاح دید مدیران سینما سأنس های بیشتری را در اختیار خواهد گرفت.

موسوی در پاسخ به گلایه‌های فیلمسازان از شرایط اکران گفت: دوستان فیلمساز احتمالاً اطلاع دقیقی از نحوه قراردادها ندارند از سوی دیگر اگر فیلم هنری است و امکان جذب مخاطب به صورت گسترده را ندارد می تواند در گروه هنر و تجربه که هزینه اش توسط دولت پرداخت می‌شود اکران شود. اگر تخلفی از سوی سینما دار وجود دار پخش کننده و در مراتب بعدی تهیه کننده به عنوان صاحب اثر و فیلمساز این تخلفات را به شورای صنفی گزارش دهند تا رسیدگی شود.

وی ادامه داد: نمونه بارز عرضه و تقاضا فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» است این فیلم با موضوع کودک و نوجوان قرارداد دو هفته نمایش با سرگروهی سینما آزادی داشت اما به دلیل فروش خوب و اقبال مخاطب همچنان فیلم در سرگروه سینمایی آزادی باقی مانده است.

سید غلامرضا موسوی - برنامه ریزی اکران

سید غلامرضا موسوی

عضو شورای صنفی نمایش در ادامه گفت: قواعدی وجود دارد، فیلمسازان وقتی فیلم می سازند باید جمعیت هدف خود را در نظر بگیرند و اگر مخاطب محدودی جمعیت هدف فیلمساز است باید درگروه هنر و تجربه اکران شود. باید بپذیریم قانون عرضه و تقاضا در سینما رعایت شود تا چه زمانی باید دست در جیب دولت داشته باشیم، اگر مردم از فیلم استقبال نمی کنند باید در گروه دیگری که برای آن در نظر گرفته شده است (هنر و تجربه) اکران شود.

موسوی در ادامه تأکید کرد: اگر قضاوت بر عهده فیلمساز باشد همه شاهکار می سازند اما تماشاچی تعیین کننده است و باید انتخاب کند مانند کتاب، ممکن است برای اطلاع از چند و چون کتاب منتشر شده از کتابفروشی راهنمایی بگیریم اما در نهایت مراجعه کننده هزینه کتاب را پرداخت می‌کند در سینما هم منتقدین وظیفه راهنمایی تماشاگر را دارند اما بالاخره مخاطب  انتخاب می کند. به نظرم باید آثار سینمایی به درستی تبلیغ شوند تا مخاطب تشویق به دیدن اثر شود که در این زمینه نهادها و ارگان‌هایی که امکان تبلیغات برایشان فراهم است از جمله شهرداری و رسانه ملی می توانند کمک کننده باشند.

منبع: فیلمیران

به این نوشته رأی دهید

طراحی نرم افزار در اردبیل

طراحی و ساخت نرم افزار در اردبیل

Sending
User Review
0 (0 votes)
The short URL of the present article is: https://ardabilcinema.ir/OR1W9

برچسب ها

درباره: مرتضی طالب پور

مرتضی طالب پور

مدیر اسبق وبسایت انجمن سینماداران ایران به مدت 4 سال | تجزیه و تحلیلگر ارشد سیستم مدیریت هتلداری الماس داده | مدیر فعلی سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران | مدیر کنونی وبسایت سینما قدس اردبیل از سال 1387 تاکنون | مدیر و نویسنده و مترجم در وبلاگ cinemayejavan.persianblog.ir | مدیر وبسایت اسپرادو شاپ | مدیر و طراح سایت دولوپر استودیو | مدیر ده ها وبسایت غیر سینمایی...

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برنامه ‌ریزی اکران بر اساس مخاطب است”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را دنبال کنید

خرید از دیجی کالا

خرید بلیت سینما قدس اردبیل

شارژ مستقیم سیم کارت اعتباری

شارژ سیم کارت اعتباری

مدیا اد

ورود به سایت

نماد ساماندهی

logo-samandehi

تبلیغات