وبسایت اردبیل سینما گزارش داد: پاسخ امیر قادری به کارگردان مدافع از فیلم حاتمیکیا – سایت اصولگرای مشرقنیوز یادداشتی از یک کارگردان (که پخش فیلماش درباره سوریه را حوزه هنری بر عهده داشته، و البته مطابق معمول این موارد، بعدها گله کرده که چرا حوزه از فیلماش حمایت نکرده!)، منتشر کرده، که در این یادداشت، این کارگردان به نام عباس لاجوردی، از «از آقای منتقد» دعوت کرده «برای دیدن صحنه های کمدی سوریه تشریف بیاورند ، این پیام را منتشر کنید که ایشان لازم بداند یا اشتباه خود را اعلام کند و یا با من برای دیدن کمدی به قلب جنگ سوریه و میدان نبرد با تروریستها بیاید تا کمی با ایشان و یا به ایشان بخندم».
پاسخ امیر قادری به کارگردان مدافع از فیلم حاتمیکیا
متن کامل یادداشت این فیلمساز و سپس پاسخ امیر قادری را بخوانید:
«به گزارش مشرق [به نقل از میزان]، وقتی که فیلم جدید ابراهیم حاتمیکیا در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد حواشی بسیاری برای این فیلم رخ داد و با واکنش تند وی در نشست خبری فیلم “به وقت شام” در پردیس ملت مواجه شد، بسیاری از هنرمندان نسبت به نقد سطحی یک منتقد سینما که به وقت شام را نوعی صحنه کمدی خواند واکنش نشان دادند.
یکی دیگر از این افراد عباس لاجوردی کارگردان فیلم سینمایی “جشن تولد” است که فیلمی در خصوص مدافعان حرم را در ۲۰۰ متری داعش در سوریه ساخته است که در ادامه یادداشت وی را خواهید خواند:
عباس لاجوردی – فیلم به وقت شام بخشی از واقعیات سوریه و اطراف ما است که ابراهیم حاتمی کیا به خوبی نشان داد ما شاهد یک فیلم تکنیکی و پر از تعلیق و دلهره آور که گویا نمیخواست تمام شود بودیم و حتی می توان گفت این فیلم کلاس فیلمسازی برای فیلمسازان جوان است.
اگر نگویم به وقت شام بهترین ،سینمایی ترین و حرفه ای ترین فیلم است اما می توان گفت یکی از بهترین فیلمهای ابراهیم حاتمی کیا می باشد، متاسفم که هنر را با نگاه جناحی و یا سازمانی کثیف می کنند و تلاش می کنند با تاکتیک سیاسی تکنیک هنری را مه آلود کنند و نادیده بگیرند تا خودشان را به شهرت و پول کاذب و کثیف برسانند.
من اکثر شخصیتهای فیلم به وقت شام را در سوریه دیده ام همانطور که شخصیتهای فیلم سینمایی خودم را در سوریه دیده بودم حتی با برخی در دل جنگ سوریه زندگی کردم و با آنها خندیدیم و اندوهگین شدیم لذا من از اون آقای منتقد سینما برای سفر به سوریه جهت دیدن صحنه های کمدی از منظر وی، به عنوان اولین فیلمساز که در لوکیشن واقعی و دویست متری داعش با عوامل حرفه ای سینمای ایران فیلم جشن تولد را ساختم و مستندهای بسیاری در تنهایی و دل جنگ سوریه ساخته ام و شخصیتهای فیلم ارزشمند به وقت شام را از نزدیک دیده ام و حتی شمشیر در دست شخصیت شیشانی که آقای منتقد آن را شمر نامیده را در برنامه عصر نادر طالب زاده نشان داده ام.
از طریق رسانه ها از آقای منتقد رسما با کمال احترام و بدون کاربرد الفاظ پاپاراتزی و غیره دعوت می کنم به همراه من برای دیدن صحنه های کمدی سوریه تشریف بیاورند ، این پیام را منتشر کنید که ایشان لازم بداند یا اشتباه خود را اعلام کند و یا با من برای دیدن کمدی به قلب جنگ سوریه و میدان نبرد با تروریستها بیاید تا کمی با ایشان و یا به ایشان بخندم، ما پیگیر گفت و گو با آن آقای منتقد هستیم.»
پاسخ امیر قادری:
«آن چه نوشتهاید، دو بخش دارد. یک بخش این که فیلم ابراهیم حاتمیکیا دارای کیفیت بالایی است، و این که در سوریه چه میگذرد. پاسخ شما از سوی من به عنوان یک “منتقد فیلم” این است: این که فیلم ابراهیم حاتمیکیا کمدی از آب درآمده، هیچ ربطی به این ندارد که آن چه در این سالها بر سر کشور سوریه و مردماش آمده، وحشتناک نیست. و اتفاقن، همین نکته باعث تعجبام شده. این که شاهدان عینی و حاضران در کنار مردم مصیبتدیده و جنگزده سوریه، بیشتر باید از کمدی از آب درآمدن فیلم شاکی باشند، تا من که در قلب ماجرا حضور نداشتهام. در ضمن ما عقیدهمان را، چه درست یا از نظر شما اشتباه، از طریق رسانه شخصی و خصوصی که برای اعتبار یافتن آن میان مردم ایران تلاش کردهایم، میگوییم، نه از طریق ارتباط با اقتصاد مرکزی، و یافتن پول از روشهای دیگر؛ روشهایی متاسفانه به جز روش بازار آزاد انتخاب مردم ایران. ما از طریق رسانه خصوصیمان (و نه از این ظاهرن خصوصیهای نیمه دولتی و نیمه رانتی)، یعنی کافه سینما، در بازار آزاد انتخاب مردم ایران حرفمان را میزنیم. امیدواریم شما هم از این به بعد، اگر به حرفتان اعتقاد دارید، عوض پول گرفتن از بیتالمال و اقتصاد مرکزی، همین کار را انجام دهید.»
منبع: سایت کافه سینما (دامنه: www.caffecinema.com)
آدرس وبسایت سینما قدس اردبیل: http://www.cinemaghods.com/