گزارشی ازوضعیت سینماهای اردبیل درزمان کرونا

0
187
مهندس ساسان ابی زاده - مالک و مدیر سینما قدس اردبیل
مهندس ساسان ابی زاده - مالک و مدیر سینما قدس اردبیل

وب سایت اردبیل سینما به نقل از ایسنا گزارش داد: گزارشی ازوضعیت سینماهای اردبیل درزمان کرونا – کرونا آخرین میخ را به تابوت سینما کوبید – اگرچه شیوع کرونا به برخی از مشاغل آسیب‌های جدی وارد کرده است اما برخی از این مشاغل را به کلی تعطیل کرده است طوری که امروز کمتر کسی است که این مشاغل را به یاد داشته باشند، یکی از این مشاغل تعطیل شده «سینما» است که داد سینماداران را در آورده و آنچه البته به جایی نرسد، فریاد است.

سینماهای اردبیل قبل از شیوع کرونا هم حال و روز خوبی نداشتند و عملا توجیه اقتصادی خود را از دست داده بودند اما شیوع کرونا آخرین میخ را بر تابوت سینماها نواخت و سبب شد که کرکره سینما پایین تر کشیده شود.

سردرب سینما قدس اردبیل
سردرب سینما قدس اردبیل

از یک طرف اقتصاد سینما جای مشخصی در تولید ناخالص استان اردبیل ندارد یعنی آنقدر نقش اقتصادی پایینی داشتند که در تولید ناخالص داخلی گم می شود و اصلا به حساب نمی آید و از طرف دیگر تعداد سینماهای اردبیل آنقدر کم است که نمی توانند صدای خود را به گوش تصمیم گیران و تصمیم سازان برسانند و از دردهای خود بگویند.

رفتن به سراغ سینماداران اردبیل در حقیقت تلاش برای رساندن صدای آن به گوش متولیان امور است و به نوعی می توان آنها را از خطر فراموشی رهانید اما این مساله هم سبب نمی شود که سینما داران از آسیب ها دور بمانند مگر آنکه در ستاد کرونای کشور تصمیمی در این مورد اتخاذ شود تا آنها دوباره بتوانند به چرخه اقتصاد برگردند.

سینماها نفس‌های آخر را می‌کشند

تولیدات و محصولات سینمایی مخاطبان خاص خود را دارد و به نوعی مخاطب عام ندارد بنابراین چرخ اقتصاد آن بر روی قشر خاصی می چرخد و این یعنی اقتصاد سینما حرکات سینوسی متداولی دارد که سبب می‌شود درآمد پایدار برای هنر هفتم وجود نداشته باشد اما برخی از سینماداران مملو از یاس و تهی از امید هستند و دیگر به فکر این هستند که عطای سینماداری را به لقایش ببخشند. به راستی در شرایط کرونایی چرخ صنعت سینما چگونه می چرخد؟

ساسان ابی زاده مالک سینما قدس اردبیل در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال می گوید: چرخ ها ایستاده اند و هیج چرخشی در میان نیست نه تنها در اردبیل بلکه در تمام ایران صنعت سینما نفس های آخر را می کشد.

ساسان ابی زاده مالک سینما قدس اردبیل
ساسان ابی زاده مالک سینما قدس اردبیل

بهنام شهبازی مدیر سینما انقلاب اردبیل در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سینما از اول اسفند ۹۸ به خاطر کرونا تعطیل است، گفت: در تعطیلی چرخی وجود ندارد که بچرخد یا چرخش آن از حرکت باز ایستد به همین دلیل سینماداران در این مدت بدون اینکه درآمدی داشته باشند، هزینه نگهداری و جاری را از جیب خود پرداخت می کنند.

پرداخت هزینه‌ها از جیب صاحبان سینما می تواند صنعت سینما را بیش از پیش با خطر تعطیلی مواجه کند و هنر هفتم را از حیات به ممات برساند.

ابی زاده اضافه می کند: از ۴ اسفند ماه تا به امروز در آمد سینما صفر ریال بوده و تمامی هزینه های جاری اعم از حقوق کارکنان، آب، برق، گاز، تلفن ها و غیره را شخصا بدون ریالی درآمد می پردازم.

سمت چپ: مهندس ساسان ابی زاده - مالک سینما قدس اردبیل
سمت چپ: مهندس ساسان ابی زاده – مالک سینما قدس اردبیل

درآمد صفر ریالی سینماداران

شهبازی هم با ناامیدی از درآمدها صحبت می‌کند و اذعان می‌کند که سینماهای اردبیل درآمدی نداشته‌اند تا در شرایط کرونایی کاهش یافته باشد.

بسته‌های حمایتی در شرایط کرونایی برای مشاغل تعریف شده است اما اینکه این بسته‌ها چقدر و تا چه حد قابل دسترسی و قابل دریافت است در هاله ای از ابهام است.

مدیر سینما انقلاب اردبیل در مورد حمایت‌ها می گوید: نه تنها هیچگونه حمایتی دریافت نکرده ایم بلکه متاسفانه حتی کسی نیامده که حال ما را بپرسد بنابراین کرونا بهانه است و بسته‌های حمایتی دریافت نکرده ایم.

شهبازی در مورد انتظار سینماداران از مسئولان اضافه می کند که از کدوم مسئول باید انتظار داشته باشیم، مسئولی که حتی یکبار زنگ نزده حال سینمادار و وضعیت صنعت سینما را بپرسد.

مالک و مدیر سینما قدس اردبیل هم می گوید که نمی دانم می شود نامش را حمایت گذاشت یا خیر ولی در شرایطی که قریب به ۷ ماه از بحران سینما بر اثر کرونا می گذرد تنها هزینه یک هفته سر پا ماندن سینما را تقبل کرده اند آن هم با شرایط و اما و اگرهای بی شمار و به شرط استرداد آن هم با بهره پرداخت شده است.

مهندس ساسان ابی زاده -  مالک و مدیر سینما قدس اردبیل
مهندس ساسان ابی زاده – مالک و مدیر سینما قدس اردبیل

ابی زاده هم در پاسخ به اینکه سینماداران چه انتظاری از مسئولان دارند، اضافه می کند که به قول ناپلئون پیروزی هزاران پدر و مادر دارد ولی شکست همواره یتیم می ماند بنابراین از مسئولینی که فقط نام آن را یدک می کشند و در زمان رونق سینما هزاران انتظار و بایدها و نبایدهای بی شمار و سنگ اندازی های بی پایانی دارند چه انتظاری می توان در این وانفسای رکود داشت؟

چالش‌های صنعت سینماداران

هر چند که صنعت سینما در شرایط عادی هم با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می کند اما شرایط رکود کرونایی سبب شده است که این صنعت نحیف با اَبَرچالش مواجه شود که شاید هیچوقت فرصت یا امکان رفع این چالش ها فراهم نشود.

شهبازی بر این باور است که کار صنعت سینما از چالش گذشته است و زنگ خطر تعطیلی همیشگی در بیخ گوش سینماداران به صدا در آمده است و کمتر کسی امیدی به احیای صنعت سینما و اقتصاد سینما و فرهنگ دارد و ابی زاده می گوید اگر بخواهم فقط گوشه ای از چالش ها را فقط و فقط بشمارم، می شود مثنوی هفتاد من کاغذ که صد البته بنده حتی از بیان مشروح شان مضایقه ای ندارم  ولی چون تجربه مطرح نمودن مکرر و عدم دریافت حتی یک عکس العمل سازنده یا پاسخی قانع کننده را دارم ترجیحم بر این است که حرمت سکوتم را حفظ کنم.

از صحبت‌های دو سینمادار اردبیلی چنین برداشت می شود که آنها همچنان چشم به راه هستند تا مسئولان مرتبط برای مددرسانی به آنها وارد کار شوند و این شاید انتظار عبثی نباشد که مسئولان فرهنگی استان پای درد دل های آنها نشسته و برای ترغیب و تشویق آنها به سینماداری اقداماتی در حد وسع خود داشته باشند.

گزارش از: توحید مهدوی علی بابالو | منبع خبر: خبرگزاری ایسنا – نمایندگی اردبیل


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل:
https://t.me/CinemaGhodsArdabil

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید