معرفی موزه شاه اسماعیل خطایی

0
131
محوطه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
محوطه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

معرفی موزه شاه اسماعیل خطایی – ساختمان موزه خطایی در اردبیل (باستان شناسی) از بناهای مهم این شهر از لحاظ معماری محسوب می شود. این موزه در زمینی به وسعت ۱۷۰۰ مترمربع در دو طبقه ساخته و در ۲۹ آبان سال ۱۳۸۷ شمسی افتتاح گردید. بخشی از مجموعه فرهنگی تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی مختص ساختمان موزه خطایی است و آثار آن نشان دهنده بخشی از فعالیت ها تمدنی انسان در استان اردبیل است. آثار موجود در این موزه شامل سه دوره پیش از اسلام، تاریخی و اسلامی می باشد. سیر تحول تاریخی اردبیل در آثار این موزه که با توجه به قدمت آن ها در دو طبقه واقع شده اند، به خوبی نمایان است.

معرفی موزه شاه اسماعیل خطایی
معرفی موزه شاه اسماعیل خطایی
موزه شاه اسماعیل خطایی
موزه شاه اسماعیل خطایی

در این موزه علاوه بر نگه داری اشیای تاریخی – فرهنگی، قسمت هایی از قلعه تاریخی بوینی یوغون شهر نیز بازسازی شده و گردشگران می توانند در قسمت شرقی طبقه زیرین از آن دیدن کنند.


بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

این مجموعه در حدود ۷۰۰ سال قبل باغ بزرگی به نام اسفریس بوده است که شیخ صفی در بخشی از باغ به ارشاد و تدریس مریدان خود می پرداخت و تا حیات شیخ صفی به عنوان یک مجموعه خانقاهی مطرح بوده و پس از وفات وی در سال ۷۳۵ ه.ق به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی با ساختن یک برج مقبره ای به نام الله الله در محل دفن وی پایه گذاری شد و سپس در طول حکومت شاهان صفوی بخش های الحاقی به مجموعه قبلی اضافه شد.

چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

به طوری که این مجموعه به مقبره خانوادگی خانقاه صفوی از جمله زن ، فرزندان ، نوادگان و تنی چند از افراد صاحب مقام ، همچنین شاه اسماعیل تبدیل شده و در حال حاضر به عنوان یک مجموعه آرامگاهی محسوب می گردد. این اثر با دارا بودن بناهایی از سال ۷۳۵ تا ۱۰۳۸ ه.ق به عنوان یک کلکسیون معماری، تزیینات معماری، کاشیکاری، پرحجم معرق، نقاشی دیواری، صندوق های قبور منبت و مشبک کاری شده ، دربهای نقره ای و تالار چینی خانه و …. بیانگر شکوه معماری مذهبی از دوره ایلخانی تا صفوی می باشد.

این مجموعه در ۱۵ دی ۱۳۱۰به ثبت ملی رسید و در ۹مرداد ۱۳۸۹ برابر با ۳۱ جولای ۲۰۱۰ به عنوان یازدهمین اثر توسط یونسکو به ثبت جهانی رسید.


آدرس وب سایت سینما قدس اردبیل: www.Cinemaghods.com

لینک کانال تلگرام سینما قدس اردبیل: https://telegram.me/CinemaGhodsArdabil

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید