مرور دهمین دوره جشنواره فیلم فجر

0
26
مرور دهمین دوره جشنواره فیلم فجر
مرور دهمین دوره جشنواره فیلم فجر

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: مرور دهمین دوره جشنواره فیلم فجر – دهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۷۰ در تهران برگزار شد.

مرور دهمین دوره جشنواره فیلم فجر
مرور دهمین دوره جشنواره فیلم فجر

مقررات جشنواره:

۱ـ دهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط مدیریت جشنواره های و مجامع سینمایی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به مناسبت بزرگداشت سیزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۷۰ در تهران برگزار می شود.

۲ـ هدف جشنواره عرضه و معرفی فیلم های باارزش یک سال فعالیت فیلمسازی و تشویق هنرمندان برگزیده است.

۳ـ برنامه های دهمین دوره جشنواره در دو بخش ویژه سینمای ایران و سینمای بین المللی برگزار می شود.

سینمای ایران

برنامه های سینمای ایران شامل قسمت های زیر است:

الف: مسابقه ـ حداکثر ۲۰ فیلم بلند برای شرکت در این بخش پذیرفته خواهد شد. فیلم های این بخش نباید قبل از بهمن ۱۳۷۰ نمایش داده شده باشند.

ب: خارج از مسابقه ـ این بخش در ارتباط نزدیک با بخش مسابقه است و فیلم هایی در آن به نمایش درمی آیند که هم ارز فیلم های مسابقه هستند اما به لحاظ رعایت مقررات محدودیت در پذیرش از جهت تعداد و یا عضویت یکی از سازندگان فیلم در هیأت داوری، امکان نمایش در بخش مسابقه را ندارند.

ج: فیلم های اول و دوم ـ در این قسمت که مسابقه ای است، کلیه فیلم های تولید شده که کار اول یا دوم فیلمسازانش است، به نمایش در خواهد آمد. محدودیت در پذیرش از جهت تعداد وجود ندارد ولی فیلم ها نباید قبل از بهمن ۱۳۷۰ به نمایش درآمده باشند.

د: سینمای ایران، ۱۳۷۱ـ فیلم های این بخش شامل تولیدات جدید سینمای ایران تا دهه فجر ۱۳۷۰ می باشد و نباید قبل از بهمن ۱۳۷۰ در تهران به نمایش در آمده باشند. هر فیلم جدیدی که به جشنواره عرضه شود، صرفنظر از اینکه به بخش های دیگر راه یابد در این بخش نیز نمایش داده خواهد شد. تهیه کنندگان فیلم ها نیز می توانند درخواست نمایند که فیلمشان مستقلاً فقط در این بخش نمایش داده شود.

ه: نمایشگاه پوسترهای سینمایی و عکس ـ پوستر و عکس فیلم های تولید شده بعد از انقلاب اسلامی (باستثنای پوسترها و عکس های شرکت داده شده در دوره های قبل جشنواره) در این رویداد مسابقه ای عرضه خواهند شد.

و: چشم انداز نمونه فیلم (آنونس) ـ آثار این بخش که مسابقه ای است از میان محصولات تولید شده سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ برگزیده خواهند شد (باستثنای آنونس های شرکت داده شده در دوره های قبل جشنواره).

۴ـ هر استودیو، سازمان، نهاد و شخص می تواند هر تعداد فیلم که مایل باشد به جشنواره ارائه نماید. فیلم هامی تواند سیا ه و سفید یا رنگی، ۱۶ یا ۳۵ میلیمتری باشد.

۵ـ فیلم های مسابقه رایک هیأت داوری که رئیس و اعضایش را جشنواره تعیین می نماید، قضاوت خواهند کرد. اشخاصی که در تهیه یا توزیع یکی از فیلم های مسابقه سهمی داشته باشند نمی توانند در هیأت داوری شرکت داشته باشند.

هیأت داوران ۴۸ ساعت قبل از اعلام نتایج برندگان، می توانند نامزدهای دریافت جایزه برای هر رشته را اعلام نمایند.

نماینده ای از جشنواره می تاند بدون حق رأی در بحث های هیأت داوران شرکت کند.

۶ـ هیأت داوران در بخش مسابقه جوایز زیر را اهدا می نماید:

    سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم

    سیمرغ بلورین، جایزه ویژه هیأت داوران

    سیمرغ بلورین، برای بهترین کارگردان

    سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلمنامه

    سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلمبرداری

    سیمرغ بلورین، برای بهترین موسیقی متن

    سیمرغ بلورین، برای بهترین تدوین

    سیمرغ بلورین، برای بهترین بازیگر نقش اول و دوم

    سیمرغ بلورین، برای بهترین صدابردای یا صداگذاری (یا هردو)

    سیمرغ بلورین، برای بهترین جلوه های ویژه

    سیمرغ بلورین، برای بهترین چهره پردازی (گریم)

    سیمرغ بلورین، برای بهترین صحنه آرایی

    هیأت داوران می تواند حداکثر ۴ گواهی افتخار نیز به مواردی که در فهرست جوایز پیش بینی نشده است، اهدا نماید.

۷ـ یک هیأت داوری جداگانه ـ که اعضـایش را جشنواره تعیین می کند ـ آثار بخش مسابقه فیلم های اول و دوم را قضاوت و جوایز زیر را با ذکر دلیل اهدا می نماید:

    سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم اول

    سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم دوم

    سیمرغ بلورین، جایزه ویژه هیأت داوران

    هیأت داوری می تواند حداکثر ۳ گواهی افتخار نیز به هنرمندانی در رشته های مختلف فیلمسازی، که کار اول یا دوم ایشان باشد، بعنوان بهترین ها اهدا نماید.

۸ـ آثار بخش تبلیغاتی را نیز هیأت داوران منتخب جشنواره قضاوت و جوایز زیر را به ذکر دلیل اهدا خواهند نمود.

    سیمرغ بلورین، برای بهترین نمونه فیلم بلند (آنونس)

    سیمرغ بلورین، برای بهترین پوستر فیلم بلند

    سیمرغ بلورین، برای بهترین عکس های فیلم بلند

    هیأت تداوری می تواند حداکثر ۳ گواهی افتخار نیز به هنرمندان این بخش اهدا نماید.

۹ـ هیچ جایزه ای در مسابقه فیلم های بلند یا مواد تبلیغاتی نمی تواند بطور هم ارزش بین دو یا چند اثر تقسیم شود.

۱۰ـ به کلیه فیلم هایی که به مسابقه راه می یابند گواهی شرکت اهدا خواهد شد.

۱۱ـ نهادها و ارگانهایی که در ارتباط با فعالیت های سینمایی و فرهنگی هستند و تمایل و اهدای جوایزی به فیلم های شرکت داده شده دربخش مسابقه دارند، باید علاقمندیشان را کتباً حداقل ۴۵ روز پیش از آغاز جشنواره، با ارائه آئین نامه و نوع جایزه ای که قصد دارند به فیلم ها یا هنرمندان اهدا نمایند به دفتر «مدیریت جشنواره ها و مجامع سینمایی» اطلاع دهند.

۱۲ـ نهادها، سازمان های دولتی و تهیه کنندگان بخش خصوصی که مایلند فیلم هایشان را در قسمت های مختلف جشنواره شرکت دهند باید نکات زیر را رعایت نمایند:

الف: برگ های درخواست شرکت در جشنواره را تکمیل نموده و همراه عکس، پوستر، بروشور و غیره حداکثر تا اول دی ماه ۱۳۷۰ به دفتر جشنواره، تحویل نمایند.

ب: نسخ فیلم ها باید حداکثر تا پانزدهم دی ماه ۱۳۷۰ به دفتر جشنواره تحویل گردد.

۱۳ـ تصمیم درباره برنامه های جشنواره و همچنین تاریخ و ساعت نمایش فیلم ها با جشنواره خواهد بود. پس از تحویل کپی فیلم ها به دفتر جشنواره، امکان خارج کردن آنها از برنامه وجود ندارد.

۱۴ـ اخذ تصمیم نهایی درباره هر نکته ای که در مقررات حاضر پیش بینی نشده یا ابهامات ناشی از مفاد آن با مدیر جشنواره است و تقاضای شرکت در جشنواره به منزله قبول کامل مقررات بالا است.

سینمای بین المللی

بخش سینمای بین المللی دهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، اختصاص به نمایش آثاری دارد که امکان ارزیابی بهتر و بیشتر وضعیت و موقعیت سینمای ایران را در مقایسه با سایر کشورها فراهم می آورد و جنبه آموزشی و اطلاعاتی دارد.

برنامه های سینمای بین المللی شامل قسمت های زیر است:

جشنواره جشنواره ها

نمایش های ویژه

گنجینه های فیلمخانه ای

جشنواره جشنواره ها

فیلم های این بخش از میان فیلم های برگزیده ای که در جشنواره های مختلف جهانی به نمایش در آمده اند، انتخاب خواهد شد.

نمایش های ویژه

در این بخش سه دسته فیلم به نمایش درمی آیند:

الف: فیلم های بازسازی شده و یا مستند که نمایشگر روند و سبک های جدید باشند.

ب: فیلم هایی که به مناسبت رویدادهای خاصی در سینما، برگزیده می شوند.

ج: فیلم های باارزشی که عمر تولیدشان بیش از ده سال است و یا در جشنواره ای شرکت نداشته اند.

 گنجینه های فیلمخانه ای

این برنامه به منظور ستایش از کوشش های ارزشمند یک هنرمند، یا تأکید بر اهمیت یک مکتب یا شیوه یا نوع خاص فیلمسازی که به درک بخش هایی از تاریخ سینما کمک کند، از طرف جشنواره ترتیب می یابد.

بیانیه هیأت داوران :

بیانیه هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران:

به نام خالق هستی، اندیشه و مهر

    به نام آن که شعر و شعور را خلق کرد و مهر و عاطفه را بر قلب انسانها نهاد، و آن که بذر شرافت را بر خاک وجود آنان که دوست داشتن را برگزیده اند نشاند و سپاس او را که رهروان جوینده حقیقت را یاری داد، تا به سامان خیر و همدلی رسند. دهمین جشنواره فیلم فجر جلوه گاه ده سال تلاش خستگی ناپذیر و پربار همدلان عرصه سینمای این مرز و بوم بود، ده سالی که با رنج و پایداری و عشق و بالندگی و با پیمودن راه پرپیچ و تابی به درازای عمر شیرین نسلی صبور گذشت. ما امروز در واپسین لحظات این مهمترین رویداد سینمایی کشور، عصاره همه تلاش های این سالها را شاهدیم. ما اکنون به سینمایی دست یافته ایم که اندیشه، تعهد و اخلاق جانمایه آن است، سینمایی که دیگر نمی توان آن را با لفظ کلی سینمای ایران تعریف کرد. اکنون این عرصه تصویر و تصور، آسمانی نیست با شهاب هایی که می آیند و می روند و با تک ستاره هایی که در شبی از شبهای روزگار می درخشند و خاموش می شوند. حال در این پرده و در مهتاب آسمانش پرتو شعاع هایی را می بینیم که هر یک از شخصیتی و هویتی و نبوغی پایدار می تابد.

    دهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر این پیام را به همه دوستداران صدیق و ماندگار سینمای ایران می رساند که سینمای ما از غنای مضامین، تکنیک و تجربه سرشار است. باز باوری و بازیابی فرهنگ خویش، حضور مظاهر فرهنگ متعالی اسلامی در متن مضامین ارائه شده، درک و همسازی متقابل اندیشه هنرمند و علایق فرهنگی مخاطبش و به بیانی روشنتر، مردمی بودن این آثار، گواهی است بر این باور که سینمای امروز ما، هنر و رسانه ای است در خدمت آرمان ها و همسو با اهداف والای مردمی رهیافته؛ و این همنوایی در شرایطی تحقق می پذیرد که قاعده هنر منفک از فرهنگ عامه و اصالت فی النفسه هنر، به دور از هرگونه همداستانی با همنوع و عدم تمایل به انعکاس مسائل و دلبستگی های جامعه و یا حتی تحقیر ارزش ها و خصائل پسندیده آن به سبب سرسپردگی به اصل هنر مطلق و مجرد، کمابیش در جهان پرآشوب معاصر ترویج و تقویت می شود.

    سینمای امروز ما کوشش دارد، خود را مکلف و متعهد به جامعه و خواسته هایش نماید و هر آنچه از او می ستاند، در عین پایبندی به همان هنر اصیل، اما از سوزدل و با تواضع به او بازگرداند. اما ارتقای کیفی، همگام با رشد کمی غافلگیر کننده آثار سینمایی به رغم محدودیت امکانات که تأثیر محسوسی در عرضه آثار در حد توان اندیشه فیلمسازانمان داشته است، با عنایت به دیگر محورهای اساسی تشکل یک سینمای حرفه ای، یعنی تکنیک و تجربه موجب گردید که دهمین جشنواره از این حیث نسبت به جشنواره های گذشته کاملاً متمایز بوده و با معرفی آثاری خوش ساخت نوید آینده ای بسیار امیدوار کننده ای را بدهد.

    تعدد موضوع ها و حضور فیلمسازان شناخته شده و یا از راه رسیده در گونه های متفاوت سینمایی دلیلی است بر شکل گیری و تکوین ساختار چند بعدی سینمای ایران. تنوع این آثار و رقابت نزدکی و فشرده مجموعه عناصر شکل دهنده آنها، در این جشنواره، امکان بررسی و مقایسه ای را فراهم آورد که به رغم حساس تر بودن قضاوت ۲۴ فیلم شرکت کننده در بخش مسابقه می تواند به ارزیابی دقیقی نسبت به روند رشد و بررسی سیر تحولات تازه در این آثار منجر گردد.

    سینمای جنگ باز هم گامی فراتر نهاد و خوشبختانه همسو با رشد کمی، از محتوایی غنی و شایسته تر برخوردار بود، سینمای جنگ با پیمودن عرصه های تازه نشان داد که سینمایی است پویا، پربار و با انبوهی از مضامین بکر از رویدادها و سلحشوری ایثارگران ۸ سال جنگ تحمیلی. مضمون طنز که ظهور آرام و تدریجی آن را در معدود آثار ساخته شده در سالهای پیش شاهد بوده ایم، امسال با حضور در چند اثر، حکایت از تلاشی جدی در اعلام موجودیت خود و معرفی فیلمسازان و دیگر هنرمندان مستعد در سینمای کمدی را داشت. سینمایی که امیدواریم در آینده ای نزدکی با کسب هویتی مستقل و مبتنی بر شیوه ای بدیع و کاملاً خاص خود و بالطبع به دور از مظاهر منفی و ضداخلاقی رایج در سینمای امروز غرب جایگاهی ویژه را به خود اختصاص دهد. سینمای اجتماعی نیز در عین توجه عمیق تر و ریشه ای تر به مسائل و معضلات اجتماعی، نگاهی خوشبینانه تر به روابط و مسائل و مشکلات جامعه داشته و بر این تلاش بوده است که تنها به طرح مسائل ناگوار و تلخ اجتماعی بسنده نکرده، بلکه آگاهانه و با تحقیق و تفحص در قضایا و مسائل موجود به ارائه طریق بپردازد.

    تذکر این نکته لازم است که بعضی از فیلم های عرضه شده در بخش مسابقه، به دلیل تفاوت عمیق طرز تلقی فیلمساز از مفهوم سینما و نحوه بیان سینمایی و اختلاف همه جانبه در زمینه فرم و یا ساختار، از نظر هیأت داوران با سایر فیلم ها قابل مقایسه نبودند. اما این به معنای فقدان و یا کمبود ارزش های سینمایی در فیلم های مورد اشاره نیست. هیأت داوران پیشنهاد می کند در سال های آینده فیلم هایی که به دلیل جستجو در راه های متفاوت و تجربه در زمینه های کاملاً نو قابل تشویق هستند در بخشی جداگانه عرضه و ارزیابی شوند.

    در خاتمه، ضمن تأکید مجدد بر لزوم توجه بیشتر به نقش آفرینی فرعی و استفاده از بازیگران نقش های دوم که می توانند در اتقای کیفی فیلم ها نقشی کاملاً مؤثر را دارا باشند، و با یادآوری رشد تحسین برانگیز صدابرداری همزمان و حضور متخصصین کارآمد در این رشته و همچنین ضرورت اهمیت دادن به مقوله گفتگونویسی در فیلمنامه ها، خاطرنشان می سازد که هیأت داوران دهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، به دلیل کیفیت برتر بسیاری از آثار ارائه شده و با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق نامزدها شایسته دریافت جایزه بوده اند خود را در یکی از دشوارترین شرایط قضاوت یافته و امیدوار است توانسته باشد با درنظر گرفتن ظرایف و نکات دقیق به بهترین سنجش و ارزیابی ممکنه دست یابد.

بیانه هیأت داوران مسابقه فیلم های اول و دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

«والعصر، ان الانسان لفی خسر. الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.»

    در بخش «مسابقه فیلم های اول و دوم» دهمین جشنواره فیلم فجر مجموعاً هیجده اثر سینمایی به نمایش درآمد. هیأت داوران این بخش با توجه به نیازهای فرهنگی و معنوی جامعه امروز ایران و نیز موقعیت داخلی و جهانی سینمای ایران و با دقت نظر در انگیزه ی فیلمسازان، آثار سینمایی عرضه شده را مورد داوری قرار داد. گرایش فیلمسازان جوان به نقد رفتار اجتماعی جامعه خود و تبلیغ آرمان های الهی و انسانی، ویژگی بارز و بالنده اکثریت مجموعه آثار به نمایش درآمده در این بخش بود، بدیهی است چنین شاخصی برآیند حضور نسلی است که با ظهور خورشید انقلاب در عرصه فعالیت های فرهنگی و هنری سینمای کشور حضور یافته و میل به داوری متکی به مکتبی آرمانی و انسان ساز نسبت به نمودهای زندگی دارد، مسیری که راه نیل به موقعیت ارزنه و سرافراز امروز سینمای ایران را فراهم کرده است.

اهداف:

هدف جشنواره عرضه و معرفی فیلم های باارزش یک سال فعالیت فیلمسازی و تشویق هنرمندان برگزیده است.


موضوعات جشنواره :

مسابقه

    مسابقه ی فیلم های اول و دوم

    سینمای ایران در یک سکانس

    مسابقه ی نمونه ی فیلم

    سینمای بین المللی

    جشنواره جشنواره ها

    الف: اصلی

    ب: منظر سینمای ژاپن

    نمایش های ویژه

    الف: اصلی

    ب: منظر سینمای هند

    ج: نقاشی متحرک های مجارستان

    د: فیلم های کوتاه زیمباوه

    سینمای فلسطین، جلوه های مقاومت

    آکیرا کوروساوا، شرق، ایمان به فرجام نیک

    اینگمار برگمان، غرب، تردید و سرگشتگی

    استادان خاموش سینمای فرانسه

    داد و ستد تصویر و کلام، ادبیات و سینمای شوروی

    ره آورد اصفهان

    سفیران خنده

شرکتهای برگزیده در جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره دهم (۱۳۷۰)

سازمان توسعه سینمایی سوره

سیمرغ بلورین  بهترین فیلم اول برای فیلم  بدوک (۱۳۷۰ )


لیست فیلم ها:

فیلم       کارگردان

قربانی (۱۳۷۱)    رسول صدرعاملی

آقای بخشدار (۱۳۷۰)       خسرو معصومی

اوینار (۱۳۷۰)     شهرام اسدی

بانو (۱۳۷۰)        داریوش مهرجویی

بدوک (۱۳۷۰)    مجید مجیدی

برخورد (۱۳۷۰)   سیروس الوند

بهترین بابای دنیا (۱۳۷۰) داریوش فرهنگ

پرنده آهنین (۱۳۷۰)        علی شاه حاتمی

پوتین (۱۳۷۰)    عبداله باکیده

جیب برها به بهشت نمی روند (۱۳۷۰)         ابوالحسن داوودی

خانه خلوت (۱۳۷۰)         مهدی صباغ زاده

خمره (۱۳۷۰)     ابراهیم فروزش

دادستان (۱۳۷۰)             بزرگمهر رفیعا

دره شاپرک ها (۱۳۷۰)     فریال بهزاد

دلشدگان (۱۳۷۰)            علی حاتمی

دو نفر و نصفی (۱۳۷۰)     یداله صمدی

دو نیمه سیب (۱۳۷۰)      کیانوش عیاری

دیگه چه خبر!؟ (۱۳۷۰)    تهمینه میلانی

رقص خاک (۱۳۷۰)          ابوالفضل جلیلی

زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰)           عباس کیارستمی

سهند دریا (۱۳۷۰)          عبدالجبار دلدار

سیرک بزرگ (۱۳۷۰)       اکبر خواجویی

شتابزده (۱۳۷۰) مهدی فخیم زاده

شهر در دست بچه ها (۱۳۷۰)        اسماعیل براری

عشق من ـ شهر من (۱۳۷۰)          علی قوی تن

قرق (۱۳۷۰)       احمد هاشمی

مرغابی وحشی (۱۳۷۰)     مسعود کرامتی

مسافران (۱۳۷۰)             بهرام بیضایی

مسافران دره انار (۱۳۷۰)   یداله نوعصری

موتو (۱۳۷۰)      محمدعلی نظریان

ناصرالدین شاه آکتور سینما (۱۳۷۰)             محسن مخملباف

نرگس (۱۳۷۰)    رخشان بنی اعتماد

نیاز (۱۳۷۰)       علیرضا داوودنژاد

هور در آتش (۱۳۷۰)        عزیزاله حمیدنژاد

وصل نیکان (۱۳۷۰)         ابراهیم حاتمی کیا

آپارتمان شماره ۱۳ (۱۳۶۹)           یداله صمدی

آتش پنهان (۱۳۶۹)         حبیب اله کاوش

ابلیس (۱۳۶۹)    احمدرضا درویش

افسانه آه (۱۳۶۹)             تهمینه میلانی

به خاطر همه چیز (۱۳۶۹)             رجب محمدین

پرده آخر (۱۳۶۹)            واروژ کریم مسیحی

پرواز در نهایت (۱۳۶۹)     محمدمهدی عسگرپور

تعقیب سایه ها (۱۳۶۹)    علی شاه حاتمی

جستجو در جزیره (۱۳۶۹)             مهدی صباغ زاده

چشم شیشه ای (۱۳۶۹)   حسین قاسمی جامی

حکایت آن مرد خوشبخت (۱۳۶۹)   رضا حیدرنژاد

در آرزوی ازدواج (۱۳۶۹)   اصغر هاشمی

در مسلخ عشق (۱۳۶۹)    کمال تبریزی

دو فیلم با یک بلیت (۱۳۶۹)          داریوش فرهنگ

رنو تهران ـ ۲۹ (۱۳۶۹)    سیامک شایقی

سایه خیال (۱۳۶۹)          حسین دلیر

سفر جادویی (۱۳۶۹)       ابوالحسن داوودی

شهر خاکستری (۱۳۶۹)    حسن هدایت

عروس (۱۳۶۹)   بهروز افخمی

عشق و مرگ (۱۳۶۹)       محمدرضا اعلامی

گالان (۱۳۶۹)     امیر قویدل

گروهبان (۱۳۶۹)             مسعود کیمیایی

مجنون (۱۳۶۹)   رسول ملاقلی پور

نقش عشق (۱۳۶۹)          شهریار پارسی پور

آخرین پرواز (۱۳۶۸)        احمدرضا درویش

الماس بنفش (۱۳۶۸)       رحیم رحیمی پور

ای ایران (۱۳۶۸)             ناصر تقوایی

باغ سید (۱۳۶۸)             محمدرضا اسلاملو

پول خارجی (۱۳۶۸)        رخشان بنی اعتماد

تابستان ۵۸ (۱۳۶۸)        مجتبی راعی

جستجوگر (۱۳۶۸)           محمد متوسلانی

دندان مار (۱۳۶۸)           مسعود کیمیایی

ریحانه (۱۳۶۸)    علیرضا رئیسیان

زیر بامهای شهر (۱۳۶۸)    اصغر هاشمی

ساوالان (۱۳۶۸) یداله صمدی

شنا در زمستان (۱۳۶۸)    محمد کاسبی

عبور از غبار (۱۳۶۸)         پوران درخشنده

کلوزآپ (۱۳۶۸) عباس کیارستمی

گزل (۱۳۶۸)      محمدعلی سجادی

مادر (۱۳۶۸)      علی حاتمی

مرگ پلنگ (۱۳۶۸)         فریبرز صالح

مهاجر (۱۳۶۸)    ابراهیم حاتمی کیا

هامون (۱۳۶۸)    داریوش مهرجویی

افق (۱۳۶۷)       رسول ملاقلی پور

برهوت (۱۳۶۷)   محمدعلی طالبی

چون باد (۱۳۶۷)             محمدعلی سجادی

در جستجوی قهرمان (۱۳۶۷)         حمیدرضا آشتیانی پور

در مسیر تندباد (۱۳۶۷)    مسعود جعفری جوزانی

دیده بان (۱۳۶۷)             ابراهیم حاتمی کیا

روز باشکوه (۱۳۶۷)          کیانوش عیاری

روزنه (۱۳۶۷)     جمال شورجه

زرد قناری (۱۳۶۷)           رخشان بنی اعتماد

سالهای خاکستری (۱۳۶۷)            مهدی صباغ زاده

سرب (۱۳۶۷)     مسعود کیمیایی

عبور (۱۳۶۷)      کمال تبریزی

کشتی آنجلیکا (۱۳۶۷)      محمد بزرگ نیا

گراند سینما (۱۳۶۷)        حسن هدایت

نار و نی (۱۳۶۷) سعید ابراهیمی فر

هی جو (۱۳۶۷) منوچهر عسگری نسب

آن سوی آتش (۱۳۶۶)      داریوش عیاری

بحران (۱۳۶۶)    علی اصغر شادروان

پرنده کوچک خوشبختی (۱۳۶۶)     پوران درخشنده

ترن (۱۳۶۶)       امیر قویدل

جهیزیه ای برای رباب (۱۳۶۶)        سیامک شایقی

خارج از محدوده (۱۳۶۶)   رخشان بنی اعتماد

خانه ای مثل شهر (۱۳۶۶)             حجت اله سیفی

ردپایی بر شن (۱۳۶۶)      محمدرضا هنرمند

سرزمین آرزوها (۱۳۶۶)    مجید قاری زاده

شاید وقتی دیگر (۱۳۶۶)   بهرام بیضایی

شرایط عینی (۱۳۶۶)       احمدرضا گرشاسبی

شکوه زندگی (۱۳۶۶)        حسن محمدزاده

شیرک (۱۳۶۶)   داریوش مهرجویی

کانی مانگا (۱۳۶۶)           سیف اله داد

گاویار (۱۳۶۶)    کیومرث پوراحمد

هراس (۱۳۶۶)    شهریار بحرانی

ویزا (۱۳۶۶)       بهرام ری پور

یار در خانه (۱۳۶۶)          خسرو سینایی

اتاق یک (۱۳۶۵)             رحیم رحیمی پور

اجاره نشین ها (۱۳۶۵)     داریوش مهرجویی

باشو غریبه کوچک (۱۳۶۵)            بهرام بیضایی

پرواز در شب (۱۳۶۵)       رسول ملاقلی پور

تیرباران (۱۳۶۵) علی اصغر شادروان

حریم مهرورزی (۱۳۶۵)    ناصر غلامرضایی

خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۵)       عباس کیارستمی

دزد و نویسنده (۱۳۶۵)     کاظم معصومی

دست نوشته ها (۱۳۶۵)    مهرزاد مینویی

دستفروش (اپیزود اول) (۱۳۶۵)     محسن مخملباف

دستفروش (اپیزود دوم) (۱۳۶۵)     محسن مخملباف

دستفروش (اپیزود سوم) (۱۳۶۵)    محسن مخملباف

رابطه (۱۳۶۵)     پوران درخشنده

شبح کژدم (۱۳۶۵)          کیانوش عیاری

شیر سنگی (۱۳۶۵)          مسعود جعفری جوزانی

گال (۱۳۶۵)       ابوالفضل جلیلی

گذرگاه (۱۳۶۵)   شهریار بحرانی

ناخداخورشید (۱۳۶۵)      ناصر تقوایی

وکیل اول (۱۳۶۵)           جمشید حیدری

آتش در زمستان (۱۳۶۴)   حسن هدایت

آن سوی مه (۱۳۶۴)         منوچهر عسگری نسب

آوار (۱۳۶۴)       سیروس الوند

بایکوت (۱۳۶۴)   محسن مخملباف

بلمی به سوی ساحل (۱۳۶۴)         رسول ملاقلی پور

بهار (۱۳۶۴)       ابوالفضل جلیلی

پدربزرگ (۱۳۶۴)            مجید قاری زاده

تنوره دیو (۱۳۶۴)            کیانوش عیاری

توهم (۱۳۶۴)     سعید حاجی میری

جاده های سرد (۱۳۶۴)    مسعود جعفری جوزانی

جستجو در شهر (۱۳۶۴)   حجت اله سیفی

زنگها (۱۳۶۴)     محمدرضا هنرمند

کفشهای میرزانوروز (۱۳۶۴)           محمد متوسلانی

کلید (۱۳۶۴)      ابراهیم فروزش

گمشده (۱۳۶۴) مهدی صباغ زاده

مادیان (۱۳۶۴)   علی ژکان

مدار بسته (۱۳۶۴)           رحمان رضایی

مدرک جرم (۱۳۶۴)         منوچهر حقانی پرست

هویت (۱۳۶۴)    ابراهیم حاتمی کیا

بی بی چلچله (۱۳۶۳)      کیومرث پوراحمد

پایگاه جهنمی (۱۳۶۳)      اکبر صادقی

پیراک (۱۳۶۳)    کوپال مشکوت

پیشتازان فتح (۱۳۶۳)       ناصر مهدی پور

تاتوره (۱۳۶۳)     کیومرث پوراحمد

راه دوم (۱۳۶۳) حمید رخشانی

ریشه در خون (۱۳۶۳)      سیروس الوند

زندان دوله تو (۱۳۶۳)      رحیم رحیمی پور

زیر باران (۱۳۶۳)             سیف اله داد

فرار (۱۳۶۳)       جمشید حیدری

گلهای داوودی (۱۳۶۳)     رسول صدرعاملی

تفنگدار (۱۳۶۲) جمشید حیدری

خانه عنکبوت (۱۳۶۲)       علیرضا داوودنژاد

دادشاه (۱۳۶۲)   حبیب اله کاوش

دو چشم بی سو (۱۳۶۲)   محسن مخملباف

دیار عاشقان (۱۳۶۲)        حسن کاربخش

سردار جنگل (۱۳۶۲)       امیر قویدل

سناتور (۱۳۶۲)   مهدی صباغ زاده

عبور از میدان مین (۱۳۶۲)            جواد طاهری

مترسک (۱۳۶۲) حسن محمدزاده

میرزا کوچک خان (۱۳۶۲)             امیر قویدل

نقطه ضعف (۱۳۶۲)         محمدرضا اعلامی

توبه نصوح (۱۳۶۱)           محسن مخملباف

جایزه (۱۳۶۱)     علیرضا داوودنژاد

حاجی واشنگتن (۱۳۶۱)   علی حاتمی

رهایی (۱۳۶۱)    رسول صدرعاملی

سفیر (۱۳۶۱)     فریبرز صالح

کیلومتر پنج (۱۳۶۱)        حجت اله سیفی

اشباح (۱۳۶۰)    رضا میرلوحی


کشورهای شرکت کننده در جشنواره

 بین المللی فیلم فجر ـ دوره دهم (۱۳۷۰)

 آلمان     آمریکا    استرالیا   اسلواک

اندونزی انگلستان             ایتالیا     ایران      برزیل

بلژیک    بلغارستان            تایوان     ترکیه     چک

چین      روسیه    زیمبابوه ژاپن      سوئیس

سوریه    فرانسه    فلسطین اشغالی   قزاقستان             کانادا

کلمبیا    کوبا       لهستان   مالزی     مجارستان

هندوستان           هنگ کنگ          یوگسلاوی           یونان  


داوران:

محمود ارژمند       مسابقه فیلم های اول و دوم

بهروز افخمی         سینمای ایران

جهانگیر الماسی    مسابقه فیلم های اول و دوم

مسعود جعفری جوزانی        

ابراهیم حاتمی کیا             مسابقه فیلم های اول و دوم

عطاءاله حیاتی       مسابقه فیلم های اول و دوم

سیف اله داد         

خسرو سینایی       سینمای ایران

فرهاد صبا            سینمای ایران

یداله صمدی         مسابقه فیلم های اول و دوم

پرویز مقدم           سینمای ایران

رسول ملاقلی پور  سینمای ایران

دبیر: سید محمد بهشتی


هیأت انتخاب جشنواره  بین المللی فیلم فجر ـ دوره دهم (۱۳۷۰)

۱- محمد آفریده    

۲- علیرضا رئیسیان             

۳- حمید محبی  

تعداد کل بخش ها : ۶


بخش سینمای ایران در یک سکانس ۱۳۳ فیلم

 نام فیلم              کارگردان

  آتش پنهان (۱۳۶۹)           حبیب اله کاوش

  ابلیس (۱۳۶۹)     احمدرضا درویش

  به خاطر همه چیز (۱۳۶۹)              رجب محمدین

  پرده آخر (۱۳۶۹)              واروژ کریم مسیحی

  جستجو در جزیره (۱۳۶۹)               مهدی صباغ زاده

  چشم شیشه ای (۱۳۶۹)     حسین قاسمی جامی

  در آرزوی ازدواج (۱۳۶۹)   اصغر هاشمی

  در مسلخ عشق (۱۳۶۹)      کمال تبریزی

  دو فیلم با یک بلیت (۱۳۶۹)            داریوش فرهنگ

  رنو تهران ـ ۲۹ (۱۳۶۹)      سیامک شایقی

  سایه خیال (۱۳۶۹)           حسین دلیر

  عشق و مرگ (۱۳۶۹)        محمدرضا اعلامی

  گالان (۱۳۶۹)      امیر قویدل

  مجنون (۱۳۶۹)   رسول ملاقلی پور

  آخرین پرواز (۱۳۶۸)         احمدرضا درویش

  الماس بنفش (۱۳۶۸)        رحیم رحیمی پور

  ای ایران (۱۳۶۸)              ناصر تقوایی

  باغ سید (۱۳۶۸)               محمدرضا اسلاملو

  پول خارجی (۱۳۶۸)          رخشان بنی اعتماد

  تابستان ۵۸ (۱۳۶۸)          مجتبی راعی

  جستجوگر (۱۳۶۸)            محمد متوسلانی

  دندان مار (۱۳۶۸)             مسعود کیمیایی

  ریحانه (۱۳۶۸)     علیرضا رئیسیان

  زیر بامهای شهر (۱۳۶۸)     اصغر هاشمی

  ساوالان (۱۳۶۸)               یداله صمدی

  شنا در زمستان (۱۳۶۸)      محمد کاسبی

  عبور از غبار (۱۳۶۸)          پوران درخشنده

  کلوزآپ (۱۳۶۸)   عباس کیارستمی

  مادر (۱۳۶۸)       علی حاتمی

  مرگ پلنگ (۱۳۶۸)           فریبرز صالح

  مهاجر (۱۳۶۸)     ابراهیم حاتمی کیا

  هامون (۱۳۶۸)     داریوش مهرجویی

  افق (۱۳۶۷)        رسول ملاقلی پور

  برهوت (۱۳۶۷)   محمدعلی طالبی

  چون باد (۱۳۶۷)              محمدعلی سجادی

  در جستجوی قهرمان (۱۳۶۷)          حمیدرضا آشتیانی پور

  در مسیر تندباد (۱۳۶۷)     مسعود جعفری جوزانی

  دیده بان (۱۳۶۷)              ابراهیم حاتمی کیا

  روز باشکوه (۱۳۶۷)           کیانوش عیاری

  روزنه (۱۳۶۷)      جمال شورجه

  زرد قناری (۱۳۶۷)            رخشان بنی اعتماد

  سالهای خاکستری (۱۳۶۷)              مهدی صباغ زاده

  سرب (۱۳۶۷)      مسعود کیمیایی

  عبور (۱۳۶۷)       کمال تبریزی

  کشتی آنجلیکا (۱۳۶۷)       محمد بزرگ نیا

  گراند سینما (۱۳۶۷)          حسن هدایت

  نار و نی (۱۳۶۷)               سعید ابراهیمی فر

  هی جو (۱۳۶۷)   منوچهر عسگری نسب

  آن سوی آتش (۱۳۶۶)       داریوش عیاری

  بحران (۱۳۶۶)      علی اصغر شادروان

  پرنده کوچک خوشبختی (۱۳۶۶)      پوران درخشنده

  ترن (۱۳۶۶)        امیر قویدل

  جهیزیه ای برای رباب (۱۳۶۶)         سیامک شایقی

  خارج از محدوده (۱۳۶۶)   رخشان بنی اعتماد

  خانه ای مثل شهر (۱۳۶۶)              حجت اله سیفی

  ردپایی بر شن (۱۳۶۶)       محمدرضا هنرمند

  سرزمین آرزوها (۱۳۶۶)      مجید قاری زاده

  شاید وقتی دیگر (۱۳۶۶)   بهرام بیضایی

  شرایط عینی (۱۳۶۶)         احمدرضا گرشاسبی

  شکوه زندگی (۱۳۶۶)         حسن محمدزاده

  شیرک (۱۳۶۶)     داریوش مهرجویی

  کانی مانگا (۱۳۶۶)            سیف اله داد

  گاویار (۱۳۶۶)      کیومرث پوراحمد

  هراس (۱۳۶۶)     شهریار بحرانی

  ویزا (۱۳۶۶)        بهرام ری پور

  یار در خانه (۱۳۶۶)           خسرو سینایی

  اتاق یک (۱۳۶۵)              رحیم رحیمی پور

  اجاره نشین ها (۱۳۶۵)      داریوش مهرجویی

  باشو غریبه کوچک (۱۳۶۵)              بهرام بیضایی

  پرواز در شب (۱۳۶۵)        رسول ملاقلی پور

  تیرباران (۱۳۶۵)               علی اصغر شادروان

  حریم مهرورزی (۱۳۶۵)     ناصر غلامرضایی

  خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۵)         عباس کیارستمی

  دزد و نویسنده (۱۳۶۵)      کاظم معصومی

  دست نوشته ها (۱۳۶۵)     مهرزاد مینویی

  دستفروش (اپیزود اول) (۱۳۶۵)       محسن مخملباف

  دستفروش (اپیزود دوم) (۱۳۶۵)      محسن مخملباف

  دستفروش (اپیزود سوم) (۱۳۶۵)      محسن مخملباف

  رابطه (۱۳۶۵)      پوران درخشنده

  شبح کژدم (۱۳۶۵)           کیانوش عیاری

  شیر سنگی (۱۳۶۵)           مسعود جعفری جوزانی

  گال (۱۳۶۵)        ابوالفضل جلیلی

  گذرگاه (۱۳۶۵)   شهریار بحرانی

  ناخداخورشید (۱۳۶۵)        ناصر تقوایی

  وکیل اول (۱۳۶۵)             جمشید حیدری

  آتش در زمستان (۱۳۶۴)   حسن هدایت

  آن سوی مه (۱۳۶۴)          منوچهر عسگری نسب

  آوار (۱۳۶۴)        سیروس الوند

  بایکوت (۱۳۶۴)   محسن مخملباف

  بلمی به سوی ساحل (۱۳۶۴)          رسول ملاقلی پور

  بهار (۱۳۶۴)        ابوالفضل جلیلی

  پدربزرگ (۱۳۶۴)              مجید قاری زاده

  تنوره دیو (۱۳۶۴)             کیانوش عیاری

  توهم (۱۳۶۴)      سعید حاجی میری

  جاده های سرد (۱۳۶۴)      مسعود جعفری جوزانی

  جستجو در شهر (۱۳۶۴)     حجت اله سیفی

  زنگها (۱۳۶۴)      محمدرضا هنرمند

  کفشهای میرزانوروز (۱۳۶۴)            محمد متوسلانی

  کلید (۱۳۶۴)       ابراهیم فروزش

  گمشده (۱۳۶۴)   مهدی صباغ زاده

  مادیان (۱۳۶۴)   علی ژکان

  مدار بسته (۱۳۶۴)            رحمان رضایی

  مدرک جرم (۱۳۶۴)          منوچهر حقانی پرست

  هویت (۱۳۶۴)     ابراهیم حاتمی کیا

  بی بی چلچله (۱۳۶۳)        کیومرث پوراحمد

  پایگاه جهنمی (۱۳۶۳)       اکبر صادقی

  پیراک (۱۳۶۳)     کوپال مشکوت

  پیشتازان فتح (۱۳۶۳)        ناصر مهدی پور

  تاتوره (۱۳۶۳)      کیومرث پوراحمد

  راه دوم (۱۳۶۳)   حمید رخشانی

  ریشه در خون (۱۳۶۳)       سیروس الوند

  زندان دوله تو (۱۳۶۳)        رحیم رحیمی پور

  زیر باران (۱۳۶۳)              سیف اله داد

  فرار (۱۳۶۳)        جمشید حیدری

  گلهای داوودی (۱۳۶۳)      رسول صدرعاملی

  تفنگدار (۱۳۶۲)               جمشید حیدری

  خانه عنکبوت (۱۳۶۲)        علیرضا داوودنژاد

  دادشاه (۱۳۶۲)   حبیب اله کاوش

  دو چشم بی سو (۱۳۶۲)   محسن مخملباف

  دیار عاشقان (۱۳۶۲)         حسن کاربخش

  سردار جنگل (۱۳۶۲)         امیر قویدل

  سناتور (۱۳۶۲)     مهدی صباغ زاده

  عبور از میدان مین (۱۳۶۲)             جواد طاهری

  مترسک (۱۳۶۲)               حسن محمدزاده

  میرزا کوچک خان (۱۳۶۲)              امیر قویدل

  نقطه ضعف (۱۳۶۲)           محمدرضا اعلامی

  توبه نصوح (۱۳۶۱)            محسن مخملباف

  جایزه (۱۳۶۱)      علیرضا داوودنژاد

  حاجی واشنگتن (۱۳۶۱)   علی حاتمی

  رهایی (۱۳۶۱)     رسول صدرعاملی

  سفیر (۱۳۶۱)      فریبرز صالح

  کیلومتر پنج (۱۳۶۱)          حجت اله سیفی

  اشباح (۱۳۶۰)     رضا میرلوحی


بخش مسابقه ـ فیلم های تربیتی دانش آموزان ۱ فیلم

 نام فیلم              کارگردان

  تعقیب سایه ها (۱۳۶۹)      علی شاه حاتمی


بخش مسابقه ـ نمونه فیلم (آنونس) ۱ فیلم

 نام فیلم              کارگردان

  چشم شیشه ای (۱۳۶۹)     حسین قاسمی جامی


بخش مسابقه سینمای ایران ۲۵ فیلم

 نام فیلم              کارگردان

  قربانی (۱۳۷۱)     رسول صدرعاملی

  آقای بخشدار (۱۳۷۰)        خسرو معصومی

  اوینار (۱۳۷۰)      شهرام اسدی

  بانو (۱۳۷۰)         داریوش مهرجویی

  بدوک (۱۳۷۰)     مجید مجیدی

  برخورد (۱۳۷۰)   سیروس الوند

  پوتین (۱۳۷۰)     عبداله باکیده

  جیب برها به بهشت نمی روند (۱۳۷۰)          ابوالحسن داوودی

  خانه خلوت (۱۳۷۰)          مهدی صباغ زاده

  دادستان (۱۳۷۰)              بزرگمهر رفیعا

  دره شاپرک ها (۱۳۷۰)      فریال بهزاد

  دلشدگان (۱۳۷۰)             علی حاتمی

  دو نفر و نصفی (۱۳۷۰)      یداله صمدی

  دو نیمه سیب (۱۳۷۰)       کیانوش عیاری

  دیگه چه خبر!؟ (۱۳۷۰)     تهمینه میلانی

  رقص خاک (۱۳۷۰)           ابوالفضل جلیلی

  زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰)            عباس کیارستمی

  شتابزده (۱۳۷۰)               مهدی فخیم زاده

  قرق (۱۳۷۰)        احمد هاشمی

  مسافران (۱۳۷۰)              بهرام بیضایی

  ناصرالدین شاه آکتور سینما (۱۳۷۰)              محسن مخملباف

  نرگس (۱۳۷۰)     رخشان بنی اعتماد

  نیاز (۱۳۷۰)        علیرضا داوودنژاد

  هور در آتش (۱۳۷۰)         عزیزاله حمیدنژاد

  وصل نیکان (۱۳۷۰)          ابراهیم حاتمی کیا

بخش مسابقه فیلم های اول و دوم ۱۷ فیلم

 نام فیلم              کارگردان

  اوینار (۱۳۷۰)      شهرام اسدی

  بدوک (۱۳۷۰)     مجید مجیدی

  پرنده آهنین (۱۳۷۰)         علی شاه حاتمی

  پوتین (۱۳۷۰)     عبداله باکیده

  خمره (۱۳۷۰)      ابراهیم فروزش

  دادستان (۱۳۷۰)              بزرگمهر رفیعا

  دره شاپرک ها (۱۳۷۰)      فریال بهزاد

  سهند دریا (۱۳۷۰)           عبدالجبار دلدار

  سیرک بزرگ (۱۳۷۰)        اکبر خواجویی

  شهر در دست بچه ها (۱۳۷۰)         اسماعیل براری

  عشق من ـ شهر من (۱۳۷۰)           علی قوی تن

  قرق (۱۳۷۰)        احمد هاشمی

  مرغابی وحشی (۱۳۷۰)      مسعود کرامتی

  مسافران دره انار (۱۳۷۰)   یداله نوعصری

  موتو (۱۳۷۰)       محمدعلی نظریان

  هور در آتش (۱۳۷۰)         عزیزاله حمیدنژاد

  پرواز در نهایت (۱۳۶۹)      محمدمهدی عسگرپور

بخش مسابقه مواد تبلیغاتی فیلم ها ۱۹ فیلم

 نام فیلم              کارگردان

  بهترین بابای دنیا (۱۳۷۰)               داریوش فرهنگ

  آپارتمان شماره ۱۳ (۱۳۶۹)             یداله صمدی

  افسانه آه (۱۳۶۹)              تهمینه میلانی

  پرده آخر (۱۳۶۹)              واروژ کریم مسیحی

  تعقیب سایه ها (۱۳۶۹)      علی شاه حاتمی

  جستجو در جزیره (۱۳۶۹)               مهدی صباغ زاده

  حکایت آن مرد خوشبخت (۱۳۶۹)   رضا حیدرنژاد

  در آرزوی ازدواج (۱۳۶۹)   اصغر هاشمی

  دو فیلم با یک بلیت (۱۳۶۹)            داریوش فرهنگ

  رنو تهران ـ ۲۹ (۱۳۶۹)      سیامک شایقی

  سایه خیال (۱۳۶۹)      


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/joinchat/AAAAAEJFTwuDP2pQtQaVYw

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید