ده فیلم کمدی برتر تاریخ سینمای ایران

0
1229
فیلم سینمایی اخراجی ها 1
فیلم سینمایی اخراجی ها 1

ده فیلم کمدی برتر تاریخ سینمای ایران

وبسایت اردبیل سینما گزارش داد: ده فیلم کمدی برتر تاریخ سینمای ایران – در چند سال اخیر کمتر فیلمی در سینمای مان اکران شده و فروش میلیاردی را تجربه کرده است و در ژانر کمدی و طنز نبوده است. در این پست، تصمیم گرفتیم نگاهی بیندازیم به ۱۰ فیلم ماندگار و موفق و پرفروش کمدی در تاریخ سینمای ایران.


۱- ممل آمریکایی (۱۳۵۴)

فیلمی به کارگردانی شاپور قریب و با بازی های درخشان و بیاد ماندنی بهروز وثوقی، گوگوش، نادره خیرآبادی و آرمان. قصه فیلم در مورد جوانی بنام ممل است که شدیدا شیفته مهاجرت کردن به آمریکاست اما از آن جا که درآمد و وجهه درستی ندارد و از طریق دزدی قالپاق ماشین ها امرارمعاش می کند نمی تواند ویزای مهاجرت به آمریکا را بدست بیارد و در این کش و قوس با دختری جوان به نقش آفرینی فائقه آتشین آشنا می شود و این آغاز ماجراهایی خنده دار است که گاها مخاطب را روده بر می کند.

فیلم سینمایی ممل آمریکایی
فیلم سینمایی ممل آمریکایی

قصه و فضاسازی های فیلم به قدری درست و بجا اجرا شده است که در لحظات طنز فیلم شما قهقهه سر می دهید و در سکانس های درام و عاطفی با شخصیت های داستان ابراز همدردی می کنید و این ها همه به دلیل کارگردانی درست و بازی های بی نقص گروه بازیگران فیلم است، فیلمی که جز پرفروش ترین فیلم های سینمای پیش از انقلاب هم بود با فروشی نزدیک به ۳ میلیون تومان.


۲ – اجاره نشین ها (۱۳۶۵)

اجاره نشین ها فیلمی به نویسندگی و کارگردانی داریوش مهرجویی که پیش از این فیلم چندان به ژانر کمدی و طنز نزدیک نشده بود.
جز فیلم آقای هالو که درامی اجتماعی با رگه هایی از طنز بود اجاره نشین ها تجربه ای کاملا کمدیک با طنزی گزنده و نقادانه نسبت به اجتماع زمان خود بود که به همین دلیل هم توسط بسیاری از منتقدان و سینما دوستان مورد توجه قرار گرفت، هم نقد های شدیدا منفی دریافت کرد هم نقدهای فوق العاده مثبت. این فیلم در ۶ بخش اصلی جشنواره فجر کاندید شد و برنده لوح زرین بهترین صدابرداری شد. عزت الله انتظامی هم به واسطه بازی درخشان و ماندگارش در نقش عباس اقا مباشر کاندید دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره شد.

فیلم سینمایی اجاره نشین ها
فیلم سینمایی اجاره نشین ها

سایر بازیگران فیلم هم بازی های درخشان و قابل قبولی ارائه دادند من جمله اکبر عبدی،رضا رویگری، حمیده خیرآبادی، ایرج راد، فریماه فرجامی و حسین سرشار. اجاره نشین ها پر فروش ترین فیلم سال ۶۵ و تا مدت ها لقب پر فروش ترین فیلم کمدی تاریخ سینمای ایران را دارا بود.


۳ – کلاه قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)

کلاه قرمزی  و پسر خاله به کارگردانی ایرج طهماسب  تنها فیلم  کمدی و طنز این لیست است که در حال و هوای دنیای کودکان ساخته شده بود و عجیب اینکه این فیلم که بازیگران اصلی اش را عروسک ها تشکیل میدادند پر بیننده ترین فیلم سینمایی پس از انقلاب بعد از فیلم عقاب های ساموئل خاچیکیان است.

فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله
فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله

در سال ۱۳۷۳ قیمت هر بلیط سینما ۸۰ تومان بود که رقم فروش کلاه قرمزی و پسر خاله ۱۷۰ میلیون تومان شد که رقمی شگفت انگیز است. داستان فیلم راجع به عروسکی به نام کلاه قرمزی است که پس از اخراج از مدرسه به دنبال کار می گردد، او که شیفته آقای مجری با بازی ایرج طهماسب است قصد دارد به برنامه آقای مجری راه بیابد که در این راه با همراهی پسر خاله اش با داستان های خنده دار و گاها عاطفی و متاثر کننده ای رو به رو می شود.


۴ – آدم برفی (۱۳۷۳)

آدم برفی فیلمی پر حاشیه و پر حرف و حدیث که تا سه  سال پس از ساختش اجازه نمایش نیافت و حتی در زمان اکران هم با حاشیه های مختلفی رو به رو شد چون درگیری ما بین طرفداران و مخالفان فیلم که منجر به سقط جنین زنی باردار هم شد.

این فیلم طنز اجتماعی با مایه هایی عاشقانه و دراماتیک پر بود از بازی های خوب و ماندگار.
از بازی اکبر عبدی که برای اولین بار در سینمای پس از انقلاب با گریم و ارایش زنانه در دو نقش درنا و عباس خاکپور ظاهر شد گرفته تا داریوش ارجمند و پرویز پرستویی و ازیتا حاجیان و مهدی فتحی و محمد رضا شریفی نیا همه بازی هایی درخشان و ماندگار ارائه دادند.

فیلم سینمایی آدم برفی با بازی اکبر عبدی
فیلم سینمایی آدم برفی با بازی اکبر عبدی

نویسنده و کارگردان اثر داوود میرباقری بود که در این فیلم به واسطه ی نقش و گریم جالب اکبر عبدی صحنه های کمیک و خنده اور کم تدارک ندیده بود.


۵ – لیلی با من است (۱۳۷۴)

شاید به جرات بتوان گفت که کمال تبریزی با ساخت این کمدی جنگی شهامت بالایی از خود نشان داد چرا که تا قبل از لیلی با من است اصلا شاهد شوخی با جنگ و فضای جبهه و رزمنده ها نبودیم و همیشه عادت داشتیم جنگ و فضای ان را ارزشی تر و روحانی ببینیم  و کار بزرگ تبریزی همین بود  که وارد حوزه کمدی جنگی شد. لیلی با من است پراست از شوخی های خنده دار و فضاهای کمدی که همگی به سان تکه های پازل کنار هم به درستی چفت و جور شده اند.

فیلم سینمایی لیلی با من است
فیلم سینمایی لیلی با من است

فیلمنامه لیلی با من است برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه از چهاردمین جشنواره فجر هم شد.
بد نیست در انتها یادی کنیم از بازی درخشان پرویز پرستویی در نقش صادق مشکینی که داستان فیلم حول محور او و ترسش از جبهه و جنگ  شکل گرفته است.

بازی پرستویی به حدی در این نقش و ژانر خوش نقش از اب در امد که هم ارتقایی چشمگیر به سطح بازی و کارنامه پرستویی داد طوری که پرستویی را بسیاری از نو تعریف کردند و هم تا مدت ها عیار کمدی خوب سنجیده میشد.


۶ – مارمولک (۱۳۸۲)

بعد از همکاری موفق کمال تبریزی و پرویز پرستویی در لیلی با من است  ۸ سال بعد این دو در اثری کما بیش مشابه بازهم فیلمی ماندگار آفریدند.

فیلم سینمایی مارمولک
فیلم سینمایی مارمولک

لیلی با من است و مارمولک هر دو فیلم هایی بدیع و تازه در ژانر کمدی و طنز بودند یکی برای اولین بار جنگ و جبهه را دستمایه خود قرار داده بود و دومی روحانیت را.

این فیلم هم همانند فیلم های اجاره نشین ها و آدم برفی با حواشی بسیاری همراه بود از تهدید به توقیف شدن و از پرده نمایش پایین کشیدنش تا نسخه کپی و غیر قانونی فیلم که چند روز پس از نمایش از روی پرده برداشته شد.

حتی بسیاری اعتقاد داشتند که داستان مارمولک را تبریزی از فیلم ما فرشته نیستیم با بازی رابرت دنیرو و شان پن اقتباس کرده است اما هرچه که بود مارمولک اثری موفق بود که شوخی اش با روحانیت که گاها تنه به تنه هجو میزد بسیار باورپذیر از آب در آمد.


۷ – اخراجی ها ۱ (۱۳۸۶)

اولین فیلم سینمایی مسعود ده نمکی پس از دو مستند موفق و انتقادی اش بود که با داستانی روان و شسته رفته ساخته شد. اخراجی ها داستان فیلم در مورد مجید سوزوکی و دوستانش است که  ازبچه های پایین شهر هستند.

در پی عاشق شدن مجید سوزوکی پدر دختر که فردی عارف مسلک به نام میرزا است شرط قبول ازدواج را  سر به راه شدن مجید می گذارد. مجید هم تصمیم میگیرد که به جبهه برود و به دنبال او دوستانش هم همراهی اش می کنند و این خود اتفاقات مهیج و طنزی را رقم می زند.

فیلم سینمایی اخراجی ها 1
فیلم سینمایی اخراجی ها ۱

شاید داستان اخراجی ها ۱ که مربوط به رزمندگانی بود که بصورت تصادفی و ناخواسته در جبهه جنگ حاضر شده بودند چندان بکر و تازه نبود اما به قدری انتخاب بازیگران و بازی های آنها درست و باور پذیر بود که نه تنها موجب فروش ۲میلیاردی فیلم در سال ۸۶ شد بلکه ده نمکی را بر آن داشت تا سه گانه اخراجی ها را بسازد.


۸ – ورود آقایان ممنوع (۱۳۸۹)

در دهه ۸۰ بیشتر شاهد ساخت فیلم های کمدی نسبت به هر ژانر دیگری در سینمای مان  بوده ایم. کمدی هایی گاها ضعیف و سخیف که تنها بواسطه ی شوخی های کلامی نه چندان خوش مزه که با مرور زمان همان اندک مایه های خنده اور خود را هم از دست داده اند و میمیک صورت و شکلک در آوردن بازیگران تقریبا ثابت و همیشگی انها.

اما در همین بازار اشفته ساخت کمدی های ضعیف و رنگ پریده از دهه هشتاد به بعد گاها کمدی های موقعیت خوبی را هم دیده ایم که نه تنها فروش بالای شان در زمان اکران بلکه نقدهای مثبت و چندین و چند بار پخش شان از شبکه های تلویزیون گواهی است بر موفق و خوش ساخت بودنشان.

فیلم ورود آقایان ممنوع
فیلم ورود آقایان ممنوع

یکی از این فیلم های کمدی خوش ساخت و درخشان فیلم ورود آقایان ممنوع رامبد جوان است که در سال ۸۹ ساخته شد و در سال ۹۰ اکران شد و فروشی ۳ میلیاردی را در تهران تجربه کرد و مجموع فروش آن از ۵ میلیارد هم گذشت.

و پس از این فیلم بود که رضا عظاران شد پای ثابت کمدی های پرفروش دهه ۹۰ چون نهنگ عنبر۱ و ۲ و من سالوادور نیستم و کلاشینکف.


۹ – من سالوادور نیستم (۱۳۹۴)

منوچهر هادی را شاید بتوان پولسازترین کارگردان چند سال اخیر سینمای مان بنامیم چرا که فرقی ندارد فیلم سینمایی ساخته باشد یا سریال برای شبکه خانگی همه موفق و پرفروش از اب در امده اند گویی اینکه او رگ خواب مخاطب را می داند.

فیلم سینمایی من سالوادور نیستم
فیلم سینمایی من سالوادور نیستم

من سالوادور نیستم جدا از داستان جذابش از دو فاکتور حیاتی برخوردار بود که فروش بالا و نزدیک به ۱۵ میلیاردی اش را توجیه می کند.
اولی حضور رضا عطاران به عنوان چهره محبوب مخاطب عام و سینمارو در نقش اول فیلم بود و دومی حضور بازیگر زن برزیلی کارول ویدوتی در نقش نامزد رضا عطاران در این فیلم بود که با پوشش خاص و رنگ بندی لباس هایش به فیلم جذابیتی دو چندان داده بود.

فروش ۲۰ میلیاردی فیلم سینمایی آینه بغل در سال ۱۳۹۶ یعنی یکسال پس از اکران من سالوادور نیستم نشان داد که فروش این فیلم اتفاقی نبود و هادی کارش را خوب بلد است.


۱۰ – نهنگ عنبر ۲(۱۳۹۶)

بازهم رضا عطاران و باز هم فروش نجومی یک فیلم. نهنگ عنبر ۲ دنباله ای است بر نهنگ عنبر ۱ که مورد استقبال فوق العاده ای قرار گرفته بود به کارگردانی و تهیه کنندگی و نویسندگی سامان مقدم که فقط در روز اول اکرانش فروش ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را داشت که رکورد فروش افتتاحیه یک فیلم در تاریخ سینمای ایران است.

فیلم نهنگ عنبر 2
فیلم نهنگ عنبر ۲

نهنگ عنبر ۲ پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران با فروشی متجاوز از ۲۰ میلیارد تومان است. سامان مقدم پس از ممیزی ها و سانسور هایی که فیلمش دچار آن شد اعلام کرد این فیلمی که به روی پرده رفته است لاشه فیلم او است.


ویرایش مجدد و آماده سازی: مرتضی طالب پور

منبع: سلسله

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید