یادداشت شاهین جلالی برای فیلم پرویز

0
87
نگاهي به فيلم سینمایی «پرويز» ساخته مجید برزگر
نگاهي به فيلم سینمایی «پرويز» ساخته مجید برزگر

یادداشت شاهین جلالی برای فیلم پرویز – نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر

نویسنده: شاهین جلالی

وبسایت اردبیل سینما تقدیم می کند: یادداشت شاهین جلالی برای فیلم پرویز – در این چند سال اخیر و فیلمهای تولید شده داخلی، شخصیتی به اندازه پرویز ، آنقدر عمیق، چندلایه، رذل، شایسته و ملموس برایم نبوده. البته با تکیه بر ریتم و نوع بازی لوون هفتوان که توانسته یک تنه سنگینی موقعیت های دنیای فیلم را به دوش کشد و پیش برد. بدون آنکه از او فاصله بگیریم.

فیلم پرویز حکایت جهان از دست رفته و معصومیتی ست که در حال تباه شدن است که در جهانی عاری از اخلاق به یغما می‌رود. قصه مردی که در پنجمین دهه زندگی اش میان انبوهی از آدم‌ها گرفتار آمده که با طرد و نادیده گرفتن هایشان باعث آزارش می شوند که تنهایی، اعتراض و در نهایت خشم را در وجود او به بار می نشانند.

پرویز آدمی ست درشت هیکل که این سنگینی بر زندگی او هم‌ سایه انداخته ، محدوده زندگی اش در شهرکی خلاصه می شود که سالهاست آنجا زندگی یکنواختی را به همراه پدرش سپری می کند.
شخصیتی که با دقت و وسواس در جای جای فیلم پرداخت شده. انگار که فیلم مبنای ساختش را با او سامان بخشیده و به مولفه مهم فیلم تبدیل گشته و قوت فیلم هم‌ از همین جا می آید که با مهارت و پرداختی بی اغراق سعی می‌کند بدون تاکید روی هیجان‌های زودگذر به روایت و شخصیت‌پردازی پناه ببرد. و از این طریق راه‌اش را به حافظهٔ تماشاگر هموار می‌کند.

مردی که بی آزار و آرام‌ زندگی می کند اما بخت و سرنوشت چیز دیگری از او می خواهد که ناچار شود برای به‌ کار بستنِ نادرست‌ترین راه‌حل‌ها.
و جزء به جزء در لایه های فیلم خشونت رعب انگیزی به نمایش می گذارد که با هر اَکت او با غافلگیری روبرو می شویم.

مساله مهمی که جهان پرویز را سمت و سو می بخشد تلاش او برای بیرون زدن از قالب قربانی ست.
ازدواج پدر مسن او که سرچشمه این تغییر و طرد شدگی پرویز را نشات بخشیده ( و چه ایده و عطف خوبی برای بسط روایت) و با ورود همسر پدرش او باید خانه و محیطی که بخش بیشتر زندگی اش را در آنجا و همان محیط گذرانده ترک کند. و به دنبالش بی توجهی و رفتار تحقیرانه آدمهای آشنای پیرامونش را به همراه دارد و همین امر تصمیم گیری های او را برای قرار گرقتن در موقعیت های بغرنج را سبب می شود.
موقعیت هایی که او را از یکنواخت بودن زندگی که به تعبیر “باکونین” مترادف مرگ و نابودیست رهایی می بخشد و عزمش را برای مقابله و ایستادگی جزم می کند. به تعبیری می کوشد زندگی را آغاز کند.

پرویز با همین عطف موجود در شخصیتش و قرار گرفتن در مقابل جهانی که اصرار به نبودن او دارد ، بودن را فریاد میزند. و خود را در موقعیتی قرار می دهد که اینبار قصد اصلاح پیرامونش را دارد به شکلی دیگر و فیلم هم با همین رویکرد او تمام‌ می شود.


آدرس وبسایت سینما قدس اردبیل: http://www.cinemaghods.com/

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید