مرور شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

0
116
مرور شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر
مرور شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: مرور شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر – دبیری دوره شانزدهم فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۷۶ به زنده یاد سیف الله داد معاون سینمایی وزارت ارشاد رسید و عزت الله انتظامی، کیومرث پوراحمد، احمدرضا درویش، فرشته طائرپور و مجید مجیدی داوری آثار را به عهده داشتند و برای اولین بار بزرگداشت شخصیت های ایرانی به بخش های جشنواره اضافه شد و در این دوره از عزت الله انتظامی به عنوان بازیگر برای تمام فصول و ابراهیم حاتمی کیا برای روایت سبز تقدیر شد.

مرور شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر
مرور شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

ابراهیم حاتمی‌کیا با ساخت «آژانس شیشه‌ای» نوار موفقیت‌های پی در پی مجید مجیدی را قطع کرد و توانست سیمرغ بهترین فیلم دوره شانزدهم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند، البته «آژانس شیشه‌ای» یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم داشت و برای اولین بار، توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان و بهترین فیلم جشنواره را به طور همزمان کسب کند. از فیلم‌های مهم این دوره می توان به فیلم های «آژانس شیشه ای»،«بانوی اردیبهشت»، «درخت گلابی»، «روانی»، «مرسدس» ، «ساحره» و … اشاره کرد.

جشنواره دوره شانزدهم با توجه به تغییر و تحولات جدید دوباره متولد شد و با تغییرات کادر فرهنگی و سینمایی کشور با افزوده شدن بخش رقابتی بین الملل اولین گام را برداشت و آن را از رنگ و بوی بومی خارج کرد. تحول دیگر حذف شرط نمایش اجباری فیلم ها در جشنواره برای کسب اجازه جهت اکران سال بعد بود و به همین منظور صاحبان فیلم ها برای نمایش آثارشان در جشنواره صاحب اختیار شدند. از نکات قابل توجه و متفاوت این دوره اضافه شدن بخشی به عنوان فیلم برگزیده جشنواره از نگاه تماشاگران بود که علاوه بر انتخاب هیات داوران مردم نیز می‌توانستند فیلم مورد علاقه خود را مشخص کنند.

با اهدای دیپلم افتخار بهترین فیلم به “درخت جان” به کارگردانی فرهاد مهران فر، جایزه ویژه هیات داوران به فیلم بانوی اردیبهشت به کارگردانی رخشان بنی اعتماد رسید. با اهدای دیپلم افتخار به امیر پایور برای بازی در فیلم “ابر و آفتاب” جایزه بهترین بازیگر نقش اول به پرویز پرستویی در “آژانس شیشه ای” و انیس شکوری در فیلم “درخت جان” تعلق گرفت همچنین رضا کیانیان و بیتا بادران جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را در فیلم “آژانس شیشه ای” و حبیب رضایی دیپلم افتخار این بخش را دریافت کرد.

هایده صفی یاری جایزه بهترین تدوین و مجید انتظامی جایزه بهترین موسیقی در فیلم “آژانس شیشه ای” را تصاحب کردند و در فیلم “تولد یک پروانه” محمد داوودی و محمدرضا دلپاک به عنوان بهترین فیلمبردا و صداگذار شناخته شدند.

عبدالله اسکندری به عنوان بهترین چهره پردازی در فیلم “ساحره”، امیر ثباتی به عنوان بهترین طراح صحنه در فیلم “بانوی اردیبهشت”،‌ عباس رستگارپور به عنوان بهترین صدابردار در فیلم “درخت جان” و سعید حاجی میری به عنوان بهترین جلوه های ویژه در فیلم “اسکادران عشق” معرفی شدند.

دبیر جشنواره: سیف الله داد

بهترین فیلم : «آژانس شیشه ای» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا


کانال تلگرام سینما قدس اردبیل
https://t.me/joinchat/AAAAAEJFTwuDP2pQtQaVYw

وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید