استاد جاوید و معرفی سینما سبز

0
270
استاد اصغر جاوید
استاد اصغر جاوید

وب سایت اردبیل سینما گزارش داد: استاد جاوید و معرفی سینما سبز – روایت‌های درون فیلم‌ها چه با عبارت آغازین «داستان‌ها و شخصیت‌های این فیلم خیالی بوده و هرگونه تشابه اسمی اتفاقی است» چه بدون آن می‌توانند تصویر زندگی انسان‌های اطراف ما باشند. مسعود کیمیایی در متروپل‌ش دست روی سالن سینمایی گذاشته که به باشگاه بیلیارد تبدیل شده، درست مثل سینما سبز اصغر جاوید، پدر فیلم سازی اردبیل. زندگی عاشقانه نیازی به غوغای آنچنانی ندارد.

استاد جاوید و معرفی سینما سبز – همین که مثلا عشق سینما باشی و با کوله‌باری از تجربه ابتدائا برای عشق‌بازی خودت و بعد به عشق هم قطارهایت که می‌خواهند درجه یک‌های سینمای جهان را روی پرده زندگی کنند، سالنی کوچک را سبز کنی و با نمایش آثار کلاسیک یاد «روزی روزگاری سینما» را زنده نگه داری، یعنی عاشقانه زندگی کردن. اصغر جاوید که متولد ۱۳۲۶ در اردبیل است عمر گران‌بهای خود را به پای فیلم و فیلم‌سازی گذاشته است که در کنار پشت دوربین ایستادن‌ها و «حرکت» گفتن‌هایش، تاسیس سینما سبز نیز یکی از کارهای مهم او در این مسیر محسوب می‌شود.

سالن سینمایی که بعد‌ها ناملایمتی‌ها را تاب نمی‌آورد و نهایتا به باشگاه بیلیارد تبدیل می‌شود تا زندگی خود آقای فیلم ساز هم فیلم شود. حالا اصغر جاوید می‌نشیند در گوشه‌ای از این باشگاه و از میان پوسترهای سینمای کلاسیک و مدرن خیره می‌شود به پوستری از «متروپل» کیمیایی و هنوز هم با آمدن اسم سینما سبز آهی می کشد و میزهای بیلیارد را نشان می‌دهد. با این پیر سینمای اردبیل در مورد سینما سبز و سرنوشت آن گپی زده‌ایم:

سینما سبز کی تاسیس شد و چه اهدافی را دنبال می‌کرد؟

سینما سبز برای هویت بخشیدن به مفاهیم هنر سینما و با اهداف متعالی در این بخش از جمله نمایش آثار کلاسیک و سبک شناسی سینما و ایجاد محفلی سینمایی که می‌توانست حرکتهایی اثر بخش انجام دهد در سال ۱۳۸۲ بعد از ۲ سال تغییر در وضعیت سالن و مناسب سازی برای برگزاری محافل سینمایی با گنجایش ۱۰۰ نفر به همراه استودیو صدا و دوبلاژ و مونتاژ که البته فقط محل آن ها بود و نه ابزار فنی این بخش ها، آغاز به کار کرد.

آیا سینما سبز ایده‌ای نو بود یا کپی برداری؟

سینما سبز یک ایده‌ای بود که برای اولین بار در آن زمان در این محتوا در منطقه شمالغرب کشور ایجاد گردید که هدف از ایجاد ارج نهادن به مفاهیم سینما و شناخت مباحث سینمایی بود…

پس ایده‌ای نو بود؟

می شود گفت که ایده‌ای نو بود چون که در پی‌آمد آن در نظر بود که هرروز اختصاص به یک سبک سینمایی باشد، مثلا روزهای شنبه نمایش فیلم‌های کلاسیک وسترن یا یکشنبه‌ها نمایش فیلم‌های تاریخی و روزهای دوشنبه سبک‌شناسی هرهفته اختصاص به یک کارگردان مولف و برنامه‌هایی از این قرار.

چه مجموعه‌هایی با سینما سبز همکاری کردند؟

در حمایت از این سینما آن زمان حوزه هنری به مدیریت آقای فرهیخته اهتمام کرد و حدود یک سال در اجاره آنها بود و حوزه کلاس‌های تمرین تئاتر و موسیقی و از این قبیل کارهایش را در این محل انجام می داد و گاها نمایشگاه نقاشی هم برگزار می‌شد.

چه نوع فیلم‌هایی را در این سالن سینما نمایش می‌دادید؟

سینما سبز هرروز یک سانس نمایش فیلم داشت و فیلم ها به وسیله ویدیو پروجکشن نمایش داده می‌شد و حدود سه سال فعالیت داشت. در این سینما هفته فیلم هم داشتیم و یا بزرگداشت. بزرگداشت مرحوم علی حاتمی، هفته فیلم آلفرد هیچکاک، هفته فیلم مارلون براندو و چند برنامه دیگر. جالب این که همزمان با زلزله طبس سه شب ما برنامه داشتیم به یادبود فاجعه طبس و فیلمی نیز در این خصوص نمایش دادیم. ماه رمضان هم هرشب یک فیلم از آثار مختلف نمایش می‌دادیم. آثار قدیمی سینمای ایران مثل گاو، داش آکل، فرار از تله را نمایش دادیم. ارباب حلقه ها ۱، ۲، ۳ و مصائب مسیح و جام‌جهانی فوتبال را نیز در این سالن نمایش دادیم. به طور کلی یک مجموعه جالب و متنوع را مد نظر داشتیم.

در این مدت استقبال چگونه بود؟

استقبال بستگی داشت ولی مجموعا یک عده خاصی می‌آمدند. چون این حرکت ما جایی تبلیغ نمی‌شد و بالطبع تماشاگر محدود بود. فقط فیلم مصائب مسیح خوب فروخت.

علت تعطیلی سینما سبز چه بود؟

علت تعطیلی آن این بود که بعد از مدیریت آقای فرهیخته حوزه هنری حمایت نکرد و ارشاد نیز بجز آقای شکیبا که ۲ میلیون کمک مالی کرد بقیه ادارات و ارگان‌ها با وجود این که می‌توانستند یاریمان کنند کمکی نکردند. حتی وام نیز در این راه نتوانستیم بگیریم در صورتی که اظهار می‌شد از سینماهای کوچک حمایت می‌کنیم ولی اصلن حمایت نشد و هنوز هم وام احداث آن که شخصا اقدام کرده بودم نتوانسته‌ام پرداخت کنم و چندین برابر شده است. علت تعطیلی آن عدم حمایت از برنامه‌های سینما سبز بود. هدف ما ارزش بخشیدن به مفاهیم سینما بود. و هر اداره‌ای با توجه به توان مالی‌اش می‌توانست از سینما سبز حمایت کند. بطور کلی حرکت فرهنگی که انگیزه مالی نداشته باشد محکوم به شکست است. این گونه حرکت‌ها باید حمایت مالی شوند تا بتوانند روی پای خود بایستند. برنامه های جالبی در ذهن داشتم که دلم می‌خواست اجرا کنم و تا جایی هم انجام دادم ولی حمایت واقعی نشد. اکنون مثل فیلم متروپل سینما سبز تبدیل به سالن بیلیارد شده است که اصلن با روند فرهنگی‌اش سازگار نیست ولی فکر کردم که لااقل از نظر مالی بیش از این دچار زیان و خسارت نشوم.

آیا امکان احیا دوباره سینما سبز وجود دارد و به فکر آن هستید؟

بله می‌شود تبدیل به کافه سینما نمود. می‌شود سالن را به دو بخش کرد، یک بخش به گنجایش ۵۰ نفر و بخش دیگر بصورت کافه هنری و چون در مرکز شهر است حتما استقبال می‌شود. ولی این هم هزینه می‌خواهد. اولا باید میزهای سالن برچیده شود و با توجه به هزینه بالا امکانش مشکل هست و دوباره تبدیل آن به صورتی که جالب باشد با کلیه وسایل مورد نظر حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌خواهد که از توان من خارج است. اگر کسی بخواهد این مبلغ را در اختیارم بگذارد حاضرم این کار را انجام بدهم.

و فکر می‌کنید این احیا دوباره موثر باشد؟

به هرحال هر حرکتی در زمینه هنر اراده و همت می‌خواهد، از آنجا که تخصص کاری من ایده های هنری هست، حتی فکر می‌کنم فراتر از کافه گالری‌های موجود سینما سبز می‌تواند حرکت‌های بسیار موثری بردارد و در راه احیای حرکت‌های فرهنگی موثر باشد.

منبع: سی روز آنلاین / نویسنده: توحید سیف


💠کانال تلگرام سینما قدس اردبیل:
https://t.me/CinemaGhodsArdabil

💠وب سایت رسمی سینما قدس اردبیل:
http://www.cinemaghods.com

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید